Noi taxe pentru camioane pe drumurile publice


Giosan-Lidia03Enterprise Europe Network informează despre adoptarea de către Consiliul Uniunii Europene a Directivei “Eurovigneta” care stabileşte ca vehiculele grele de marfă pot fi taxate suplimentar pentru utiliza­rea drumurilor publice. Potrivit Lidiei Giosan, statele membre UE au la dispoziţie doi ani pentru a transpune directiva în legislaţie naţională. „Eurovigneta este o taxă de utilizare a drumurilor care permite accesul la reţelele principale de drumuri ale mai multor state membre. Obiectivul directivei este reducerea poluării provenite din transportul rutier de mărfuri şi fluidizarea traficului prin aplicarea de taxe care iau în calcul costurile poluării aerului şi ale poluării fonice de către trafic şi care ajută la evitarea cozilor în trafic. În acest sens, statele membre au posibilitatea să aplice camioanelor o taxă care se adaugă la taxele deja existente menite să recupereze costurile de construcţie, funcţionare, întreţinere şi dezvoltare a infrastructurii rutiere. Pentru a-i încuraja pe transportatori să opteze pentru drumuri alternative sau să nu conducă deloc la orele de vârf, statele membre pot, de asemenea, adapta taxa pentru infrastructura pentru a ţine seamă de aglomerarea drumurilor, cu o fluctuaţie maximă de 175% în perioadele de vârf în raport cu nivelurile medii ale taxelor şi limitată la 5 ore pe zi.” Potrivit aceleiaşi surse, nivelul taxelor va oscila în funcţie de emisiile vehiculului, de distanţa parcursă, precum şi de locul şi momentul utilizării drumurilor. Acest sistem diferenţiat de taxare este menit să încurajeze adoptarea unor modele de transport mai ecologice, optându-se, spre exemplu, pentru căile feroviare sau navigabile. Consiliul UE recomandă ca statele membre să aloce veniturile generate de taxe pentru proiecte în sectorul transporturilor, în special pentru sprijinirea reţelei de transporturi transeuropene.