Final de proiect la CCI Vâlcea
Camera de Comerț și Industrie Vâlcea, în calitate de partener al Proiectului „Schemă inovativă de adaptabilitate și specializare S.I.A.S.”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 a organizat ieri, la sediul său, conferinţa de încheiere a proiectului.
Proiectul a fost cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 și s-a derulat ca urmare a unui parteneriat între Camera de Comerț Industrie și Agricultură Timiş și camerele de comerţ ale judeţelor Bacău, Brașov, Prahova, Satu-Mare și Vâlcea, Universitatea de Vest Timişoara, Escola Profissional Cristóvăo Colombo (Portugalia) și MONDIMPRESA Italia.
În cele 36 de luni de implementare a proiectului, s-au format în meseria de consultant cameral 212 angajaţi ai camerelor de comerţ din România din care 43 de angajaţi cu funcţii de conducere au absolvit cursul „Manager îmbunătăţire procese”, acreditat de către Autoritatea Naţională pentru Calificări. Opt persoane din cadrul CCI Vâlcea au participat la instruirea destinată celor ce urmau sa devină consultanți camerali, iar cinci dintre experții cu funcții de conducere s-au specializat ca manageri îmbunătăţire procese.
În plus, au fost organizate șapte schimburi de experienţă şi bune practici naționale și două transnaționale (în Italia şi Portugalia), la care au participat activ peste 250 de angajaţi ai camerelor de comerț teritoriale din România. Doi dintre experții CCI Vâlcea au participat, alături de colegi din alte 9 camere de comerț, în perioada 1 – 6 iulie 2013, la schimbul de experiență din Italia, organizat în colaborare cu partenerul transnaţional MONDIMPRESA. Timp de o săptămână, au avut loc întâlniri de lucru cu reprezentanţi ai Uniunii Camerelor de Comerţ a Regiunii Emilia-Romagna, din Bologna, Uniunii Italiane a Camerelor de Comerţ din Roma, Uniunii Regionale a Camerelor de Comerţ din Regiunea Lazio, Agenţiei Speciale a Camerei de Comerţ pentru Internaţionalizare din Frosinone (ASPIN), CCI Campobasso şi CCI Chieti – membre ale MONDIMPRESA. De asemenea, au fost vizitate firme colaboratoare ale organizaţiilor camerale menţionate, ca exemple de bune practici ce pot fi transferate către camerele de comerţ din România.
Dintre bunele practici care au fost prezentate de partea italiană amintim: Strategia de internaţionalizare a camerelor de comerţ din Italia; Dezvoltarea de reţele de afaceri ca factor cheie pentru competitivitate; WORLD PASS (portal naţional pentru IMM-uri în domeniul internaţionalizării afacerilor); Cooperare şi networking: instrumente pentru competitivitatea IMM-urilor şi instituţiilor; Mediul şi economia verde; Transfer de know how în domeniul afacerilor (formare de experţi locali care să ofere informaţii şi asistenţă firmelor pentru dezvoltarea afacerilor); Orientarea spre muncă şi antreprenoriat. La sediul fiecărei camere de comerț, prezentările de bune practici au fost urmate de sesiuni de întrebări şi răspunsuri şi de discuţii / mese rotunde privind identificarea de oportunităţi de colaborare şi acţiuni comune. Astfel, au fost propuse partenerilor italieni organizarea a peste 25 de acţiuni comune în domeniile prezentate de partea italiană ca bune practici.
În perioada 18-20 septembrie 2013, o delegație de angajați ai camerelor de comerț din România s-a aflat în Portugalia, într-un schimb de experiență și bune practici transnațional pe teme de e-learning şi formare profesională, aplicaţii online şi management de proiect. Pe lângă vizita și discuțiile cu partenerul transnațional, angajații camerelor de comerț s-au întâlnit cu reprezentanți ai Camerei de Comerţ şi Industrie Portugheze – Asociaţia Comercială Lisabona, cea mai mare asociaţie a întreprinzătorilor din Portugalia, iar la sediul Comisariatului pentru Muncă şi Antreprenoriat de pe lângă Ministerul Muncii, a avut loc un seminar cu tema „Reconcilierea vieţii de familie cu viaţa profesională“, subiect care a fost abordat şi în discuţiile cu partenerul portughez sau cu reprezentanţii Camerei de Comerţ. Au fost vizitate şi câteva instituţii publice (compania de transporturi publice), firme şi o bancă comercială, unde au fost discutate aspecte privind responsabilitatea socială, egalitatea.
Prin proiect, au fost realizate şi utilizate trei aplicații on-line: Program de gestionare și arhivare documente; Curs online cu module specifice pentru consultanți camerali; Program de adaptabilitate a angajaților camerelor de comerț la locul de muncă. Totodată, s-au elaborat trei lucrări de specialitate, materiale de referinţă pentru sistemul cameral şi instrumente utile pentru angajaţii acestora: Ghidul Serviciilor, Manualul Consultantului Cameral şi Carta Camerală. Urmarea activității de perfecționare și specializare a angajaților camerelor de comerț, a schimburilor de experienţă și bune practici inter-instituționale a crescut calitatea şi volumul serviciilor oferite firmelor şi chiar au fost create servicii noi.
Premieră pentru sistemul cameral din România, proiectul a realizat o schemă inovativă comună, unitară, de specializare, flexibilitate teoretică și practică și adaptabilitate a angajaților camerelor de comerț la cerinţele mediului economic în schimbare și la provocările globalizării. Ținând cont de aceste beneficii, sustenabilitatea proiectului poate fi asigurată prin preluarea sa ca model de către alte rețele naţionale şi internaţionale similare.