Gaură de o sută de milioane euro la Transalpina?!


• Corpul de Control al prim-ministrului a efectuat un control, din dispoziţia lui Victor Ponta, la entităţile publice implicate în iniţierea, elaborarea, avizarea, prezentarea şi adoptarea actelor normative din 2008 referitoare la modernizarea DN 67C, Bengeşti-Sebeş (‘Transalpina’)

Cel mai spectaculos drum din județul nostru are parte de mari probleme. Conform Economica.net, în raportul Corpului de Control se precizează că, pentru acest obiectiv s-a produs o pagubă de 388.725.108,53 lei la bugetul general consolidat al statului prin bugetul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). În document, se menţionează că acest drum naţional aparţine proprietăţii publice a statului şi a fost încadrat în categoria drumurilor naţionale secundare, întrucât a înregistrat o intensitate redusă a traficului, iar pe un sector de 45 km din acest drum naţional, în perioada 2008 – 2014, nu a fost asigurată deszăpezirea sau combaterea poleiului pentru sezonul de iarnă (1 noiembrie – 31 martie). Explicaţia a fost că cheltuielile necesare menţinerii în stare de viabilitate erau mai mari decât cele produse prin devierea circulaţiei pe alte trasee ocolitoare, iar potrivit dispoziţiilor legale, modernizarea drumurilor naţionale se finanţează, de regulă, din fonduri alocate de la bugetul de stat, iar numai prin excepţie, din veniturile proprii ale CNADNR. Corpul de Control arată că repartizarea şi gestionarea fondurilor destinate modernizării drumurilor naţionale a fost stabilită în competenţa Ministerului Transporturilor, cu condiţia elaborării în prealabil a unor programe anuale şi de perspectivă. Potrivit raportului, în 2008, într-o notă de prezentare, reprezentanţii CNADNR au menţionat faptul că, ‘(…) urmare discuţiei avute între conducerea CNADNR – SA şi Ministrul Transporturilor, domnul Ludovic Orban, s-a dispus executarea lucrărilor de reabilitare a DN 67C în sistem credit-furnizor’. Astfel, se subliniază că, din acest înscris rezultă, fără echivoc, faptul că ministrul Transporturilor de la acea dată, Ludovic Orban, a dispus conducerii CNADNR: realizarea obiectivului de investiţii ‘Modernizare DN 67C Bengeşti-Sebeş, km 0+000 – km 148+414’, finanţarea obiectivului ‘în sistem credit-furnizor’, respectiv pe baza unui împrumut primit de constructor de la o instituţie de credit, pentru o perioadă determinată (creditul urma să fie rambursat ulterior de către CNADNR, cu plata costurilor suplimentare de finanţare): „Prin această dispoziţie, ministrul Transportului, domnul Ludovic Orban, a creat premisele pentru iniţierea demersurilor aferente realizării obiectivului de investiţii ‘Modernizare DN 67C Bengeşti – Sebeş, km 0+000 – km 148+414’, respectiv pentru majorarea preţului contractului având ca obiect proiectarea şi executarea lucrărilor prin includerea unor costuri suplimentare de finanţare rezultate din rambursarea ulterioară a creditului-furnizor”, se mai arată în raport. Astfel, în septembrie 2008, reprezentanţii CNADNR şi reprezentantul legal al societăţii Ronstrade SRL, Nelu Iordache, au încheiat contractul pentru proiectarea şi execuţia obiectivului de investiţii, în sistem de finanţare ‘credit-furnizor’, la preţul de 1.231.210.293,41 lei fără TVA, din care 472.287.066,13 lei costuri aferente ‘creditului-furnizor’. Corpul de Control menţionează că CNADNR a achitat prin ordin de plată, de la bugetul de stat, suma de 49.994.542,18 de lei, cu TVA, şi a emis bilete la ordin în moneda euro, în valoare totală de 320.367.329,99 de lei, cu TVA, cu data scadentă în perioada 31 martie 2011 – 31 decembrie 2015. De asemenea, CNADNR a plătit, prin emiterea de bilete la ordin, costuri suplimentare de finanţare în cuantum de 388.725.108,53 de lei (91.050.170,45 euro) pentru finanţarea lucrărilor în perioada octombrie 2008 – iulie 2012. Astfel, suma de 388.725.108,53 lei reprezintă o pagubă cauzată bugetului general consolidat al statului prin bugetul CNADNR. Conform raportului, fostul ministru Ludovic Orban a încercat să obţină o finanţare de la bugetul de stat pentru ‘Transalpina’, arătând că această tentativă a fost respinsă de Ministerul de Finanţe. Pe de altă parte, fostul ministru Orban ar fi solicitat adoptarea în regim de urgenţă a HG nr. 1.141/2008, în scopul finanţării de la bugetul de stat a modernizării ‘Transalpina’, fără avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor. Raportul Corpului de Control al premierului consemnează că în această hotărâre s-a prevăzut faptul că „finanţarea obiectivului (…) se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor prevăzute anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. Întrucât prevederea menţionată avea implicaţii financiare, era obligatorie obţinerea avizului Ministerului Economiei şi Finanţelor, respectiv analizarea proiectului de către direcţiile de specialitate din acest minister”, se punctează în document. În plus, deşi nu a avut avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, HG nr. 1.141/2008 a fost contrasemnată, pentru ministrul Transporturilor de la acea dată, de către secretarul de stat Septimiu Buzaşu – pentru care nu a fost emis niciun act administrativ având ca obiect preluarea atribuţiilor – şi de către fostul ministru al Economiei şi Finanţelor Varujan Vosganian. De asemenea, deşi proiectul HG nr. 1.141/2008 a fost aprobat în şedinţa de Guvern din data de 18 septembrie 2008, fără a fi avizat, în prealabil, de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, ministrul de atunci, Varujan Vosganian, a semnat nota de fundamentare aferentă acestui act normativ, fără ca proiectul să fie supus analizării de către direcţiile de specialitate din cadrul ministerului, întrucât Ministerul Transporturilor, în calitate de minister iniţiator, nu a transmis proiectul hotărârii de guvern ministerului avizator, în niciuna dintre etapele procedurale anterioare adoptării. ‘Prin semnarea de către ministrul Economiei şi Finanţelor, domnul Varujan Vosganian, a Notei de fundamentare aferentă proiectului H.G nr. 1.141/2008, fără ca, în prealabil, proiectul hotărârii de Guvern să fi fost supus analizării direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, au fost încălcate dispoziţiile legale şi normele interne referitoare la avizarea proiectelor de acte normative’, precizează corpul de control al premierului. Acelaşi raport subliniază că sursele de finanţare a modernizării ‘Transalpina’ au fost completate prin adoptarea HG nr. 1.423/2008 privind modificarea HG nr. 1.141/2008, cu încălcarea procedurii legale, deoarece proiectul a fost înscris pe lista suplimentară a agendei de lucru a Guvernului la solicitarea secretarului de stat din cadrul Ministerului Transporturilor Bârna Tanczos fără ca pentru acesta să fie emis un act administrativ având ca obiect preluarea atribuţiilor ministrului Transporturilor. Se afirmă şi că Ministerul Transporturilor, în calitate de iniţiator, nu a transmis proiectul hotărârii de guvern Ministerului Economiei şi Finanţelor, în calitate de avizator, în niciuna dintre etapele procedurale premergătoare adoptării. Şi pentru acest act normativ se indică faptul că a fost adoptat cu încălcarea dispoziţiilor legale din domeniul avizării proiectelor de acte normative, întrucât proiectul hotărârii nu a fost supus analizării de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, înainte de adoptare. Corpul de Control mai precizează că prin aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi modernizării ‘Transalpina’ cu încălcarea dispoziţiilor legale s-a produs o pagubă la bugetul de stat în sumă totală de 49.994.542,18 de lei. ‘Având în vedere faptul că obiectivul de investiţii ‘Modernizare DN 67C Bengeşti – Sebeş, km 0+000 – km 148+414’ constituie o investiţie de interes public naţional, conform dispoziţiilor din domeniul finanţelor publice, a fost impusă condiţia aprobării documentaţiei tehnico-economice de către Guvern. Astfel, pentru includerea în programele de investiţii anuale ale Ministerului Transporturilor, anexe la buget, respectiv în scopul finanţării investiţiei de la bugetul de stat, era necesară promovarea şi adoptarea unei hotărâri a guvernului având ca obiect aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Din datele şi înscrisurile transmise Corpului de Control al prim-ministrului de către Ministerul Finanţelor Publice, Secretariatul General ai Guvernului şi Ministerul Transporturilor, s-a constatat faptul că indicatorii tehnico-economici aferenţi modernizării ‘Transalpina’ au fost aprobaţi prin două hotărâri ale guvernului care au fost adoptate cu încălcarea dispoziţiilor legale incidente în domeniul avizării proiectelor de acte normative’, se arată în raportul corpului de control. Suma de 49.994.542,18 de lei achitată de CNADNR de la bugetul de stat reprezintă, potrivit raportului, o pagubă cauzată bugetului de stat întrucât a fost alocată Companiei în baza unor hotărâri de guvern adoptate cu încălcarea dispoziţiilor legale. ‘Corpul de Control al primului-ministru, ca organ cu atribuţii de control, va sesiza organele de urmărire penală, respectiv Direcţia Naţională Anticorupţie, privind operaţiunile sau actele ilicite în legătură cu care au rezultat indicii de săvârşire a unor posibile fapte care pot întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, urmând ca organul de urmărire penală sau, după caz, instanţa de judecată să hotărască asupra existenţei sau inexistenţei infracţiunilor şi asupra vinovăţiei’, se arată în concluziile raportului. Documentul va fi transmis şi la Secretariatul General al Guvernului, Cancelaria prim-ministrului şi Ministerul Transporturilor.