Ajutor sindical pentru fondurile europene (2)
Am făcut public acest demers prin intermediul unei scrisori deschise adresate inclusiv Guvernului, ministerelor de resort şi autorităţilor de management întrucât ne dorim să înţeleagă şi să sprijine această iniţiativă absolut transparentă, ce are ca scop exclusiv creşterea gradului de absorbţie şi sporirea şanselor României de a accesa în viitor fonduri europene” se aminteşte în document.
În plus, o listă cu problemele de management şi implementare constatate de OT BNS cuprinde excesul de legislaţie şi de instrucţiuni care reglementează modalitatea de implementare a proiectelor POSDRU (în momentul de faţă există 60 de instrucţiuni, 4 forme ale contractului de finanţare precum şi o serie de decizii care reglementează implementarea proiectelor POSDRU), lipsa unei abordări unitare în ceea ce priveşte interpretarea instrucţiunilor şi a prevederilor contractului de finanţare (este imperativ necesară eliminarea subiectivismului mai ales în chestiunile ce ţin de modificarea anexei 1 – cererea de finanţare), lipsa unei abordări sistemice a POSDRU în raport cu alte instituii şi autorităţi ce au rol activ în implementarea corectă şi eficientă a proiectelor: Autoritatea Naţionala pentru Calificări, Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, etc. ( Majoritatea proiectelor finanţate din POSDRU necesită realizarea de cursuri de formare profesională finalizate cu certificate recunoscute pe piaţa muncii iar un astfel de demers presupune realizarea unui dosar de autorizare care intră sub incidenţa ANC pentru că numărul mare de proiecte finanţate din POSDRU a pus o presiune considerabilă pe aceasta instituţie şi procedura de autorizare a unui furnizor de formare profesională sau a unui curs de formare profesională are o durată uneori dublă faţă de cea menţionata în lege), lipsa de educare a beneficiarilor POSDRU în vederea înţelegerii aspectelor ce ţin de sustenabilitatea unui proiect dar şi de caracterul strategic al proiectului, aspecte neclare legate de justificarea activităţilor aferente proiectelor finalizate, mai ales în ceea ce priveşte indicatorii proiectului (Există proiecte finalizate care au fost implementate în neconcordanţă cu prevederile Ghidului indicatorilor datorită faptului că acesta nu era în vigoare la momentul respectiv şi este imperativ necesară o clarificare a modalităţii de interpretare a indicatorilor proiectului), slaba capacitate a auditorilor financiari de a corela documentaţia tehnică probatoarea îndeplinirii indicatorilor proiectului şi implicit ai programului, cu documentaţia financiară în cadrul procesului de realizare a auditului), limitarea accesului la finanţare a pentru potenţialii beneficiari ai POSDRU (Ordonanţa 9/2010 nu include partenerii sociali pe lista entităţilor eligibile care pot accesa Fondul de Contragarantare.