APIA face bilanţul subvenţiei la vite
Printr-un comunicat oficial de presă, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură – Centrul Judeţean Vâlcea informează că, prin prevederile art.I alin(1) din OMADR nr. 186/29.07.2011 publicat în Monitorul Oficial nr. 544 din data de 01.08.2011, care modifică prevederile art. 4 alin(1) din OMADR nr.165/2011 privind stabilirea modului de implementare a condiţiilor specifice, a criteriilor de eligibilitate şi a termenilor de referinţă pentru aplicarea schemelor de plăţi naţionale directe complementare în sectorul zootehnic la specia bovine, în acord cu reglementările comunitare în domeniu, vă roagă să aduceţi la cunoştinţa potenţialilor beneficiari ai primei pe exploataţia de bovine pentru anul 2011 că, începând cu data publicării modificărilor mai sus menţionate, nu mai este necesară vizarea cererii de solicitare a primei de către asociaţiile crescătorilor de animale legal constituite, care sprijină interesele crescătorilor de bovine, taurine şi/sau bubaline.
„Reamintim că, termenul limită de depunere al cererilor de subvenţie în sectorul zootehnic, la specia bovine, este de 31.08.2011, acestea putându-se depune în continuare la sediul APIA din strada Oituz, nr. 7, mun. Rm. Vâlcea, de luni până vineri, în intervalul orar 8.00-16.00”, mai precizează documentul semnat de către directorul Adrian Pintea (foto stânga).
Totodată, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) eliberează adeverinţe şi către beneficiarii schemei de plată naţională directă complementară decuplată de producţie, pentru suprafaţa cultivată cu tutun – PNDC 4 – Campania 2010, care intenţionează să acceseze credite pentru finanţarea activităţilor curente de la Băncile care au încheiat Convenţii cu Agenţia. Până la aceasta dată, APIA a încheiat astfel de convenţii cu Banca Comercială Română, BRD Groupe Societe Generale şi Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN – SA, urmând a fi încheiate în perioada următoare convenţii şi cu alte bănci Comerciale. Potrivit convenţiei, la solicitarea scrisă a fermierului, APIA va elibera o adeverinţă prin care confirmă că beneficiarul a depus cererea de plată pentru Schema unică de plată pe suprafaţă (SAPS) pentru anul 2010 şi a solicitat plata naţională directă complementară decuplată de producţie, pentru suprafaţa cultivată cu tutun (PNDC 4), precum şi că s-au efectuat controalele şi verificările administrative asupra cererii de plată a beneficiarului, conform reglementărilor în vigoare.
De asemenea, în Adeverinţă se va menţiona suprafaţa determinată pentru plată în cadrul schemei PNDC 4 decuplată de producţie, pentru suprafaţa cultivată cu tutun şi faptul că beneficiarul nu face obiectul penalizărilor sau excluderilor de la plată la data emiterii acesteia, precum şi că îndeplineşte condiţiile generale pentru acordarea sumelor cuvenite, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Valoarea creditului va fi de până la 80 la sută din suma cuvenită din PNDC4, denominată în lei la cursul leu/euro comunicat de BNR de la data solicitării creditului.
Termen pentru viticultori
Persoanele fizice sau juridice care produc, depozitează sau comercializează vinuri sau alte produse vitivinicole, au obligaţia de a întocmi şi de a depune Declaraţia de stocuri, aşa cum prevede Ord. MAPAM nr. 75/2004 (anexa 1). „Dorim să readucem în atenţia producătorilor, depozitarilor şi comercianţilor de vinuri atât îmbuteliate cât şi vrac că au obligaţia să declare stocurile potrivit legislaţiei în domeniu, aflată în vigoare, deoarece începând cu jumătatea lunii august, inspectorii de stat pentru controlul tehnic vitivinicol din cadrul Direcţiei Agricole Vâlcea vor efectua controale pentru verificarea acestor aspecte. Declaraţia de stocuri se întocmeşte şi se depune la Direcţia pentru Agricultură Vâlcea până la data de 15 august a fiecărui an pentru producţia aflată în stoc la data de 31 iulie a anului în curs. Sunt scutite de întocmirea Declaraţiei de stocuri: persoanele fizice şi juridice care deţin o suprafaţă de vie mai mica de 0,5 ha; dar şi comercianţii en-detail a căror activitate economică constă în vânzarea vinului direct către consumator, cu excepţia celor care comercializează o cantitate mai mare de 2500 hl vin sau alte produse vitivinicole pe an; depozitarii en – gros care deţin la data de 31 iulie a anului in curs o cantitate de până la 2000 l vin sau alte produse vitivinicole. Nedepunerea in termen a declaraţiei de stocuri constituie contravenţie si se sancţionează conform prevederilor Legii viei si vinului nr. 244/2002 republicată”, ne-a declarat Florel Bădele, directorul Direcţiei Agricole.
Fonduri europene în plus pentru intervalul 2014-2020
Ajutorul acordat de Uniunea Europeană agricultorilor autohtoni ar putea creşte în exerciţiul bugetar 2014-2020, mai ales dacă vor pune accent pe promovarea unor politici de protejare a mediului. Potrivit Enterprise Europe Network, din cadrul CCI Vâlcea, Comisia Europeană a dat deja publicităţii propunerea pentru exerciţiul financiar 2014-2020, nefiind vorba despre o decizie finală, deoarece vor mai fi unele discuţii, dar sunt câteva lucruri care ne interesează în mod deosebit. „ Două sunt obiectivele esenţiale pe fondurile europene în exerciţiul financiar ce va urma, unul fiind legat de agricultură, celălalt de politica regională de coeziune, explică Lidia Giosan. Bugetul pentru agricultură va scădea de la 410 miliarde de euro (cât a fost în perioada 2007-2013) la doar 371 miliarde de euro (în exerciţiul bugetar 2014-2020), deci o scădere de mai bine de 12%. La o pondere de 39% din bugetul UE, politica agricolă comună va scădea la 33%. Acest lucru, însă, nu va afecta România şi nici plăţile directe la hectar către agricultorii autohtoni. Dimpotrivă, este foarte posibil să crească, în continuare. Încă nu s-au stabilit detaliile. Există şi anumite elemente noi – bune sau rele, în funcţie de felul în care vom şti noi să ne folosim de ele – care ţin de modul în care se vor acorda aceste ajutoare. Astfel, 30% din plăţile directe din plata la hectar acordată unui agricultor va depinde foarte mult de felul în care se va angaja în politici de protejare a mediului, care vor fi foarte clar stabilite în legislaţie şi vor fi verificate. În ceea ce priveşte marile exploataţii, este foarte posibil ca plăţile către acestea să fie plafonate, astfel că de la un anumit număr de hectare în sus să nu mai existe o directă proporţionalitate a ajutorului dat de UE. În plus, politica de dezvoltare rurală va ţine cont mai mult de competitivitate şi inovare, deci nu vor mai fi luaţi bani doar pentru nişte obiective în mediului rural, ci va trebui să dăm dovadă că suntem buni şi în ceea ce priveşte competitivitatea şi inovarea. Cât priveşte politica regională sau de coeziune, bugetul scade, dar nu atât de mult, de la 354 de miliarde de euro în 2007-2013 la 336 miliarde de euro, de la un procent de 35,7% la 32,7%”.
Acţiuni de informare cu privire la politica agricolă comună
Comisia Europeană participă la finanţarea acţiunilor de informare cu privire la politica agricolă comună care vizează, în special: să contribuie, pe de o parte, la explicarea acestei politici şi, pe de altă parte, la aplicarea şi dezvoltarea sa; să promoveze modelul european de agricultură şi să îi ajute pe cetăţeni să îl înţeleagă; să îi informeze pe agricultori şi pe toţi cei care desfăşoară activităţi în zonele rurale; să îi sensibilizeze pe cetăţeni cu privire la problemele şi obiectivele acestei politici, anunţă Enterprise Europe Network, prin vocea Lidiei Giosan (foto dreapta). Cererile pot fi depuse numai de persoane juridice care sunt stabilite de cel puţin doi ani pe teritoriul unui stat al Uniunii Europene şi în cadrul unui apel de propuneri publicat o dată pe an (înainte de 31 octombrie).
Totodată, Comisia Europeană a lansat în luna iulie o dezbatere pe tema viitorului schemelor de promovare şi informare pentru produsele agricole din UE. Comisia examinează modul în care poate să contureze o strategie mai bine orientată şi mai ambiţioasă pentru viitor, de natură să edifice consumatorii din interiorul şi din afara UE în privinţa calităţii, tradiţiilor şi valorii adăugate a produselor agricole şi alimentare din Europa.
Pentru a proteja sănătatea consumatorilor, fermierii din Europa se conformează unor norme mai stricte decât concurenţii lor din alte părţi ale lumii în ceea ce priveşte siguranţa alimentară, condiţiile de mediu şi bunăstarea animalelor.
„Cartea verde ridică o serie de probleme complexe şi invită toate părţile interesate (consumatori, producători, distribuitori şi autorităţi) să îşi prezinte comentariile şi sugestiile până la 30 septembrie 2011. Pe baza acestor răspunsuri, Comisia va redacta o comunicare în vederea publicării anul viitor, menită să ducă la formularea unor propuneri legislative. Cartea verde conţine patru secţiuni: valoarea adăugată la nivel european a acestei politici de promovare, obiective şi măsuri de utilizat pe piaţa internă a UE, inclusiv pe pieţele locale şi regionale, obiective şi măsuri de utilizat pe pieţele mondiale şi chestiuni mai ample referitoare la conţinutul şi gestionarea politicii. Diversele întrebări formulate, în număr de 16, vizează diferite aspecte şi conţin o serie de sugestii concepute pentru a stimula răspunsurile. De exemplu, întrebările ating subiecte precum nevoile specifice de informare şi promovare, atât pe piaţa UE, cât şi pe cea externă, şi priorităţile care ar trebui stabilite. Una dintre întrebări abordează de asemenea tema programelor destinate mai multor ţări şi a măsurilor care pot fi luate pentru încurajarea programelor cu o dimensiune europeană mai ampla”, adaugă Lidia Giosan.
Normele UE referitoare la informarea şi promovarea în sectorul agroalimentar au fost elaborate în anii ′80. În decursul anilor au fost adaptate, în special cu ocazia creşterii numărului de etichete calitative. În sistemul actual, majoritatea programelor sunt orientate către piaţa UE (71% din programe, reprezentând 74% ca valoare) şi aproximativ 8% sunt orientate spre mai multe ţări. Între 2006 şi 2010 au fost aprobate 190 de programe, majoritatea fiind scheme cu durată de 3 ani, în valoare totală de 259,4 milioane euro din bugetul UE.