Noi condiţii de înregistrare a TVA-ului


Săptămâna aceasta a intrat în vigoare Ordinul nr. 2795 privind stabilirea criteriilor pen­tru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA. Documentul abrogă OMFP nr. 1984/24.05.2011, care stabilea procedura de înregistrare în scopuri de TVA, adoptând o nouă procedura şi detaliind criteriile prin care se aprobă ori se respinge solicitarea de în­re­gistrare în scopuri de TVA. Ideea de bază este că se păstrează în continuare procedura cer­cetării la sediul contribuabilului, dar controlul va fi efectuat de persoane din cadrul ANAF.

Potrivit CCI Vâlcea, ordinul sus menţionat reglementează şi “Cererea de înregistrare în scopuri de TVA 098” pe care solicitantul o va depune la autoritatea fiscală. Cererea este însoţită de o anexă ce va detalia câteva elemente ce justifică înregistrarea în scopuri de TVA, cum ar fi modul de deţinere al spaţiului, dacă administratorii au fapte înscrise în cazier, unde au rezidenţă.

Trebuie spus că procedura se aplică numai persoanelor juridice române, înfiinţate în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată cu modificări. Nu se aplică această procedură la sucursalele deschise în România ale societăţilor străine, la asociaţii şi fundaţii, la persoanele fizice ce desfăşoară activităţi independente. Procedura se aplică numai în cazurile de înregistrare în scopuri de TVA de la începutul desfăşurării activităţii, când nu sunt cunoscute rezultatele economice ale societăţii, sau dacă socie­tatea comercială doreşte înregistrarea în scopuri de TVA, chiar dacă în anii anteriori a realizat o cifră de afaceri mai mică decât plafonul de scutire de 119.000 lei (35.000 euro).

Ambele situaţii de înregistrare în scopuri de TVA prin opţiune, sunt prevăzute de art. 153 alin. (1) lit. a) şi c) din Codul fiscal. Procedura nu se aplică pentru înregistrarea în scopuri de TVA ca urmare a depăşirii plafonului de scutire de TVA. În privinţa criteriilor analizate, trebuie menţionat că se analizează dacă societatea are dreptul să desfăşoare activitate la sediul social sau la sediile secundare declarate. În acest caz, se depune o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte dacă se desfăşoară sau se pot desfăşura activităţi economice; nici unul dintre administratori să nu aibă înscrise în cazierul fiscal fapte sancţionate de legislaţia în domeniu; să existe spaţiul destinat sediului social; se analizează criteriile de evaluare, condiţionate de modul de deţinere al spaţiului, dacă administratorii au mai deţinut societăţi comerciale şi dacă acestea au ajuns în faliment, dacă administratorii sunt rezidenţi în UE sau în state terţe etc. Fiecare dintre aceste criterii se punctează de la 0 la 10.

Se va permite înregistrarea în scopuri de TVA pentru societatea comercială ce realizează un număr de minim 45 de puncte.

Traseul este simplu: o societate ce doreşte înregistrarea în scopuri de TVA de la înmatriculare, va depune la autoritatea fiscală unde este arondat sediul social, “Cererea de înregistrare în scopuri de TVA 098”, însoţită de anexele la cerere şi declaraţiile pe propria răspundere. Apoi, autoritatea fiscală analizează primele două criterii, respectiv dreptul de a efectua activităţi economice şi dacă administratorii nu au fapte înscrise în cazierul fiscal. După ce toate condiţiile sunt îndeplinite, se trece la controlul faptic a situaţiei de la sediul social sau sediul secundar al societăţii comerciale. Dacă în urma controlului faptic se constată existenţa spaţiului unde se poate desfăşura activitatea economică, atunci se trece la analiza criteriilor în baza punctajului.

Reprezentanţii CCI Vâlcea ne-au enumerat câteva din condiţiile stipulate de lege: dacă sediul social este în proprietatea persoanei impozabile se acordă 10 puncte; dacă sediul social este utilizat în cadrul unui contract de comodat sau leasing cu perioadă mai mică de 1 an, se acordă 1 punct; dacă sediul social este utilizat printr-un contract de închi­rie­re sau printr-un contract de leasing cu perioadă mai mare de 1 an, se acordă 3 puncte; dacă sediul social este închiriat sau concesionat, printr-un contract cu o perioadă mai mică de un an, dar societatea deţine în proprietate sedii secundare, se acordă 6 puncte; dacă nici unul dintre administratori/asociaţi nu a mai deţinut societăţi comerciale, ce nu sunt lichidate se acordă 10 puncte; în cazul în care cel puţin unul dintre admi­nis­tra­tori/asociaţi a mai deţinut calitatea de administrator/asociat la 1-3 societăţi comerciale li­ch­idate, se acordă 7 puncte; când cel puţin unul dintre administratori/asociaţi a mai deţinut ca­litatea de administrator/asociat la 4-6 societăţi comerciale lichidate, se acordă 5 puncte; dacă nici un administrator/asociat nu deţine acţiuni/părţi sociale la societăţi în inactivitate de­clarată la Registrul Comerţului, se acordă 10 puncte; dacă toţi administratorii sau re­pre­zen­tanţii legali sunt cetăţeni UE, se acordă 10 puncte; dacă toţi administratorii sunt cetă­ţeni non-UE şi nu deţin viza de şedere pe termen lung în România, se acordă 0 puncte.

Cât privesc  termenele de emitere sau respingere a deciziei de înregistrare în scopuri de TVA, trebuie înţeles că dacă solicitarea înregistrării în scopuri de TVA se face în aceiaşi zi cu solicitarea înmatriculării la Registrul Comerţului, decizia de înregistrare în scopuri de TVA se va emite în maxim o zi lucrătoare după comunicarea certificatului de înmatriculare. Dacă solicitarea înregistrării în scopuri de TVA se face după depunerea cererii de înmatriculare la Registrul Comerţului, dar înaintea eliberării certificatului de înmatriculare, termenul de mai sus se prelungeşte cu numărul de zile lucrătoare între data solicitării înmatriculării şi data înregistrării în scopuri de TVA. În cazul în care cererea de înregistrare în scopuri de TVA este depusă după înmatricularea societăţii constatată prin certificatul de înmatriculare, termenul de emitere a deciziei de înregistrare în scopuri de TVA este de maxim 3 zile lucrătoare.