Diversificarea competențelor profesionale – premisă pentru un mediu rural mai bine dezvoltat în viitor


Proiectul „Dezvoltarea antreprenoriatului rural – cheia succesului într-o Europă competitivă” și-a propus încă din start să contribuie la creșterea gradului de ocupare în mediul rural prin promovarea culturii antreprenoriale și crearea condițiilor pentru dezvoltarea de afaceri profitabile și sustenabile.
Activitățile care sprijină realizarea acestui obiectiv sunt ,în primul rând, cele de formare profesională, care facilitează dobândirea unor competențe utile în diverse contexte economico-sociale: competențe antreprenoriale, pe de-o parte, și competențe informatice, pe de altă parte.
Cea de-a doua sesiune de programe de pregătire integrate (CA și IT, fiecare persoană înscrisă parcurgând ambele cursuri) s-a desfășurat în localitățile Bărbătești, Bunești, Vaideeni și Horezu. În Horezu, au fost organizate două grupe ca urmare a identificării unui număr mai mare de persoane interesate de aceste programe, și care se încadrau în categoriile de grup țintă vizate de acest proiect.
În prezent, sunt finalizate patru grupe “competenţe antreprenoriale” şi trei grupe “competenţe informatice”.
În cadrul grupelor de curs “competenţe antreprenoriale” sunt înscrise 119 persoane. Patru din cele cinci grupe s-au finalizat, iar 96% dintre participanții celor patru grupe au absolvit evaluarea finală.
Plecând de la ideea că existența unor competențe informatice, cel puțin la nivel de bază, asigură persoanelor din acest mediu un atuu în procesul de angajare, în cadrul proiectului sunt prevăzute în completare și cinci grupe curs “competente informatice”. Până la acest moment, s-au derulat trei dintre acestea, cu un număr de 65 persoane înscrise și 100% promovabilitate la examenul de absolvire.
O dată cu certificatele de absolvire pentru ambele serii de cursuri, în baza cunoștințelor dobândite, și a documentelor ce atestă acest lucru, se estimează că toți participanții la programele de formare vor avea șanse sporite să acceadă la posturile identificate pe piața muncii.
În perioada 18-24 octombrie, zece persoane din județul Vâlcea – care au parcurs anterior cele două cursuri – au participat la o vizită în Italia organizată de partenerul transnațional, INFOR, și care a constat într-un program de vizite la un număr de nouă firme din mediul rural, situate în împrejurimile localității San Secondo di Pinerolo, provincia Torino. De asemenea, programul a fost completat cu vizitarea Expoziției universale de la Milano. Participanții la vizita de studiu au provenit din comunele Bărbătești, Stoenești, Vaideeni, Slătioara, Bunești.
Vizitele la agenți economici italieni au fost efectuate la:
• “Granda Zuccheri” Busca, www.grandazuccheri.com – producție zahăr alb, brut din trestie, fructoză, îndulcitori și amidon
• “Moris” Cuneo, www.caseificiomoris.it – fermă bivolițe, producție și comercializare brânzeturi bivoliță
• Hotel “Golden Palace” Torino, http://golden-palace-turin.hotel-rez.com/ – servicii hoteliere
• “Birrificio Torinese” Torino, www.birrificiotorino.com – fabrica de bere artizanală
• “Le Marie” Barge, www.lemarievini.eu – producător vinuri D.O.C., cramă
• “Eataly” Pinerolo www.eataly.net – comercializare produse alimentare, provenind de la producători locali (materii prime locale, rețete tradiționale)
• “Marchesi di Barolo” Barolo, www.marchesibarolo.com – producător de vinuri, pivniță de vinuri, cu o istorie de peste 200 ani
• “Antico Podere Tota Virginia” Serralunga d’Alba, www.totavirginia.com – servicii hoteliere, restaurant și SPA, cu camere personalizate pentru a reflecta aspectele specifice ale diferitelor vinuri Barolo
• “Tartufi Ponzio” Alba, www.tartufiponzio.com – produce și comercializează trufe provenite exclusiv în Langhe, Monferrato Roero și dealuri locale.
Acesta a reprezentat un schimb de experiență atât pentru cei care au deja o afacere dar și pentru cei care sunt în faza de înființare a unei afaceri proprii, toți având posibilitatea de a învăța din modul în care sunt organizate și gestionate firmele cu profil de activitate similar, din experiențele pozitive dar și negative pe care le-au avut în timp, ce criterii au contat în alegerea activității și a clienților către care s-au orientat, cum reușesc să se adapteze la cerințele pieței actuale.
Participanții din mediul rural beneficiază de aceste acțiuni în mod gratuit prin cofinanțarea proiectului din Fondul Social European prin POSDRU 2007-2013.