ADEVĂRUL despre preluarea minelor Alunu şi Berbeşti, privatizarea Oltchim şi autostrada Piteşti – Sibiu


În 2012, pe seama unui masiv vot negativ la adresa guvernărilor PDL, Uniunea Social Liberală s-a lansat în promisiuni de tot felul. În loc să fie decenţi şi cu „picioarele pe pământ”, căci „tăierile” la salarii şi pensii aplicate de Boc au iritat suficient populaţia României, useliştii s-au găsit să promită autostrăzi suspendate, venituri mai mari pentru profesori şi medici, turism înfloritor şi învăţământ „de clasă”. Puţin din ce-a promis USL în 2012 s-a realizat, iar Guvernul lui Victor Ponta stă „pe-un butoi de pulbere”.

Să luăm exemplul autostrăzii care ar trebui să traverseze şi judeţul Vâlcea, adică vestitul Culoar IV pan-european, prins în strategia de trans­port a Uniunii Europene. „În domeniul infrastructurii, USL se anga­jează ca în patru ani să finalizeze autostrada Bucureşti – Arad (Coridorul IV pan-european), dar să finalizeze şi autostrada Bucureşti – Iaşi şi Iaşi – Chişinău. Pentru legătura dintre Transilvania şi Moldova se va demara proiectul autostrăzii Târgu-Mureş – Iaşi” – promitea alianţa PSD-PNL în decembrie 2012. „La 1 martie 2014, se lansează licitaţia în vederea realizării studiului de fezabilitate pentru acest tron­son de autostradă. După finalizarea studiului de fezabilitate, în maxi­mum şase luni, va fi organizată licitaţia pentru construirea autostră­zii. Astfel, de la 1 ianuarie 2017, poate începe efectiv construcţia autostrăzii Piteşti – Sibiu”, relatează surse guvernamentale. FALS! Adevă­rul este cuprins în scrisoarea de intenţie a Guvernului Ponta către Fondul Monetar Internaţional, iar textele de mai jos vă vor convinge de acest lucru.

Nu mai vorbim de privatizarea Oltchim sau finanţarea pârtiei de schi de la Vidra, aceste două subiecte explozive pentru judeţul nostru nefiind „prinse” în atenţia Guvernului de la Bucureşti. Care a găsit de cuviinţă, chiar zilele trecute, să ierte Rompetrol de-o datorie de peste 600 milioane euro. În timp ce pentru repornirea Oltchim şi finanţarea domeniului schiabil din nordul Vâlcii ar fi fost suficiente 30 – 50 milioane euro.

 

Guvernul transmite „posibilităţi” către FMI, parlamentarii USL fac iniţiative degeaba

În documentul pregătit de Guvernul USL pentru a fi analizat de specialiştii de la Fondul Monetar Internaţional nu se precizează vreo direcţie de urmat privind Oltchim, însă se fac ample referiri asupra CFR Marfă, CFR Călători, CFR Infrastructură, dar şi asupra sectorului „hidro”.

Nu cu mult timp în urmă, Consiliul Judeţean Vâlcea a început demersurile pentru preluarea, de către CET Govora, a minelor de la Berbeşti şi Alunu. Mai mult decât atât, toţi parlamentarii vâlceni au semnat o iniţiativă legislativă menită să ducă la crearea „Complexului Energetic Vâlcea”. „Am făcut un pas foarte mare, de care sunt mulţumit. Am prezentat la Complexul Energetic Oltenia varianta transferului activelor exploatărilor miniere de la Alunu şi Berbeşti. Domnul Ciurel (Laurenţiu Ciurel – n.r.), directorul CEO, a acceptat această variantă. Datoria noastră faţă de dânşii este de aproximativ 1.300 de miliarde de lei vechi. Valoarea activelor pe care le-am prelua ar fi de 700 de miliarde de lei, în total 2.000 de miliarde. Noi vom plăti doar valoarea capitalului social care este de 500 de miliarde de lei vechi şi preluăm bazinele de cărbune Berbeşti-Alunu”, declara, la finele anului trecut, Ion Cîlea.

Preşedintele Consiliului Judeţean şi parlamentarii USL din Vâlcea trebuie să înţeleagă sensul următoarelor rânduri: „Conducerea CE Oltenia va lucra îndeaproape cu consultantul de tranzacţie pentru pregătirea companiei pentru listare. Vor fi luate inclusiv măsuri posibile de restructurare sau desprindere a minei Berbeşti, pentru diminuarea arieratelor, în aşa fel încât compania să devină mai atractivă potenţialilor investitori”. Când propriul Guvern vorbeşte de „posibilităţi”, nu de certitudini, e normal să iei de bun ceea ce este scris în draftul scrisorii către FMI, nu în iniţiativa parlamentarilor noştri. Şi, pentru a respecta total adevărul, puteţi consulta site-ul Camerei Deputaţilor, care a respins, în martie 2013, transferul cu titlu gratuit a exploatărilor miniere Berbești-Alunu din domeniul public al Statului și în administrarea Societății Naționale a Lignitului Oltenia în domeniul public al Statului și în administrarea Consiliului Județean Vâlcea.

 

Autostrada Comarnic – Braşov: „proiect de maximă prioritate pentru Guvern”!

La finele săptămânii trecute, Guvernul a definitivat draftul scrisorii de intenţie către FMI, în care-şi prezintă intenţiile macro-economice pentru 2014 şi 2015. „Considerăm proiectul autostrăzii Comarnic – Braşov ca proiect de maximă prioritate pentru Guvern. Suntem determinaţi să realizăm acest proiect cu cele mai mici costuri şi într-o manieră sustenabilă din punct de vedere fiscal. Am asigurat o alocare bugetară care să acopere riscurile potenţiale pentru buget aferente acestui proiect. Pentru anii 2014 şi 2015, această alocare va fi în sumă de 400 milioane RON şi, respectiv 1.200 milioane RON. În eventualitatea în care ajungem la încheierea financiară a PPP-ului, iar Eurostat nu decide în anul 2014 că acesta este un proiect extrabugetar, suma alocată va fi utilizată pentru diminuarea deficitului cash”, se arata în „ciorna” scrisorii către FMI.

 

La început, taxă de 7 lei

 

În urmă cu o lună, premierul Ponta şi ministrul Şova au prezentat detaliile şi calendarul proiectului de concesiune pentru „bucata” Comarnic – Braşov, în decembrie 2012 fiind selectat consorţiul Vinci – Strabag – Aktor pentru a realiza proiectul de autostradă. Este aproape sigur că, în aprilie, va fi semnat contractul de concesiune, iar autostrada ar urma să fie gata până în 2017. 

Sectorul Comarnic – Braşov va fi mai scurt (53 kilometri) faţă de ce se ştia până acum  (58 km), însă cu şapte kilometri drum de legătură. Taxa pentru folosirea acestei autostrăzii a fost stabilită, pentru început, la 7 lei, iar statul va fi cel care va încasa banii. 

 

Costul poate ajunge la 5 miliarde de euro!?!

 

Ştim cât de mult a încercat Dan Şova, în ultimele luni, să arate cât de scump este sectorul Rm. Vâlcea – Sibiu din Culoa­rul IV paneuropean. Nedorind să înţeleagă că este vorba de finan­ţare europeană în proporţie de 80% pentru acest sector, ministrul Şova poate fi acuzat de rea – intenţie sau de favorizarea unor interese pe Valea Prahovei. Pentru că unele au fost costurile enunţate de el, în toamna anului trecut, pentru sectorul Comarnic – Braşov şi altul este adevărul. Prezentat chiar de premierul Ponta: cei aproape 60 de km de autostradă vor costa circa 1,8 miliarde de euro, mai mult faţă de estimarea iniţială de 1,2 miliarde de euro! De fapt, asocierea Vinci-Strabag-Aktor va accesa prin credite la bănci banii necesari construcţiei, fapt ce duce la un alt calcul: la finalul perioadei de concesiune, după cei 29 de ani, adăugând dobânzile aferente, costul final al sectorului Comarnic – Braşov ar putea ajunge la aproape 5 miliarde de euro.