Dintre sute de volume (2)


Cu sprijinul celor ce i-au îndrumat cercetarea doctorală, George STANCA reuşeşte să ne ofere, argumentat şi fin documentat, toate argumentele care permit situarea lui Pamfil ŞEICARU în elita presei şi culturii naţionale. Datele cuprinse în acest studiu aduc informaţii, preţioase şi în legătură cu viaţa social-politică interbelică, date fiind relaţiile strălucitului ziarist cu mediile politice ale momentului (3). Multe informaţii verificate atent certifică unele dintre aserţiunile mai vechi, iar altele scot în evidenţă lipsa de temei a aprecierilor şi etichetelor de care a avut parte.

Autorul studiului urmăreşte, capitol cu capitol, fiecare moment important din biografia şi activitatea lui Pamfil ŞEICARU, corectând ferm, pe bază de documente irefutabile, tot ceea ce nu corespunde adevărului. Incontestabilul talent jurnalistic îl ajută pe George STANCA să scrie un text care se citeşte cu mult interes, el reuşind să depăşească impresia de tern, sec sau discurs academic.

Cartea lui George STANCA aduce pentru prima oară, într-o formă sistematizată, informaţii şi date aproape necunoscute cititorului obişnuit în legătură cu perioada lungului exil al lui Pamfil ŞEICARU. În felul acesta George STANCA reconfirmă caracterul profund patriotic devotată intereselor poporului român, al activităţii desfăşurate de acest ziarist şi în afara graniţelor ţării. Ca şi perioada cât a activat în ţară, Pamfil ŞEICARU a înfruntat orice risc pentru a afirma cu tărie şi demnitate adevăruri cutremurătoare, ce deranjează noii potentaţi politici de la Bucureşti.

Valoarea cărţii este sporită de amplul aparat bibliografic şi de materialul iconografic deosebit de interesant. De aceea, achiesând la opinia maestrului Vartan ARACHELIAN, susţinem şi noi că, graţie studiului lui George STANCA, se poate aprofunda procesul de evaluare a locului pe care-l ocupă Pamfil ŞEICARU în pantheonul românesc, cartea de faţă fiind una dintre cele mai însemnate contribuţii din ultimii ani.

1. George Stanca, „Şantajul şi etajul”. Pamfil Şeicaru între legendă şi adevăr, Bucureşti, Editura Adevărul, 2012.

2. Noii potentaţi ai regimului comunist nu i-au putut trece multă vreme cu vederea poziţia sa ostilă, intransigentă, faţă de regimurile şi ideologiile totalitare. Cu toate astea, după cum se ştie azi, datorită inteligenţei şi abilităţilor sale excepţionale, Pamfil ŞEICARU a reuşit performanţa unică de a înfrânge opoziţia regimului comunist, revenind în ţară, în timpul regimului ceauşist. Acesta anulase anterior condamnarea sa în contumacie şi era dispus la multe compromisuri spre a-l atrage pe marele ziarist în planurile sale de manipulare, prin intermediul presei, a diasporei româneşti ostile, cu o atitudine de respingere şi intoleranţă faţă de politica regimului de la Bucureşti. Din nou, inteligenţa strălucită, de care dăduse dovadă de atâtea ori în vremea cât era în ţară, l-a ajutat să iasă într-un strălucit avantaj, evitând abil compromiterea prin aservirea sa faţă de interesele propagandei comuniste. Lectura atentă a acestui moment din biografia lui subliniază că, deşi se afla de mulţi ani departe de ţară, Pamfil ŞEICARU nu putea rămâne insensibil şi indiferent faţă de nevoile poporului său. În realitate, el a încercat să fie util ţării sale, nu conducătorilor vremelnici ai acesteia din acele momente. Facem aceste precizări spre a preîntâmpina eventualele posibile acuzaţii legate de compromisul făcut de strălucitul gazetar. După cum o dovedesc faptele, el s-a delimitat de faptele abominabile ale Bucureştiului, implicându-se exclusiv în promovarea unor interese social-economice, decente, de bun simţ.

3. După cum o demonstrează  autorul studiului, Pamfil ŞEICARU s-a aflat în relaţii personale apropiate cu numeroşi oameni politici, din toate partidele politice ale vremii. Excepţie au făcut liderii mişcării comuniste a acelor vremuri, în zdrobitoarea lor majoritate reprezentanţi ai păturilor alogene, aflaţi în raporturi de obedienţă faţă de Moscova şi acţionând pentru implementarea politicii de destabilizare promovată de aceasta în ţările vecine.