Profesorul Remus Grigorescu, despre scumpirea carburanţilor: „Elementele de cost analizate nu justifică creşterea actuală”


Recent, Petrom, cel mai important distribuitor de carburanţi din România, a majorat preţul benzinei cu opt bani şi cu şase bani pe cel al motorinei. Motivul scumpirii îl reprezintă, în opinia specialiştilor Petrom, creşterea nivelului accizelor prin eliminarea facilităţilor pentru promovarea utilizării biocarburanţilor. În acest context se pune, totuşi, întrebarea: De ce costă benzina ca în Uniunea Europeană, iar noi avem salarii ca în România? Răspunsul ne-a fost oferit de profesor conf. univ. dr. Remus Grigorescu: „În ultima perioadă, odată cu depăşirea unor praguri psihologice de către preţul combustibililor la pompă, atenţia se îndreaptă tot mai mult către cau­zele care au condus la aceste preţuri, dar şi către compararea preţurilor la combustibili în România, cu preţurile din alte ţări. În opinia mea, principalele cauze ar fi: numărul mic de jucători în zona de distribuţie (primele trei lanţuri de distribuţie – OMV/Petrom, Rompe­trol şi LukOil – controlează peste 80% din piaţă), inexistenţa concurenţei pe piaţa de rafinare a petrolului şi pro­ducere a benzinei şi motorinei (cele mai importante patru rafinării se află sub controlul exclusiv al OMV, Rom­pe­trol şi LukOil), dar şi barierele foarte mari la intrarea unor noi concurenţi pe piaţă, atât legislative, cât şi în ce priveşte capitalul necesar”). În opinia profesorului de Statistică, o analiză comparativă ne arată că preţul la benzină în România este printre cele mai mici din Europa, dar „remar­căm că niciunul din elementele de cost analizate nu justifică creşterea actuală a preţului la benzină cu aproape o cincime”.