Gherghinaru: „Brezoiul păstrează clasa de informatică, dar cade pădurea pe oraș”; Schell: „Din 2015, introducem clase de profesională, dar nu renunțăm la mate-info”


Chiar dacă anul școlar nu s-a finalizat, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Vâlcea lucrează de zor la organizarea rețelei de școlarizare și  a planului pentru anul școlar 2014 – 2015. Accentul se pune pe învățământul tehnologic, dar lucrurile nu stau întotdeauna ca la carte.  Există și situații când nu s-a putut ajunge la un punct comun între conducerea Inspectoratului Școlar și directorii școlilor și primarii din anumite localități în ceea ce privește desființarea unor clase, a unor profile și crearea altora noi, specifice economiei localității respective. Exemplu dat de către șeful învățământului vâlcean, în acest context, vizează orașul Brezoi. „Am dat peste cazuri când comunitățile locale insistă pe profile neviabile zonei. La Liceul din Brezoi există o clasă de informatică și una de filologie, în condițiile în care cad pădurile peste oraș. Este nevoie, așadar, de o clasă de silvicultură. Mai sunt zeci de pensiuni și nu există o clasă de turism sau de alimentație publică. N-am înțeles situația și dorința primarului și a directorului liceului, știu doar că nu ajută cu nimic copiii. 30% din absolvenții de clasa a VIII-a nu obțin note de 5 la Evaluare, fapt pentru care își îndreaptă pașii către școlile profesionale. Ce pot face în Brezoi dacă nu au așa ceva? Nu cred că părinții își vor permite să plătească naveta până la Râmnicu Vâlcea. Unui astfel de elev i se taie orice șansă de a mai face ceva. Este o realitate cruntă, dar trebuie acceptată. Luați toate clasele din județ, scădeți câți termină și ajung la facultăți de profil și vedeți și câți ajung să se și angajeze în domeniu. Elevii de clasele a IX-a și a X-a stau la informatică, dar când vine Bac-ul fug, din cauza subiectelor grele, la clasele de filologie. Dacă recunoaștem aceste probleme și suntem serioși e bine, în primul rând, pentru elevi și părinți. Dacă ne ambițio­năm și vrem informatică, rămânem cu lipsa de respect față de copii și părinți”, a declarat Ion Gherghinaru (foto sus), șeful învățământului vâlcean. Cum este deontologic, am solicitat și părerea edilului brezoian, Robert Schell (foto jos): „Am argumente solide de a nu desființa clasa de mate-info. E o clasă bună, căutată de elevi, reultatele la Bac au fost pe măsură. Dacă desființez clasa, ce fac elevii? Merg la alte licee? Hai să facem clasă de silvicultură și scoatem numai pădurari. Cu turismul sunt de acord. Din 2015, vom introduce clase de profesională, dar nu renunț la clasa de informatică. Există un proiect în derulare prin care vom construi și internat, cantine…”.

 

Liceele teoretice din Lădești, Măciuca și Băbeni, cu profile tehnologice

 

Au existat, însă, și cazuri când s-a putut ajunge la un acord, iar la unitățile școlare respective s-au desființat anumite clase și s-au creat noi profile.  „Am cerut directorilor de licee situația din unități și am încercat să luăm clase de la teoretic și să le ducem la tehnologic, fără a diminua numărul de clase, pe cât posibil. La Liceul din Lădești, de exemplu, au fost două clase de științe naturale și a rămas doar una, cealaltă schimbându-și profilul cu cel de mecanică. La Liceul din Măciuca, am creat o clasă de mecanică, în timp ce-n Băbeni, avem o clasă de mecanică și alta de agricultură, în funcție de solicitările zonei. Există ateliere și astfel activitatea poate decurge normal”, a precizat Ion Gherghinaru, inspector școlar general.Â