Final de proiect la CCI Vâlcea


Camera de Comerț și Industrie Vâlcea, în calitate de partener al Proiectului „Schemă inovativă de adaptabilitate și specializare S.I.A.S.”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvolta­rea Resurselor Umane 2007-2013 a organizat ieri, la sediul său, conferinţa de încheiere a proiectului.

Proiectul a fost cofinanțat din Fondul Social Euro­­pean prin Programul Operaţional Sectorial Dez­voltarea Resurselor Umane 2007-2013 și s-a derulat ca urmare a unui parteneriat între Ca­mera de Comerț Industrie și Agricultură Timiş și camerele de comerţ ale judeţelor Bacău, Brașov, Prahova, Satu-Mare și Vâlcea, Universi­tatea de Vest Timişoara, Escola Profissional Cristóvăo Colombo (Portugalia) și MONDIM­PRE­SA Italia.

În cele 36 de luni de implementare a proiectului, s-au format în meseria de consultant cameral 212 angajaţi ai camerelor de comerţ din România din care 43 de angajaţi cu funcţii de conducere au absolvit cursul „Manager îmbună­tăţire procese”, acreditat de către Autoritatea Naţională pentru Calificări. Opt persoane din cadrul CCI Vâlcea au participat la instruirea destinată celor ce urmau sa devină consultanți camerali, iar cinci dintre experții cu funcții de conducere s-au specializat ca manageri îmbunătăţire procese.

În plus, au fost organizate șapte schimburi de experienţă şi bune practici naționale și două transnaționale (în Italia şi Portugalia), la care au participat activ peste 250 de angajaţi ai camerelor de comerț teritoriale din România. Doi dintre experții CCI Vâlcea au participat, alături de colegi din alte 9 camere de comerț, în perioada 1 – 6 iulie 2013, la schimbul de experiență din Italia, organizat în colaborare cu partenerul trans­naţional MONDIMPRESA. Timp de o săptămână, au avut loc întâlniri de lucru cu reprezentanţi ai Uniunii Camerelor de Comerţ a Regiunii Emilia-Romagna, din Bologna, Uniunii Italiane a Camerelor de Comerţ din Roma, Uniunii Regionale a Camerelor de Comerţ din Regiunea Lazio, Agenţiei Speciale a Camerei de Comerţ pentru Internaţionalizare din Frosinone (ASPIN), CCI Campobasso şi CCI Chieti – membre ale MONDIMPRESA. De asemenea, au fost vizitate firme colaboratoare ale organizaţiilor camerale menţionate, ca exemple de bune practici ce pot fi transferate către camerele de comerţ din România.

Dintre bunele practici care au fost prezen­tate de partea italiană amintim: Strategia de internaţionalizare a camerelor de comerţ din Ita­lia; Dezvoltarea de reţele de afaceri ca factor che­ie pentru competitivitate; WORLD PASS (por­­tal naţional pentru IMM-uri în domeniul inter­na­ţionalizării afacerilor); Cooperare şi networking: instrumente pentru competitivitatea IMM-urilor şi instituţiilor; Mediul şi economia verde; Transfer de know how în domeniul afa­ce­rilor (formare de experţi locali care să ofere infor­maţii şi asistenţă firmelor pentru dezvoltarea afa­ce­­rilor); Orientarea spre muncă şi antrepreno­riat. La sediul fiecărei camere de comerț, pre­zen­­tările de bune practici au fost urmate de se­siuni de întrebări şi răspunsuri şi de discuţii / mese rotunde privind identificarea de opor­tu­nităţi de colaborare şi acţiuni comune. Astfel, au fost propuse partenerilor italieni organizarea a peste 25 de acţiuni comune în domeniile prezentate de partea italiană ca bune practici.

În perioada 18-20 septembrie 2013, o delegație de angajați ai camerelor de comerț din România s-a aflat în Portugalia, într-un schimb de experiență și bune practici transnațional pe teme de e-learning şi formare profesională, aplicaţii online şi management de proiect. Pe lângă vizita și discuțiile cu partenerul transna­țio­nal, angajații camerelor de comerț s-au întâlnit cu reprezentanți ai Camerei de Comerţ şi In­dustrie Portugheze – Asociaţia Comercială Lis­a­bona, cea mai mare asociaţie a întreprinzătorilor din Portugalia, iar la sediul Comisariatului pentru Muncă şi Antreprenoriat de pe lângă Ministerul Muncii, a avut loc un seminar cu tema „Recon­cilierea vieţii de familie cu viaţa profesională“, subiect care a fost abordat şi în discuţiile cu partenerul portughez sau cu reprezentanţii Camerei de Comerţ. Au fost vizitate şi câteva instituţii publice (compania de transporturi publice), firme şi o bancă comer­cială, unde au fost discutate aspecte privind responsabilitatea socială, egalitatea.

Prin proiect, au fost realizate şi utilizate trei apli­­cații on-line: Program de gestionare și arhi­va­­re documente; Curs online cu module spe­cifice pentru consultanți camerali; Program de adap­tabilitate a angajaților camerelor de co­merț la locul de muncă. Totodată, s-au elaborat trei lu­crări de specialitate, materiale de referinţă pen­tru sistemul cameral şi instrumente utile pentru an­gajaţii acestora: Ghidul Serviciilor, Ma­nualul Con­sultantului Cameral şi Carta Came­rală. Ur­ma­rea activității de perfecționare și spe­cializare a angajaților camerelor de comerț, a schim­bu­rilor de experienţă și bune practici inter-ins­titu­ționale a crescut calitatea şi volumul ser­vi­ciilor oferite firmelor şi chiar au fost create servicii noi.

Premieră pentru sistemul cameral din Ro­mâ­nia, proiectul a realizat o schemă inovativă comună, unitară, de specializare, flexibilitate teo­re­­tică și practică și adaptabilitate a angajaților camerelor de comerț la cerinţele mediului eco­nomic în schimbare și la provocările globalizării. Ținând cont de aceste beneficii, sustenabilitatea proiectului poate fi asigurată prin preluarea sa ca model de către alte rețele naţionale şi interna­ţionale similare.