O româncă pe marile scene lirice ale lumii


Despre mezzo­so­prana Dana Liliana Ciucă Mattei, absol­ventă în anul 1993 a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, se cunosc, din păcate, puţine lucruri în ţară, poate şi datorită faptului că după debutul său în 1991 pe scena Operei Naţionale din Cluj-Napoca, în rolul lui Cherubino, din opera Nunta lui Figaro de W.A. Mozart, iar ulterior în cel al Olgăi în opera Eugen Oneghin de P.I. Tchaikovski, mezzoso­prana clujeancă a fost prezentă mai mult peste hotare, unde şi-a desăvârşit pregătirea profesională (şcoala de muzică Franz Liszt din Weimar cu profesoara Luisa Bosabalian, la opera din Lippstadt cu profesorul Aldo Baldin, la Internationale Bachakademie din Stuttgart cu profesoara Gertrude Gunther şi Elisabeth Baumgarten, la Conservatorul din Luxembourg cu prof­esorii Pierre Cao, Fernard Jung, Irene Birmann, la Hochakademie din Viena cu maeştrii Kurt Malm, Leo Müller sau Editha Gruberova). În anul 1993, mezzo­soprana Dana Liliana Ciuca Mattei îşi începe cariera sa internaţională susţi­nând numeroase recitaluri şi concerte în Luxembourg, Ungaria, Polonia, Germa­nia, Rusia, etc. alături de filarmonici dirijate de nume sonore ale scenei lirice mondiale: Asher Fisch, Joshard Daus, Marco Almiriato, Norbet Nozy sau Pierre Cao, în compania unor binecunoscuţi artişti lirici: Barbara Hendricks, Isabelle Kabatu, Ionel Pantea, Camille Kerger, De­sirée Roncatore, Inva Mula şi mulţi alţii.

Ea a interpretat roluri celebre, cum ar fi: Malikah din opera Lakmé de L. Delibes, Alisa din opera Lucia de Lamermoor de G. Donizetti, Martha din opera Faust de Ch. Gounod, Lola din Cavaleria rusticană de P. Mascagni, Cherubino din Nunta lui Figaro de W.A. Mozart, Olga din opera Eugene Oneghin, de P.I. Tchaikovski, Gabrielle din opera Lorelai de V. Timaru, Magdalena din opera Rigoletto şi Aninna din opera Traviata de G. Verdi.

Totodată, ea a cântat în oratoriile Magnificat şi Patimile după Ioan de J.S. Bach, Missa şi Simfonia a 9 – a de L. Van Beethoven, Te Deum de M.A. Charpantier, Stabat Mater de A. Dvorak, Orfeu de G. Gluck, Missa în Re Major de J. Haydin, Simfonia a 3 – a de G. Mahler, Requiem şi Kronungs-Messe de W.A. Mozart, Stabat Mater, Missa Solemnis, Moses de G. Rossini şi multe altele.

Mezzosoprana clujeancă s-a impus atenţiei specialiştilor şi publicului euro­pean prin calităţile vocale excepţionale, confirmate de numeroase şi prestigioase premii internaţionale pe care le-a obţinut. Amintim câteva dintre acestea: Marele Premiu cu distincţie la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca (1988); Marele Premiu cu distincţie în arta lirică la Conservatorul din Luxem­bourg (1994); Premiul al II-lea la Concursul de muzică vocală de cameră „Chain Festival”, Entschede, Olanda (1994); Premiul I la Concursul interegio­nal de canto din Nancy, Franţa (1994); Medalia de aur la Concursul tinerilor solişti din regiunile europene, Luxem­bourg (1994); Premiul I cu distincţie în arta lirică la Conservatorul din Luxem­bourg (1995); Laureată a Concursului de canto, Nancy, Franţa (1995); Premiul I la Festivalul internaţional de muzică „Hariclea Darclée”, Brăila (1998).

În prezent, artista clujeancă se află la Monaco, unde pregăteşte cu regizorul monegasc Jean Luis Grinda, directorul operei din Monte Carlo şi sub bagheta dirijorului Marco Armiliato, unul din cei mai celebri dirijori de operă din lume, prezent în mod frecvent la pupitrul Metropolitan Opera din New York, Covent Garden din Londra, operele din Viena, Paris, Milano, Monte Carlo. Artista va interpreta rolul mezzosopranei Flora Bervoix din opera Traviata a lui G. Verdi, a cărei premieră e prevăzută a avea loc în 25 ianuarie anul curent, la opera din Monte Carlo. Cu acest spectacol va debuta pe plan european şi mondial „Anul Verdi”, an dedicat celebrului compozitor italian din a cărui creaţie componistică vor fi puse în scenă mai multe lucrări celebre. Mezzosoprana clujeancă va apărea în acest spectacol de talie internaţională alături de nume celebre precum Inva Mula, Desirée Roncatore (una dintre cele mai în vogă soprane azi în Europa), tenorul argentinian Gandia sau Paolo Salsi.

Pe 9 noiembrie, Dana Liliana Ciuca Mattei a triumfat în rolul Carmen la Teatrul din Bilbao, publicul spaniol fiind extrem de încântat de talentul muzical al artistei românce. Spectacolul s-a soldat cu ropote de aplauze la adresa mezzosopranei din Cluj-Napoca şi a celorlalţi artişti. După acest triumf, au urmat spectacole la Frejus şi Biaritz, apoi la Alicante şi Coruna, Malaga, Cadiz.

Artista clujeancă a petrecut, tot la Monte Carlo, Revelionul, evoluând alături de baletul din Monte Carlo în opera Lacul lebedelor.

Ne face o deosebită plăcere să re­marcăm faptul că atunci când Dana Liliana Ciuca Mattei revine la Cluj-Napoca, ea acceptă să evolueze în diferite spectacole şi concerte susţinute de Ansamblul coral  Voci Transilvane al Casei de cultură al municipiului Cluj-Napoca, ridicând şi mai mult ştacheta valorică.

În luna februarie a acestui an, mezzosoprana Dana Liliana Ciuca Mattei va susţine un nou rol în opera Nabuco pe scenele occidentale, confirmându-şi astfel clasa internaţională şi consolidându-şi cota valorică şi înaltul prestigiu de care se bucură pe plan european şi nu numai.

Sunt convins că sunt în asentimentul multor melomani din ţară, să îmi doresc să o auzim mai frecvent şi în spectacole de gen susţinute pe scena marilor opere româneşti la Cluj-Napoca, Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Craiova, etc., ca și, de ce nu, pe scena Filarmonicii de Stat ”Ion Dumitrescu” din Rm. Vâlcea, într-un recital de excepție.

Corespondență din Cluj-Napoca, de la Prof. dr. Dan BRUDAȘCU