Trezoreria, soluţia pentru primăriile cu proiecte europene restante


Primăriile şi agenţiile de dezvoltare intercomunitară vor primi de la Trezoreria Statului, prin interme­diul Autorităţilor de Management, su­mele necesare pentru achitarea factu­rilor primite de la furnizorii cu care dez­voltă proiecte finanţate din fonduri euro­pene. Această măsură va fi im­ple­mentată ca urmare a adoptării în şe­dinţa de Guvern de ieri a Or­donanţei de Urgenţă pentru modi­fi­carea şi completarea OUG 64/2009 privind gestionarea financiară a ins­tru­mentelor structurale şi utilizarea aces­tora pentru obiectivul conver­gen­ţă, cu modificările şi completările ul­te­rioare, precum şi pentru adoptarea unor măsuri financiare în vederea creş­terii gradului de absorbţie a fon­du­rilor europene. Actul normativ a fost ela­borat în urma unei iniţiative comu­ne a Ministerului Dezvoltării Regio­na­le și Administrației Publice şi a Minis­terului Fondurilor Europene.

Ordonanţa adoptată de Guvernul României introduce şi reglementează mecanismul de decontare a cererilor de plată, care va funcţiona în paralel cu cel de rambursare a sumelor achitate de beneficiari din surse proprii. Mecanismul de decontare a cererilor de plată se va aplica doar în cazul beneficiarilor primării şi agenţii de dezvoltare intercomunitară care nu dispun de resursele necesare pentru a achita facturile pentru serviciile, bu­nurile sau lucrările recepţionate şi acceptate la plată. Aceştia vor putea depune la Organismele Intermediare sau la Autorităţile de Management cererile de plată şi facturile aferente. După ce sunt verificate cererile de plată, Autorităţile de Management vor achita beneficiarilor valoarea cheltuie­li­l­or rambursabile şi a taxei pe va­loa­rea adăugată aferentă acestora. În acelaşi timp, beneficiarii sunt obligaţi să plătească facturile primite de la contractori în ziua în care au încasat fondurile virate de Autorităţile de Ma­na­gement. Ulterior, beneficiarii tre­buie să depună cereri de rambursare în care să fie incluse facturile decon­tate prin intermediul noii reglementări.

Autoritățile de Management care vor să utilizeze mecanismul decontării facturilor trebuie să emită instrucţiu­nile care reglementează utilizarea aces­tuia în termen de cinci zile de la in­trarea în vigoare a Ordonanţei de Ur­genţă adoptate de Guvernul Ro­mâ­niei.