Sfârșit de croazieră pe Baltica


Vaporul acostează la Copenhaga, capitala Danemarcei,situată pe coasta orientală a insulei Sjælland și în mica insulă Amager,față în față cu strâmtoarea Øresund. Orașe-le suedeze Malmö și Landskrona se află pe coasta opusă. Numele său din daneză, København (în română: Portul comercianților) amintește de poziția sa strategică la Marea Baltică. . Copenhaga are 1,6 milioane locuitori și. Cum am specificat mai înainte, se întinde pe două insule, legate prin numeroase poduri. Din port, am urcat într-un autobuz, City Tour, care oprește la cele mai interesante obiective turistice. Primul este la marginea mării și reprezintă simbolul orașului, sub forma unei “mici sirene”. Din povestirea lui Christian An-dersen ne amintim că, nefericita sirenă, și-a oferit vocea în schimbul cozii de pește, ca să câștige dragostea unui prinț. Nesuportând, să privească, mută, plecarea prințului cu altă fată, se aruncă în mare. La un kilometru depărtare, tot la malul mării, se află, clonată, “marea sirenă”, turnată tot în bronz, în 2006, care nu se uită spre insulă, ci spre mare. Următoarea stație, Kastellet, este fortificația ridicată în secolul al XVI-lea, de către regele Christian IV, înconju-rată de un canal de apă, pe care se mai pot vedea biserica, închisoarea, moara de vânt și casa de pază. Mai departe, Promenada conduce la fântâna, în cascade, a zeiței norvegiene Gefion, care, în acest loc, și-a transformat cei patru fii în tauri pentru a recupera insula de la suedezi. Palatul Amalienborg este sediul familiei regale. Complexul este în formă octogonală, la patru dintre laturi aflându-se palate, construite identic. În centrul pieței se află statuia equestră a regelui Frederic V. Am avut șansa ca la ora 12 să vedem schimbul gărzii, procesiune la care participă 70 de soldați, însoțiți de o fanfară militară . Două clădiri, din apropiere, impun prin bogăția de sticlă a fațadelor: teatrul regal și, vis a vis, opera, construcție din marmoră , oțel și sticlă. Castelul Charlottenborg este din anul 1754 sediul academiei regale de arte. Cartierul marinăresc Nyhavn, în care a trăit și Christian Andersen, alcătuit din case vechi, cârciumi , baruri de noapte și magazine se aliniază portului de agrement de unde se poate organiza și o excursie pe canalele orașului. Pe mică insulă Slotsholmen, la care se ajunge traversând un pod se află castelul Christianborg, sediu al guvernului și parlamentului. În castel se află câteva muzee unde se pot vizita încăperile regale destinate primirilor oficiale, încăperile cu arme și uniforme medievale, ruinele cetății episcopului Absalon, întemeietorul orașului. Lângă piața palatului, Bursa, ridicată încă în timpul regelui Christian IV, prevăzută cu un turn, este înnobi-lată de sculpturi și siluete de dragoni. Biserica Palatului și podul de marmoră augmentează grandoarea insulei. Pe malul celălalt al canalului se pot admira coamele, tip olandez, și acope-rișul de aramă al bisericii Holmen, ridicată în 1619, ca turnătorie de ancore și, ulterior, trans-formată în biserica marinarilor. Este prețuită de familia regală, aici având loc, în 1967, căsă-toria reginei Margareta cu prințul Henrik. Obligatoriu, de flanat, pe strada Stroget, prin cei 1,8 Km. fiind cea mai lungă stradă pietonală din lume. Pornește de la piața monumentalei clădiri a primăriei, având imprimată pe colțul construcției statuia episcopului Absalon, și continuă cu magazine de marcă, cafenele, restaurante. De-a lungul străzii, fragmentată din loc în loc de alte străzi, se remarcă biserica Sfinților, cea mai veche casă din oraș, cu un frumos portal, adăpostind manufactura regală de porțelanuri, piața cea mai mare a orașului, Kongrns Nytorv, cu statuia equestra a regelui Christian V și teatrul regal. Alăturat, cartierul latin cu Universitatea, Domul si observatorul astronomic. La sud de centru, parcul de distracții Tivoli, o lume multicoloră cu imbusuri, restaurante, circ, sală de concerte, cazinou, teatrul de panto-mimă, fântâni arteziene, alei cu bănci și foarte mare animație. La sud de Primărie, pe bule-vardul Christian Andersen, pot fi admirate clădirile din cărămidă, stil danez, clădiri de birouri și, a nu se uita de fotografia și statuia scriitorului așa de iubit de copii. La nord, de centru, castelul Rosenborg, construit de Christian IV, ca reședință de primăvară și toamnă, adăpos-tește un muzeu de istorie a casei regale daneze și Trezoreria, cu bijuteriile coroanei. La nord de palat, grădina botanică a florei exotice, cu pavilionul de sticlă, muzeul geologic.

La vest, de centru, se află grădina zoologică , una din cele mai mari din Europa și vestita fabrică de bere Carlsberg

Am părăsit Copenhaga pe o vreme de infern. Ploaie, furtună, valuri mari, vânt puternic cu 75 de km. pe oră (Beaufort 9, cel mai puternic fiind 12) ne-au însoțit toată noaptea. Datorită acestor condiții meteorologice nefavorabile, căpitanul neobținând autorizația de a intra în portul Warnemunde, a trebuit să navigăm mai departe, spre Vest, până la Trawemunde. Aici am staționat până la miezul nopții. Am vizitat acest frumos oraș balnear , socotit ca și “fiica Lübeckului”, situat la numai 16 km. În Trawemunde sunt interesante vechiul far, ridicat încă din 1316, catedrala Șt.Lorenz, Corabia cu pânze Pasat, simbol al orașului, fostul cazinou, con-strucție din “Belle epoque”, azi hotel de lux, ștrandul lung de 4,5 km. cu nisip fin, dar cu apă foarte rece și vânt des. Orașul are o frumoasă Promenadă, cu case din cărămidă, amintite de Tony Buddenbrook, pe care se aliniază frumoase magazine și restaurante .La întoarcerea de la Lübeck am mâncat o sola proaspătă și heringi din Marea Baltică, în renumita terasă Fischerman’s. Cu trenul, în 20 de minute, am ajuns la Lübeck, capitala de Land (provincie), oraș pe care îl mai vizitasem. Este un oraș de bresle negustorești din evul mediu, inclus în patrimoniul UNESCO. Orașul vechi se distinge prin vestita Poartă de lemn, flancată de două turnuri, simbol al orașului, silozul de sare, la malul râului Trave, care se varsă în Marea Baltică, la Travemunde, Muzeul celor 1000 de figuri de teatru, Biserica Sf. Petru, Biserica Sf. Maria, Primăria, Spitalul Sfântului Duh, casa marinarilor, Biserica Sf. Catharina, casa Buddenbrook ,casa Willy Brandt și pitoreștile și îngustele străduțe cu magazine și restaurante pot încheia, la o bere bună, flanarea prin Lübeck.
Ne-am reîntors la Travemunde, fiind conduși, la plecare, de corul marinarilor pensio-nari. Am navigat pe o mare, de data aceasta, mai liniștită, spre nord. În rada portului danez Aeroskobing, cu bărcile proprii ale vaporului – tender boots – am vizitat această mică insulă îndrăgită de pescari, iubitori de bărci cu pânze și pictori. Liniștea și frumusețea pitorească a caselor din lemn, cărămidă sau piatră calcaroasă, in general mici, cu multe flori și curți interi-oare, prezintă un motiv pictural deosebit. Cu cei 6700 de locuitori, insula și orașul sunt socotite printre cele mai frumoase din Danemarca, distinse în 2002 cu premiul Europa-Nostra.
Am colindat pe străduțele pavate cu macadam vechi de 700 de ani, populate de turiști încântați să fotografieze acest locuri mirifice și să intre în elegantele buticuri cu originale lucruri artizanale de bun gust sau să facă un popas într-o cafenea. Am vizitat catedrala construită în 1756 de episcopul Christian Areebo, cu un amvon frumos sculptatul, apoi Muzeul Aero ce povestește istoria orașului, Muzeul marinarului Peter Jacobsen, cu interesante machete de corăbii în interiorul sticlelor, Muzeul Marstal al marinei.
Seara, a avut loc banchetul de adio, fiind invitați la masa directorului vaporului, Christian Wolfahrt, locțiitorul bunului nostru prieten Holger Winkler, cu care am făcut cel de al doilea ocol al pământului, în 2012, a participat și Manuela Bzdga , directoarea de croazieră. A fost o seara minunata, la care s-au servit specialități de pește și crustacee, cu care ocazie le-am lansat invitația de a ne vizita frumoasa noastră țară, așa cum Holger Winkler a făcut-o de câteva ori. Ne-am despărțit și de minunatul nostru nou prieten Laurențiu Avram, omul cu “ca-sa”, poate cel mai important ofițer de pe vas, care ne-a promis că ne vizitează în drum spre Malaia, un loc drag lui. Un alt nou prieten , Dr. Klaus Vonderbank, din Köln, cercetător științific, care a mâncat în fiecare seară la masa noastră, un domn foarte distins, ne-a încredințat de dorința lui de a vizita România.
Călătoria a continuat înspre golful Kiel, apoi, de-a lungul canalului nord-est, am luat calea întoarsă spre Hamburg, de unde, ajunși după o noapte întreagă, cât necesită această traversare, ne-am înapoiat la Frankfurt pe Main cu același autobuz cu care am început această nouă și minunată aventură. Aici se încheie povestea croazierei noastre pe Marea Baltica, ce poate fi un imbold și pentru alți curioși de a vizita țările de la malul ei.
Spre satisfacerea curiozității celor doritori să știe cam ce au mâncat cei 550 de pasa-geri, în cele 17 zile petrecute la bord, consemnăm: 2200 kg. pește, 5000 kg. carne, 21.000 ouă, 1000 kg cartofi, 1100 kg.ananas, 3100 litri de. lapte și smântână, 2100 l bere, 4000 l vin, 1000 l șampanie, 45.000 chifle. Ei, bine, așa se mănâncă pe un vapor de lux. Colegul doctor al vasului mi-a spus că, în această perioadă, relativ scurtă, unii dintre pasageri au câștigat chiar 8 sau 10 kilograme , în greutate. La 6 mese pe zi… Se mănâncă, nu glumă!
Corespondență de la Dr. Irina și Radu Dobrescu