Noile reguli privind impozitul pe profit (1)


• Codul fiscal prevede reguli noi în ceea ce priveşte impozitul pe profit, una dintre cele mai controversate prevederi stabileşte ca, de la 1 iulie, 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, dacă respectivele vehicule sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii economice • CCI Vâlcea prezintă proiectul de act normativ lansat de Finanţe care modifică normele de aplicare a Codului fiscal •  OUG nr. 24/2012 a modificat recent Codul fiscal, actul normativ fiind publicat în Monitorul Oficial. nr. 384 din 7 iunie 2012

cci_sediuPotrivit Camerei de Comerţ şi Industrie, actul normativ a adus câteva noutăţi importante în ceea ce priveşte impozitul pe profit: limitează dreptul de deducere pentru cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii, aferente autotu­rismelor folosite de persoanele cu funcţii de conducere şi de administrare ale persoanei juridice. Conform noilor prevederi, aceste cheltuieli sunt deductibile în procent de 50% pentru cel mult un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu astfel de atribuţii. Noua reglementare se va aplica de la 1 iulie 2012. În prezent, aceste cheltuieli erau deductibile integral pentru un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu atribuţii de conducere sau administrative într-o entitate juridică.

De asemenea, OUG nr. 24/2012 modifică art. 21, litera t) care prevede în momentul de faţă că nu sunt deductibile 50% din cheltuielile privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motori­zate care sunt destinate exclusiv transportului ru­tier de persoane, cu o greutate maximă autori­zată care să nu depăşească 3.500 kg şi care să nu aibă mai mult de nouă scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului, aflate în proprie­tatea sau în folosinţa contribuabilului.

După modificare, litera t) prevede că nu sunt cheltuieli deductibile „50% din cheltuielile afe­rente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii economice, cu o masă totală maximă autorizată care să nu depăşească 3.500 kg şi care să nu aibă mai mult de nouă scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului, aflate în proprietatea sau în folosinţa contribuabilului”. Noua reglementare se va  aplica de la 1 iulie 2012.

Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situaţiile în care vehiculele respective se înscriu în oricare dintre următoarele categorii: vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenţă, servicii de pază şi protecţie şi servicii de curierat; vehiculele utilizate de agenţii de vânzări şi de achiziţii; vehiculele utilizate pentru trans­por­tul de persoane cu plată, inclusiv pentru serviciile de taximetrie; vehiculele utilizate pentru presta­rea de servicii cu plată, inclusiv pentru închirierea către alte persoane sau pentru instruire de către şcolile de şoferi; vehiculele utilizate ca mărfuri în scop comercial. Codul fiscal mai prevede că toate cheltuielile care intră sub incidenţa acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amor­tizarea.

Ministerul Finanţelor Publice a publicat în dezbatere publică un proiect de HG prin care se modifică şi normele de aplicare a Codului fiscal. Astfel, prin acest proiect, se explică modul cum se vor pune în practică noile reguli din legislaţia fiscală, introduse de OUG nr. 24/2012. În privinţa impozitului pe profit, normele de aplicare a art. 21 lit. t) din Codul fiscal, arată că „regulile de dedu­cere, termenii şi expresiile prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. t) pct. 1 – 5 din Codul fiscal, condiţiile în care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitării fiscale, se consideră a fi utilizate exclusiv în scopul activităţii economice, sunt cele prevă­zute la pct. 451 din normele metodologice date în aplicarea art. 1451 din Codul fiscal din titlul VI „Taxa pe valoarea adăugată”. 
CONTINUARE…