Cum se recuperează TVA-ul dintr-un alt stat membru?


cci_sediuCamera de Comerţ şi Industrie a publicat un material referitor la legislaţia fiscală privind modul prin care antre­prenorii locali pot să-şi recupereze taxa pe valoare adăugată de peste hotare: „Contribuabilii stabiliţi în Româ­nia, care importă şi achiziţionează bunuri sau servicii din alt stat membru al Uniunii Europene, pot să solicite rambursarea taxei pe valoarea adăugată plătită în acel stat. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a publicat recent un ghid actualizat despre acest subiect.

Persoanele plătitoare de impozite, stabilite în România, care importă şi achiziţionează bunuri/servicii din alt stat membru al Uniunii Europene, pot să beneficieze de rambursarea TVA plătită în statul respectiv. Pentru a fi eligibili pentru rambursare în statul membru UE, solicitanţii trebuie să efectueze opera­ţiuni care dau dreptul de deducere în România, potrivit normelor de aplicare a Codului Fiscal. În cazul în care un solicitant efectuează în România atât operaţiuni care dau drept de deducere, cât şi operaţiuni care nu dau drept de deducere, statul membru poate restitui numai acea parte din TVA rambursabilă care corespunde operaţiunilor cu drept de deducere.

Normele de aplicare a Codului Fiscal mai stabilesc ca bunurile şi serviciile pentru care se poate solicita rambur­sarea TVA sunt:combustibil;închiriere de mijloace de transport; cheltuieli legate de mijloace de transport; taxe rutiere de acces şi taxa de utilizare a drumurilor; cheltuieli de deplasare, de exemplu cu taxiul sau cu mijloacele de transport public;cazare;servicii de catering şi restaurant;acces la târguri şi expoziţii; cheltuieli pentru produse de lux, activităţi de divertisment şi spectacole; alte bunuri livrate şi servicii prestate.

Pentru a obţine rambursarea TVA în statul membru de rambursare, persoana impozabilă stabilită în România trebuie să adreseze o cerere de rambursare, pe cale electronică, statului membru res­pectiv, pe care o înaintează organului fiscal competent din ţara noastră, prin intermediul portalului electronic pus la dispoziţie de acesta, potrivit normelor de aplicare a Codului Fiscal. Organul fiscal competent de la noi va transmite elec­tronic autorităţii competente din statul membru de rambursare cererea de rambursare completată corespunzător.

Această cerere este reprezentată de formularul 318 “Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru per­soanele impozabile stabilite în România, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal”, disponibil pe site-ul ANAF.

Cererea de rambursarea trebuie să cuprindă, conform normelor de aplicare a Codului Fiscal: numele şi adresa completă ale solicitantului;o adresă de contact pe cale electronică;descrierea activităţii economice a solicitantului pen­tru care sunt achiziţionate bunurile şi serviciile; perioada de rambursare aco­perită de cerere; o declaraţie din partea solicitantului că nu a livrat bunuri şi nu a prestat servicii considerate ca fiind livra­te/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare, pe parcursul perioadei de rambursare;codul de înregistrare în scopuri de TVA al solicitantului; datele contului bancar, inclusiv IBAN şi IBIC.

De asemenea, pe lângă aceste informaţii, cererea de rambursare mai conţine pentru fiecare stat membru de rambursare şi pentru fiecare factură sau document de import, următoarele date: numele şi adresa completă ale furnizo­rului sau prestatorului; cu excepţia importurilor, codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de înregistrare fiscală al furnizorului sau prestatorului, astfel cum au fost alocate de statul membru de rambursare;cu excepţia importurilor, prefixul statului membru de rambursare; data şi numărul facturii sau documentului de import;baza impozabilă şi cuantumul TVA, exprimate în moneda statului membru de rambursare; cuantu­mul TVA deductibil exprimat în moneda statului membru de rambursare; după caz, partea de TVA deductibilă; natura bunurilor şi a serviciilor achiziţionate.

Cum se depune formularul 318?

Potrivit Ghidului privind recuperarea TVA achitată în alt stat, valabil pentru 2013, publicat  recent pe site-ul Fiscului, solicitantul completează şi transmite formularul 318 statului membru UE unde a fost plătită TVA, prin intermediul por­talului electronic al ANAF, urmând paşii de mai jos: descarcă, completează şi vali­dează formularul 318 (se apasă buto­nul VALIDARE, din formular, pentru a elimina eventualele greşeli); aplică sem­nătura electronică; după ce apare buto­nul cu textul “Trimite”, apasă pe el pentru expediere.

Formularul 318 se depune/transmite, în format electronic, până la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmează perioadei de rambursare, potri­vit ghidului ANAF.

Condiţiile necesare transmiterii cererii de rambursare a TVA

Contribuabilii care solicită rambur­sarea TVA dintr-un alt stat membru UE tre­buie să îndeplinească mai multe condiţii necesare transmiterii cererii autorităţii competente din statul res­pectiv: în perioada de rambursare îns­crisă în cerere, solicitantul a fost per­soana înregistrată în scopuri de TVA, potrivit art. 153 din Codul fiscal; docu­mentele înscrise în secţiunea “Lista ope­raţiunilor pentru care se solicită ram­bursarea TVA” sunt emise în perioada de validitate a codului de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite în România.

Doar în situaţia în care condiţiile de mai sus sunt îndeplinite se atribuie un număr de referinţă formularului de ram­bur­sare (318) şi acesta se transmite, elec­tronic, autorităţii competente din statul membru de rambursare, împreună cu toate documentele care însoţesc respectiva cerere, se arată în ghidul ANAF.

Numărul de referinţă al cererii atribuit la transmitere trebuie înscris pe toate documentele referitoare la cererea respectiva. Acest număr se găseşte pe portalul ANAF, în dosarul fiscal online al contribuabililor, disponibil prin aplicaţia “Acces controlat la dosarul contribuabilului”.

În cazul în care solicitantul nu îndeplineşte condiţiile menţionate anterior, cererea nu este înaintată statului membru de rambursare, mesajul respectiv regăsindu-se, de asemenea, pe portalul ANAF în aplicaţia “Acces controlat la dosarul contribuabilului”.

Organul fiscal competent din România nu înaintează cererea statului membru de rambursare în cazul în care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul se încadrează în oricare dintre situaţiile următoare, menţionate în normele de aplicare a Codului Fiscal: nu este persoană impozabilă în sensul TVA; efectuează numai livrări de bunuri sau prestări de servicii care sunt scutite de TVA fără drept de deducere în temeiul art. 141 din Codul fiscal; beneficiază de scutirea pentru întreprinderi mici prevă­zută la art. 152 din Codul fiscal.

În schimb, dacă solicitantul îndepli­neşte toate condiţiile, atunci ANAF înain­tează cererea către statul membru UE, care va lua decizia finală de aprobare sau respingere a documentului.

Statul membru de rambursare îi comunică solicitantului decizia sa de aprobare sau respingere a cererii de rambursare în termen de patru luni de la data primirii cererii, potrivit ghidului ANAF. În cazul în care cererea este aprobată, solicitantul va încasa banii în termen de cel târziu 10 zile lucrătoare de la data expirării celor patru luni privind comunicarea deciziei.

Perioada pentru care poate fi solicitată rambursarea TVA

Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic şi de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot însă viza o perioadă mai mică de 3 luni, în cazul în care aceasta reprezintă perioada rămasă până la sfârşitul anului calendaristic.

În cazul în care cererea de rambur­sare vizează o perioadă de rambursare mai mică de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicită o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume în moneda naţionala a statului de rambursare, conform acele­iaşi surse.

În cazul în care cererea de rambur­sare se referă la o perioadă de rambur­sare de un an calendaristic sau la o perioadă rămasă dintr-un an calen­daristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume în moneda naţională a statului de rambursare.

La completarea perioadei de rambur­sare este necesar să se aibă în vedere „Lista de preferinţe a statelor membre” cuprinsă în Instrucţiunile de rambursare TVA din UE afişate pe site-ul ANAF.

Conform acestei liste, se vor ataşa copii de pe facturi/documente de import în cazul în care: baza de impozitare de pe o factură/un document de import este de cel puţin 1.000 euro sau echivalentul în moneda naţională; baza de impozitare de pe o factura/un document de import este de cel puţin 250 euro sau echivalentul în moneda naţională, dacă factura/documentul de import se referă la combustibil (cod = 1)”.