Totul despre noua taxă auto


Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, promulgată în data de 5 ianuarie 2011 de preşedintele Traian Băsescu, va intra în vigoare după ce va fi publicată în Monitorul Oficial, precizează,într-un comunicat de presă, Ministerul Mediului şi Pădurilor /MMP/. Potrivit sursei citate, legea promulgată de Preşedinţie trebuie transmisă Camerei Deputaţilor, instituţie care va trimite actul normativ spre publicare la Monitorul Oficial. ‘După ce va intra în vigoare Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în termen de maximum 15 zile, Guvernul va aproba, prin hotărâre, normele de aplicare a acesteia’, menţionează MMP. Noul act normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Astfel, persoanele care au plătit pentru taxa de poluare sume mai mari decât cele rezultate din aplicarea acestei legi se pot prezenta la ghişeele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxa, în condiţiile legii. Conform legii care are la bază principiul ‘poluatorul plăteşte’, taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare această lege. Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită şi se calculează pe baza unor criterii precum tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, dar se va ţine cont şi uzura autoturismului. Taxa de poluare constituie venit pentru bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu, printre care: ‘Rabla’, ‘Casa Verde’, Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor, Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile şi Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare. La jumătatea lunii decembrie a anului trecut, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că valoarea diferenţei de taxă ce trebuie returnată se ridică la circa 200 milioane lei.  Proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost aprobat, în decembrie anul trecut, în plenul Camerei Deputaţilor, cu 213 voturi ‘pentru’, 17 ‘împotrivă’ şi 34 de abţineri.  Proiectul de act normativ, iniţiat de MMP după ce Curtea Europeană de Justiţie a declarat vechea taxă auto ca fiind discriminatorie.