Ideile social – liberale pentru educație
• deputatul Buican consideră că USL a demonstrat că are soluții viabile la problemele românilor prin prezentarea programelor sectoriale pe domenii precum economia, educația, administrația publică și dezvoltarea durabilă și agricultură
Liderul PNL Vâlcea, deputatul Cristian Buican, este de părere că cele patru domenii de activitate pentru care Uniunea Social Liberală a conceput o serie de măsuri și politici publice ce trebuiesc implementate reprezintă totodată și prioritățile societății românești. Buican este de părere că cele 20 de soluții pe care USL le propune în programul pentru educație vor transformarea învățământul românesc într-unul performant și inovativ la nivel european. În acest sens, Cristian Buican prezintă pe această cale cele 20 de obiective și priorități ale Uniunii Social Liberale pentru educație, prin care acest domeniu va deveni un factor strategic al dezvoltării durabile a României:
1. Motivarea cadrelor didactice, recunoaşterea rolului social prin salariu, respectarea demnității şi autonomiei profesionale
2. Integrarea, de urgență, a cadrelor didactice în programe de formare continuă, prin proiecte finanțate din fonduri structurale
3. Formarea continuă a cadrelor didactice este centrată pe învățământ digitalizat, curriculum adecvat formării inovative, creative şi formării de competențe, pedagogie modernă, optimizarea relației cu părinții, elevii și cu autoritățile locale; dar şi actualizarea cunoaşterii în aria curriculară a disciplinei
4. Asigurarea educaţiei de bază pentru toţi cetăţenii (șanse egale de acces la educație) prin asigurarea condițiilor pentru eliminarea abandonului şcolar, cuprinderea grupei pregătitoare în învăţământul obligatoriu, cuprinderea a peste 80% dintre copiii cu vârste între 3 şi 5 ani în educaţia timpurie, crearea sistemului public/privat pentru educaţia timpurie a copiilor de 0 – 3 ani
5. Fundamentarea actului educaţional pe baza nevoilor de dezvoltare personală din perspectiva obiectivelor din „Strategia Europa 2020” prin creşterea contribuției şcolii şi familiei în personalizarea educaţiei copilului, orientarea şcolară prin cabinetele psihopedagogice, dar şi dezvoltarea deprinderilor de învăţare permanentă pentru creşterea capacității de adaptare la noi locuri de muncă
6. Informatizarea şi asigurarea accesului la internet rapid în toate unităţile şi instituţiile de învăţământ
7. Creşterea capacităţii de inovare şi de creativitate din perspectiva dezvoltării durabile prin educaţie complementară extracurriculară şi extraşcolară, răspuns la nevoile educaționale de formare ale elevilor şi părinților acestora pentru dezvoltarea creativităţii şi inovării, susţinerea elevilor capabili de inovare şi creaţie.
8. asigurarea educaţiei complementare pentru creşterea capacităţii de adaptare şi pentru refacerea coeziunii sociale
9. Susţinerea programelor „Şansa a doua prin educaţie” în vederea eliminării analfabetismului şi integrării pe piaţa muncii
10. Garantarea autonomiei școlilor și a autonomiei profesionale a cadrelor didactice
11. Generalizarea programului „Şcoala de după şcoală” în parteneriat cu autorităţile locale, părinţi, agenţi economici prin asigurarea autonomiei de decizie la nivelul şcolii în parteneriat cu părinții şi autoritățile locale contributoare, elaborarea cadrului general în care se desfăşoară programul „Şcoala de după şcoală”, asigurarea cadrului normativ pentru cuprinderea în norma didactică a orelor efectuate în programul „Şcoala de după şcoală”
12. Garantarea autonomiei universitare prevăzută şi în Constituţia României
13. Creşterea rolului universităţilor în dezvoltarea regiunilor proactive ale cunoaşterii, dar şi creşterea capacității de inovare a resurselor umane
14. Participarea universităților la elaborarea setului de politici, în realizarea unor rețele de colaborare pentru crearea de cunoştințe, diseminarea şi utilizarea lor pentru creşterea bunăstării
15. Orientarea conţinutului procesului didactic în vederea creşterii capacităţii de inovare a resurselor umane prin dezvoltarea unei culturi a cunoaşterii ştiințifice şi tehnologice şi transferul inovației în produse şi pentru asigurarea unui învățământ superior problematizat
16. Sprijinirea universităţilor în a-şi asuma viziunea creativă prin optimizarea şi susţinerea potenţialului său creator, într-o relaţie de stimulare şi susţinere reciprocă cu companii, agenţii, etc.
17. Dezvoltarea unor structuri intermediare menite să susţină parteneriatul dintre universităţi şi companii – economia „verde” , bazată pe cunoaştere şi transfer tehnologic
18. Participarea întregii comunităţi academice la implementarea obiectivelor strategice pentru creşterea performanţelor învăţământului superior
19. Încurajarea şi susţinerea „brokerilor cunoaşterii” – profesionişti-hibrizi care au capacitatea de a înţelege rapid un domeniu şi care identifică rapid potenţialul, frontierele şi provocările cheie.
20. Crearea cadrului normativ necesar pentru ca universităţile, guvernele şi companiile să lucreze împreună pentru creşterea bunăstării societăţii: Cadru general normativ; Autonomie în structurarea relațiilor parteneriale; Garantarea libertăților academice în exercitarea profesiunii; Cadrul normativ astfel încât în formarea continuă să poată fi cuprinsă populația activă în proporție de cel puțin 10%.