Legislaţia achiziţiilor publice, o nouă modificare


Aşa după cum vă anunţam şi în ediţia de ieri, pragul valoric al contrac­telor de la care autorităţile pot cumpăra direct produse, servicii sau lucrări, fără a fi obligate să iniţieze licitaţii publice, va fi dublat, de la 15.000 euro la 30.000 euro, pentru achiziţiile sub acest plafon urmând să fie eliminată şi garanţia de participare. Noile reguli sunt incluse într-un proiect de ordonanţă de urgenţă care modifică legislaţia achiziţiilor publice şi care a fost discutat deja în Guvern în primă lectură. Autoritatea contractanta trebuie să transmită către Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), în cel mult cinci zile de la data realizării unei achiziţii directe a cărei valori estimate depăşeşte echivalentul în lei a 3.000 euro, o notifi­care privind denumirea şi datele de identificare ale operatorului economic, obiectul şi valoarea achiziţiei, cantitatea achiziţio­nată.

Ordonanţa ridică uşor şi plafoanele pentru care sunt obligatorii regulile aferente unei achiziţii publice, stabilind că legislaţia în domeniu se aplică pentru un contract a cărui valoare estimată este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a 5 milioane euro (faţă de 4,84 mili­oane euro, în prezent), în cazul lucrări­lor, sau este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a 200.000 euro (faţă de 193.000 euro), în cazul unui contract de servicii.

Pentru publicarea anunţului de achiziţie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pragul valoric al contractului de furnizare sau de servicii creşte de la 125.000 euro la 130.000 euro şi de la 387.000 euro la 400.000 euro, în funcţie de tipul autorităţi contractante, şi de la 4,84 milioane euro la 5 milioane euro pentru un contract de lucrări. În orice situaţie, autoritatea contractantă asigu­ră, la cerere, operatorilor economici im­pli­caţi acces la informaţiile din ofertele contracandidaţilor.

În cazul în care obiectul contractului de lucrări îl constituie execuţia unui ansamblu de lucrări care presupune şi furnizarea de echipamente, instalaţii, utilaje sau alte dotări aferente, atunci valoarea estimată va fi determinată avându-se în vedere valoarea totală a întregului ansamblu. Valoarea estimată va cuprinde şi procentul de “diverse şi neprevăzute”. „Candidatul/ofertantul nu are drep­tul ca, în cadrul aceleiaşi proceduri, să fie nominalizat ca subcontractant în cadrul unei oferte şi ca terţ susţinător în cadrul aceleiaşi sau unei alte oferte, sub sancţiunea excluderii acesteia din urmă”, se menţionează în ordonanţă.

Autoritatea contractantă are obli­gaţia de a exclude din procedura aplicată pentru atribuirea contractului de achiziţie publică orice ofertant/candidat despre care are cunoştinţă că, în ultimii cinci ani, a fost condamnat prin hotărâ­rea definitivă a unei instanţe judecăto­reşti, pentru participare la activităţi ale unei organizaţii criminale, pentru corup­ţie, pentru fraudă şi/sau pentru spălare de bani, dar şi pentru prezentarea de informaţii false în scopul demonstrării îndeplinirii criteriilor de calificare şi selecţie.