În jurul lumii, pentru a doua oară
14. Taiwan sau Formosa – insula frumoasă
Face parte dintre „Tigrii” Asiei, alături de Hongkong, Singapur şi Seul.
Din 1949, Taiwanul este socotit locomotiva Chinei sau, mai prozaic, boul de tras la jug al acesteia. Taiwanul este o insulă de mărimea Elveţiei, cu o populaţie de 23 de milioane locuitori, 84% taiwanezi, 14 % chinezi continentali şi 2% băştinaşi. Insula a fost descoperită de portughezi în 1590 şi botezată, datorită frumuseţii ei, Ilha Formosa. Va deveni provincie chineză după 1886. Trei lanțuri muntoase o străbat, între care cel mai înalt munte de 3.952 metri. Mai întâlnim aici trecători spectaculoase, râuri tumultoase, câmpii roditoare, frumoase așezări omenești si deosebite lăcașuri de cult. Toate acestea fac din Taiwan un țel turistic perfect.
Spaniolii vor fi alungaţi de olandezi, care, la rândul lor vor păți la fel din partea manciurienilor. Aceștia, în 1683, fondează aici provincia Fuki. În 1886, va deveni provincie chineză, căzând în stăpânirea japonezilor, în 1895, după războiul chino-japonez. În urma celui de al doilea război mondial, Taiwanul revine (în 1945) la China. În 1949, comuniştii vor prelua puterea, vor declara Republica China, după ce aşa-zişii duşmani ai poporului, adică oamenii de ştiinţă, politicienii, medicii, profesorii etc., aptoximativ 20.000, vor fi lichidați. Generalul Chiang Kai-shek, împreună cu 2 milioane de simpatizanţi ai Kominternului, se vor retrage în Taiwan. Deşi de mai multe ori s-a încercat ocuparea insulei sau, prin forță, o apropiere de ţara mamă, situată la 160 km depărtare, nu s-a reuşit până în prezent, populaţia taiwaneză refuzând categoric acest lucru.
Am debarcat în cel de al doilea, ca importanță, oraş situat în sud, la Kaohsiung. Este, în același timp, şi unul din cele mai importante porturi din Asia, în care pot acosta simultan 38 de vapoare de mare tonaj. Este, totodată, și un mare centru industrial, cu rafinării de petrol, construcţii navale, cu o puternică industrie electronică sau chimică, de construcţii de maşini industriale, cu fabrici de ciment. Orașul are 1,6 milioane locuitori. Am fost primiţi cu cântece şi dansuri pe un chei chiar în centrul oraşului, unde am debarcat.
În Kaohsing, am vizitat Tuntex Sky Tower, un zgârie nori înalt de 350 m, de pe platforma de la etajul 75 având o perspectivă asupra oraşului. Din păcate, în ziua în care am sosit noi era ceață, ceea ce a diminuat mult vizibilitatea. Holy Rosary Cathedral este o impozantă şi masivă clădire, cu o cupolă piramidală şi turnuleţe, fiind situată la marginea răului ce străbate oraşul, Love River. Am mai vizitat templul Confucius şi altele două foarte interesante, al dragonului şi tigrului, aflate alături, având fiecare mai multe etaje, ca două turnuri octogonale, în faţa cărora se întind un dragon şi un tigru, precum şi pagodele de primăvară şi toamnă şi o statuie multicoloră a împăratului cerurilor. Oraşul este modern, cu multă verdeaţă, cu străzi late, cu autostrăzi şi parcuri, la care se adaugă şi frumusețile a două râuri care străbat oraşul şi a unui lac, Lotus. Am văzut în parcuri oameni de toate vârstele care luau lecţii de dans modern, meditau, exersau Chi Gong sau judo. Pentru noi, iarăși ceva nou: foarte mulţi pietoni sau motociclişti purtau măști, pentru a se feri de diverse contaminări. Am ieșit din oraş și la circa 30 km, pe aşa-zisul munte al luminii, am întâlnit cea mai renumită mânăstire din Taiwan, dar și cea mai mare, cu denumirea Mânăstirea ordinului Fo Guang Shan. Aleea principală, cu cele 480 statui ale lui Budha, în poziţie şezândă şi cu 8 pagode, te conduce în clădirea principală a templului, unde se află trei altare: Shrine, Altarul de la muntele Polaka, Avalokitesvara, Budha aurit şi Budha de jad. Acest complex de altare şi diverse expoziţii are trei etaje, pe platforma superioară fiind 4 pagode albe, foarte înalte, cu 10.000 de statuete cu Budha. În spatele acestui uriaş complex, pe deal, este situată o altă statuie aurită a lui Budha şezând, înaltă de 35 m. Aici am întâlnit şi un călugăr de origine austriacă; trecuse la budhism de 12 ani. Acesta ne-a mai dat unele explicaţii şi ne-a dorit drum bun în călătorie. Despre această mânăstire, ghida noastră, Angela, o tânără taiwaneză ce vorbea bine engleza, ne-a spus că este o adevărată maşină de bani, ea fiind vizitată, zilnic, de peste 20.000 de turişti.
A fost primul contact cu Asia. Două zile după aceea ne-am aflat în Keelung, portul-capitală al Taipeh. Aici s-a încheiat a treia serie de turiști. Au coborât 300 de pasageri și au urcat 270, următoarea etapă fiind Hongkong. Navigăm spre nord și constatăm că temperatura, în special seara, începe să scadă, vântul se întețește, ne apropriem de Taiwanul de nord, unde, în acest sezon este iarnă.
Keelung, după Kaohsiung, este al doilea port important al Taiwanului şi poartă la ocean a capitalei Taipeh. Situat chiar în centrul oraşului, cu promenada cu baruri restaurante, clădiri impozante de influenţă europeană, îți creează tabloul unui mic Hongkong sau Shanghai. Ca şi în alte oraşe, aşa cum am mai întâlnit şi în Australia, sunt piețele de noapte, cu sute de magazine şi restaurante care se deschid seara şi sunt frecventate nu numai de turiştii externi, dar şi de localnici. Este un tablou nu numai interesant, ca shopping, dar mai ales și ca delectare gastronomică. Aici ai ocazia cea mai bună să cunoşti bucătăria indigenă.
După o noapte furtunoasă cu vânt foarte puternic, ajungem în Keelung, portul de nord al insulei, unde am rămas două zile şi unde, din nou, este schimb de serie: 370 de pasageri coboară și 350 urcă. Portul, situat chiar în centrul oraşului, îți oferă posibilitatea de acces rapid nu numai la cele mai interesante obiective turistice, dar în același timp şi la magazine, restaurante şi baruri, cu acea mare atracţie întâlnită mai peste tot în Asia, piața de noapte. Oraşul, cu 390. 000 de locuitori, este modern, cu străzile principale drepte şi late, din care se deschid străduțe comerciale care, la parterele blocurilor, în centru, dar şi ale caselor mai de la periferie au spaţii comerciale. O caracteristică generală este că deasupra parterelor placa se continuă în exterior, acoperind trotuarul aproape în totalitate, creând un fel de tunel protector. În Taiwan plouă, în general, 214 zile pe an. În piaţa de noapte – night market – parterele caselor au magazine sau restaurante, iar în faţa lor se află tarabe cu tot feluri de mărfuri, predominând îmbrăcămintea. Pe anumite străduţe sunt piețele cu zarzavaturi, fructe, carne şi peşte, iar în altele restaurantele. Există şi o zonă pietonală în care predomină imbisurile, unde se gătește în fața cumpărătorului, alături aflându-se, eventual, şi câteva mese şi scaune. Se obişnuieşte a se servi şi în castronele, cutii sau pahare din plastic. Oferta şi stilul de preparare este foarte diferit, ținând cont că există sute de asemenea imbisuri. Se servesc diverse supe, zarzavaturi dustuite sau pane, orez sub toate formele posibile, carne de porc sub forma unor frigărui, friptură la grătar, slănină prăjită, cârnaţi, şorici, un soi de tobă, pește prăjit sau la grătar, scoici, stridii, crabi, languste, șerpi, calamari şi chiar fudulii de cocoș. Interesant este modul de preparare cu tot felul de mirodenii, în aceasta constând secretul renumitei bucătării chinezeşti. Desigur, se găsesc şi tot felul de dulciuri, fructe exotice, îngheţate, ba chiar porumb fiert sau copt.
În prima seară ne-am flanat şi noi prin acest labirint comercial şi gastronomic şi, evident, am mâncat în mai multe variante fructe de mare şi fudulii de cocoş. Întrucât taiwanezii şi în general chinezii nu prea servesc băuturi alcoolice, singurul lucru ce am găsit de băut a fost o bere locală, San Miguel.
În prima zi, cu un autobuz care pleca la intervale de 10 minute, am ajuns într-o jumătate de oră în Taipeh, capitala Taiwanului, oraş cu 2,6 milioane locuitori, la care, dacă se adaugă şi cea de la periferii, ajunge la 8,3 milioane, ceea ce reprezintă 1/3 din întreaga populaţie a insulei. Pe drum, am remarcat impecabila infrastructură stradală, multitudinea de străzi, autostrăzi, noduri de circulaţie cu şosele suprapuse, poduri, viaducte, tuneluri, ca în ţările supracivilizate. Transportul cu trenul, metroul, autobuzele sau cu taxiurile (în Taipeh, sunt cca. 20.000) este foarte ieftin. Şi încă ceva interesant: la coborâre, şoferul strânge biletele de călătorie, evitându-se în acest fel aruncarea lor pe stradă.
Taipehul este un oraş imens, foarte curat şi cu blocuri înalte, care, în centru, adăpostesc mai ales birouri; mai la periferie sunt locuințele. Un alt lucru ciudat: ferestrele multor blocuri au gratii, iar balcoanele sunt închise. Explicaţia dată a fost pentru siguranță şi mărirea spaţiului funcţional. Aceste gratii metalice se armonizează cu faţadele, ele fiind de același model la toate apartamentele. Oraşul este străbătut de câteva râuri, bineînţeles cu albiile amenajate. Are o urbanistică modernă, cu bulevarde şi străzi late, cu mai multe benzi de circulaţie, cu spaţii verzi şi parcuri, cea ce-i creează un aspect extrem de agreabil. Nu departe de Main Station, nodul central de circulaţie pentru trenuri, autobuze şi metrouri, se află Memorialul Chiang-Kai-Shek, un complex enorm cu grădini, lacuri, clădirile în stil de pagodă ale teatrului sau cele pentru concerte, clădirea monumentală dedicată întemeietorului şi primului preşedinte al Republicii Taiwan. Primele două etaje ale acestei construcţii masive, gen pagodă, cu acoperiş de ţiglă albastră, sunt săli de expoziţii cu scene din viaţa preşedintelui, biroul său de lucru, camerele de primire şi două Cadillacuri negre, săli de conferinţe şi shopuri. Etajul al treilea, accesibil din exterior, urcând pe scări albe de marmură albă, este o sală enormă păzită la intrare de două santinele, iar în fundal se află un jilţ cu statuia de bronz a simbolului identităţii acestei naţiuni. Nu departe de acest complex întâlnești clădirea impozantă a palatului prezidenţial, care oferă o imagine de putere şi, în același timp, de eleganță, stilul de construcţie fiind neoclasic, precum şi Turnul Shin-kong, înalt de 244 m.
În nordul oraşului se mai poate vizita templul martirilor, de fapt patru pagode lipite între ele în stil clasic chinezesc, păzit de o gardă de onoare şi care este dedicat soldaţilor căzuţi în războiul civil.
În afara oraşului, la marginea unui munte, se află palatul naţional, cel mai renumit muzeu care adăposteşte cea mai mare colecţie de obiecte ce au aparţinut oraşului interzis din Peking, cu un total 700.000 de piese, dintre care, prin rotaţie, sunt scoase la vedere numai 15.000. Aceste bijuterii de valoare inestimabilă ale culturii chineze se păstrează în camere special climatizate, săpate în munte. Este vorba de obiecte din bronz, ceramică, jad, coral, mătăsuri, tablouri, porţelanuri şi mobilier de o frumuseţe şi valoare inestimabilă.
A doua zi, într-o excursie organizată am vizitat în orăşelul Sanshia, templul Tsushih, un templu de o frumuseţe rară cu sculpturi în lemn, fiecare centimetru pătrat fiind minuţios lucrat, cu modele geometrice, de animale, plante, oameni, o adevărată bijuterie şi în felul lui cred şi unic. Lângă templu o stradă de 200 m, old street, cu faţade, arcade şi ganguri din cărămidă aparentă, un amestec arhitectonic de baroc şi stil japonez, magazine cu suveniruri, antichităţi, manufactură taiwaneză, expoziţii de tablouri, ceramică, sculpturi de lemn şi porţelanuri. Fiind duminică era foarte vizitat. Am mai vizitat fabrica şi muzeul impresionant al ceramicii taiwaneze din Yingge unde am urmărit procedeele ancestrale şi cele moderne de prelucrare şi ardere a argilei, obiectele finite fiind de o măiestrie rară. Toate popoarele se pricep la ceramică şi porţelanuri dar măiestria asiatică este în felul ei unică. Ajunşi în Taipeh, am luat masa de prânz într-un restaurant taiwanez în care a trebuit să ne gătim fiecare după gustul nostru. Mesele sunt astfel construite cu orificii în care castronaşe de alamă se sprijină pe reşouri în care fierbe apa. În faţa fiecăruia un castron cu zarzavaturi, foi de varză chinezească, wirsing, broccoli, ridichie, germeni de bambus, morcov, minunatele ciuperci shi take şi alge de mare. Pe un platou garnele, peşte, calamari, iar pe altul rulouri de carne de vită tăiată în fâşii subţiri. De asemenea castronele cu diverse sosuri şi mirodenii, iar la bar alte sosuri, fidea de orez şi câteva supe gata făcute. În acele castronele se puneau după gust zarzavaturi care după o scurtă dustuială se puteau mânca. La fel se proceda şi cu peştele şi carnea, care scurt fierte se muiau în castronele cu sosuri şi mirodenii. A fost un adevărat deliciu. După masă am mai vizitat memorialul lui Sun Y San, o clădire cu acoperiş de pagodă în care se află statuia celui ce a fondat republica chineză şi care este şi ea păzită de o gardă de onoare. Acest palat se află într-un parc din care se poate avea o privire de ansamblu asupra punctului de atracţie principal al Taipehului, turnul Taipei 101, care până în 2008, cu cei 508 metri înălţime a fost cel mai înalt din lume. Parterul, primul subsol şi 5 etaje sunt magazine ultra elegante unde găseşti toate firmele renumite din lume. Etajele subterane B2-B6 sunt parcări imense subterane. Între toate aceste etaje, pavate şi placate cu marmură de toate culorile, circulă afară de lifturi şi scări rulante. La etajul cinci este intrarea la lifturile ce conduc la etajele superioare, case de bilete, de showuri unde poţi urmări istoria construcţiei ce a costat 1,6 miliarde dolari şi shopuri cu suveniruri. Până la etajul 89 unde se află platforma de observaţie cu priveliştea asupra întregului oraş şi a muntelui ce-l ocroteşte din sud, se află birouri, la etajul 85-87 restaurante. La 91 este teatru. De la etajul 89 de unde având noroc de o zi fără ceaţă, lucru frecvent aici, am putut admira priveliştea am coborât la 88, unde, în mijlocul clădirii atârnă, agăţat de cupola cu otgoane un cilindru de con de forma unui clopot cu diametrul de 5,5 metrii, brăzdat de 41 şanţuri, şi o greutate de 660 tone care asigură împreună cu 380 pilieri bine ancoraţi în plăci de beton de până la 1.450 tone, stabilitatea şi elasticitatea clădirii în caz de cutremur.
Pe acelaşi palier este şi o expoziţie de bijuterii, figurine şi arbori giganţi de corali sculptaţi cu o măiestrie chinezească.
Desigur în Taipeh mai sunt multe locuri de explorat ca de exemplu templele, Mengjia Longshan şi Bao An, Li-An-Tai, casa cea mai veche din oraş şi ca peste tot, night market Shidasi Snake Alley – aleea şerpilor.
În afara oraşului, la 10 km pe coasta de nord-vest, parcul natural Yehliu oferă la malul mării stânci erodate de apă şi vânt care au forme din cele mai fanteziste, care desigur poartă şi un nume, elefant, pantoful cenuşăresei, capul reginei Nofretete, ciuperci, capete de diverse animale după imaginaţia fiecăruia. Tot la apă se află şi un teatru în care se prezintă opere chinezeşti.
Impresia generală despre Taiwan a fost excelentă, această mică insulă fiind un exemplu de ordine, civilizaţie, curăţenie şi disciplină socială, noţiunea de criminalitate fiind aproape nulă.
Reveniţi seara pe vapor din cauza unei ceţi foarte dese nu ni s-a permis plecarea până la ora două noaptea ceea ce a însemnat o întârziere de 5 ore la ajungerea în portul următor, cea mai sudică insulă a Japoniei.