„Vila lui Ceauşescu” de la Olăneşti rămâne la RA-APPS
• Senatul a respins ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind preluarea de către SRI şi Episcopia Ortodoxă Română a Covasnei şi Harghitei a unor „vile de protocol”
În luna decembrie a anului trecut, printr-o ordonanţă de Urgenţă, Guvernul a decis modificarea titularilor dreptului de administrare a unor imobile aflate în domeniul public. Iată expunerea de motive din 18 decembrie 2013: „Având în vedere cerinţele specifice ale activităţilor de reprezentare şi protocol desfăşurate la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, în condiţiile intensificării relaţiilor dintre Ministerul Apărării Naţionale şi structurile din cadrul Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord (NATO); reţinându-se necesitatea stringentă a identificării şi transmiterii în administrarea Ministerului Apărării Naţionale a unui imobil, proprietate a statului, care să corespundă exigenţelor speciale ale cooperării internaţionale în domeniul militar; luându-se în considerare imperativul sprijinirii activităţii Bisericii Ortodoxe Române, instituţie fundamentală a statului român, cu un rol esenţial în apărarea identităţii naţionale a poporului român; reţinându-se necesitatea luării unor măsuri necesare pentru asigurarea desfăşurării în condiţii optime a activităţilor specifice ale Serviciului Român de Informaţii; în considerarea faptului că aceste elemente constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată; având în vedere faptul că neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă va genera efecte negative, concretizate în neîndeplinirea rolului şi funcţiilor unor instituţii de bază ale statului român”. Pe seama acesteia, dar şi în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adopta următoarea ordonanţă de urgenţă:
Articolul 1 – se aprobă transmiterea imobilului, construcţie şi teren aferent, având datele de identificare prevăzute în anexa nr. 1, aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, în administrarea Ministerului Apărării Naţionale.
Articolul 2 – Se aprobă transmiterea imobilului, construcţie şi teren aferent, având datele de identificare prevăzute în anexa nr. 2, aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, în administrarea Serviciului Român de Informaţii.
Articolul 3 – (1) Predarea-preluarea imobilelor transmise potrivit prevederilor art. 1 şi 2, împreună cu mijloacele fixe aflate în proprietatea privată a statului şi obiectele de inventar aferente, se efectuează pe bază de protocol încheiat între părţile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă; (2) Bunurile mobile din domeniul public al statului, aferente imobilului prevăzut la art. 2, care fac parte din patrimoniul cultural naţional, vor fi trecute din administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“ în administrarea Serviciului Român de Informaţii, prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă; (3) Până la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (2), bunurile mobile aparţinând patrimoniului cultural naţional rămân în custodia Serviciului Român de Informaţii; (4) La data prevăzută la alin. (1), personalul ce deserveşte imobilul prevăzut la art. 2 se preia pe bază de evaluare în cadrul Serviciului Român de Informaţii; (5) La data semnării protocolului de predare-preluare, Serviciul Român de Informaţii se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“ în legătură cu activitatea aferentă imobilului prevăzut la art. 2, inclusiv în cele izvorâte din litigii, precum şi din convenţiile şi contractele încheiate potrivit legii; (6) Valorile de inventar ale imobilelor transmise conform prevederilor art. 1 şi 2 se modifică potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Articolul 4 – se aprobă transmiterea imobilului, construcţie şi teren aferent, având datele de identificare prevăzute în anexa nr. 3, aflat în proprietatea privată a statului, din administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“ în administrarea Secretariatului de Stat pentru Culte, pentru Episcopia Ortodoxă Română a Covasnei şi Harghitei.
Articolul 5 (1) Secretariatul de Stat pentru Culte preia imobilul prevăzut la art. 4, împreună cu mijloacele fixe şi obiectele de inventar aferente, pe bază de protocol de predare-preluare încheiat între părţile implicate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă; (2) La data prevăzută la alin. (1), personalul ce deserveşte imobilul prevăzut la art. 4 se preia de către Episcopia Ortodoxă Română a Covasnei şi Harghitei; (3) La data semnării protocolului de predare-preluare, Secretariatul de Stat pentru Culte se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“ în legătură cu activitatea aferentă imobilului prevăzut la art. 4, inclusiv în cele izvorâte din litigii, precum şi din convenţiile şi contractele încheiate potrivit legii.
Articolul 6 – Patrimoniul Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“ se diminuează în mod corespunzător.
Articolul 7 – Ministerul Apărării Naţionale şi Serviciul Român de Informaţii, împreună cu Ministerul Finanţelor Publice, vor opera modificările corespunzătoare ce decurg din aplicarea prevederilor art. 1 şi 2 în cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 8 – la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă: a) nr. crt. 3 şi 7 din anexa nr. 2 „Lista bunurilor mobile şi imobile care fac parte din baza materială destinată activităţii de reprezentare şi protocol“ la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2013 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 12 aprilie 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 231/2013; b) nr. crt. 14 din anexa nr. 3 „Lista imobilelor din domeniul privat al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat», şi a imobilelor proprietate proprie, propuse în vederea vânzării“ la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 101/2011 privind reglementarea condiţiilor pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, a imobilelor proprietatea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile, pentru reglementarea cheltuielilor de cazare în unele situaţii speciale, precum şi pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 851 din 30 noiembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare.
La Olăneşti începuse procesul de predare – primire
Vom fi mai expliciţi şi vă vom spune în câteva cuvinte ce decidea Guvernul Ponta la jumătatea lunii decembrie 2013. Astfel, complexul hotelier „Bradul“ din Covasna urma să intre sub „stăpânirea” Secretariatului de Stat pentru Culte, adică pentru Episcopia Ortodoxă Română a Covasnei şi Harghitei. În schimb, Serviciul Român de Informaţii – prin structurile teritoriale – urma să preia Vila Covasna şi Complexul „Palat Olăneşti” din Vâlcea. Deja, la SRP Olăneşti începuse procesul de predare – primire, zeci de salariaţi fiind în pericol de a-şi pierde locul de muncă, „băieţii cu ochi albaştri” neavând nevoie de atâţia colaboratori „civili”.
Senatul a respins
În cursul săptămânii trecute, Senatul României „a întors mortul de la groapă”. Mai exact, a fost respins proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2013 privind modificarea titularilor dreptului de administrare a unor imobile aflate în domeniul public şi privat al statului şi pentru modificarea unor acte normative. În atare condiţii, cele trei complexe hoteliere rămân în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, până când Camera Deputaţilor – care este for decizional – se va pronunţa.