Ajutor sindical pentru fondurile europene (2)


Am făcut public acest demers prin intermediul unei scrisori deschise adre­sate inclusiv Guvernului, ministe­re­lor de resort şi autorităţilor de mana­gement întrucât ne dorim să înţeleagă şi să sprijine această iniţiativă absolut transparentă, ce are ca scop exclusiv creşterea gradului de absorbţie şi spo­rirea şanselor României de a accesa în viitor fonduri europene” se amin­teşte în document.

În plus, o listă cu problemele de ma­nagement şi implementare cons­ta­tate de OT BNS cuprinde excesul de legislaţie şi de instrucţiuni care regle­mentează modalitatea de implemen­tare a proiectelor POSDRU (în mo­men­tul de faţă există 60 de instruc­ţiuni, 4 forme ale contractului de finan­ţare precum şi o serie de decizii care reglementează implementarea pro­iec­telor POSDRU), lipsa unei abordări unitare în ceea ce priveşte interpre­tarea instrucţiunilor şi a prevederilor con­tractului de finanţare (este im­pe­rativ necesară eliminarea subiecti­vis­mului mai ales în chestiunile ce ţin de modificarea anexei 1 – cererea de finanţare), lipsa unei abordări siste­mi­ce a POSDRU în raport cu alte instituii şi autorităţi ce au rol activ în imple­mentarea corectă şi eficientă a pro­iec­telor: Autoritatea Naţionala pentru Cali­ficări, Consiliul Naţional de For­mare Profesională a Adulţilor, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, etc. ( Majoritatea proiectelor fi­nanţate din POSDRU necesită reali­za­rea de cursuri de formare profesională finalizate cu certificate recunoscute pe piaţa muncii iar un astfel de demers presupune realizarea unui dosar de autorizare care intră sub incidenţa ANC pentru că numărul mare de proiecte finanţate din POSDRU a pus o presiune considerabilă pe aceasta instituţie şi procedura de autorizare a unui furnizor de formare profesională sau a unui curs de formare profe­sio­nală are o durată uneori dublă faţă de cea menţionata în lege), lipsa de edu­care a beneficiarilor POSDRU în vederea înţelegerii aspectelor ce ţin de sustenabilitatea unui proiect dar şi de caracterul strategic al proiectului, aspecte neclare legate de justificarea activităţilor aferente proiectelor finali­zate, mai ales în ceea ce priveşte indi­ca­torii proiectului (Există proiecte fina­li­zate care au fost implementate în neconcordanţă cu prevederile Ghi­du­lui indicatorilor datorită faptului că aces­ta nu era în vigoare la momentul respectiv şi este imperativ necesară o clarificare a modalităţii de interpretare a indicatorilor proiectului), slaba capa­ci­tate a auditorilor financiari de a co­rela documentaţia tehnică  proba­toa­rea îndeplinirii indicatorilor proiectului şi implicit ai programului, cu docu­men­taţia financiară în cadrul procesului de realizare a auditului), limitarea acce­su­lui la finanţare a pentru potenţialii bene­ficiari ai POSDRU (Ordonanţa 9/2010 nu include partenerii sociali pe lista entităţilor eligibile care pot accesa Fondul de Contragarantare.