Premiul I obţinut la Concursul Naţional „MEMORIA HOLOCAUSTULUI”


În perioada 13-18 iulie 2014, la Lugoj, judeţul Timiş, s-a desfăşurat Etapa Naţională a Concursului „MEMORIA HOLOCAUSTULUI”, aflat la cea de a V-a ediţie. Din judeţul nostru au participat UŢĂ I. E. VLAD ŞTEFAN, absolvent al clasei a VII-a B la C. N. „Mircea cel Bătrân” şi  RADU A. LIDIA, absolventă a clasei a X-a A la L. T. „Oltchim”  din Râmnicu Vâlcea, care au ocupat locul I la faza judeţeană.

Concursul – care se desfăşoară la nivel naţional din doi în doi ani – îşi justifică existenţa prin necesitatea cunoaşterii şi conştientizării de către copii şi tineri a istoriei Holocaustului, constituind un răspuns oportun pe plan educaţional, cerinţei de formare a viitorului cetăţean al spaţiului Uniunii Europene. Concursul urmăreşte formarea şi dezvoltarea la elevi a comportamentului tolerant, democratic, a spiritului civic, a deprinderilor de a aparţine unei comunităţi fără manifestări de rasism, antisemitism, violenţă, discriminare şi intoleranţă. Se urmăreşte, de asemenea, considerarea Holocaustului ca o încălcare brutală şi gravă a primului drept al omului – dreptul la viaţă.

Concursul a constat în următoarele probe: o probă scrisă de evaluare a cunoştinţelor însuşite din bibliografia referitoare la problematica Holocaustului (probă cu durata de două ore pentru elevii de gimnaziu şi de trei ore pentru cei de  liceu), o probă practică constând în elaborarea unui afiş, poster sau lucrare plastică a cărei tematică trebuia să fie centrată  pe Holocaust (la gimnaziu), o probă orală, constând într-un comentariu pe baza unui film documentar (la liceu). Facem precizarea că elevii de liceu au avut de însuşit cunoştinţe din mai mult de 350 de pagini (din opt surse bibliografice), iar cei de gimnaziu din circa 180 de pagini (din cinci surse bibliografice), verificarea făcându-se prin subiecte sub formă de grilă (100 de întrebări la liceu şi 50 de întrebări la gimnaziu).

În urma desfăşurării acestor probe, eleva RADU A. LIDIA, pregătită de domnul prof. Pană M. Tiberiu – istorie (cel care a însoţit delegaţia vâlceană la concurs) şi de doamna prof. Achim Manuela Ioana – limba română, a obţinut PREMIUL I. Acest premiu  se adaugă altor două premii obţinute de către elevi ai aceluiaşi liceu – L. T. Oltchim – la prima ediţie (din anul 2006) şi la cea de a treia (din 2010) ale Concursului Naţional „Memoria Holocaustului”, sub îndrumarea competentă a aceloraşi profesori.

Comisia Naţională de Evaluare a apreciat în mod deosebit pregătirea temeinică dovedită de către eleva premiată (aceasta fiind singurul concurent care a obţinut punctajul maxim – 100 de puncte – la  proba scrisă, care a câştigat concursul cu media 97,50 puncte), cât şi rolul determinant al profesorilor coordonatori în obţinerea acestui rezultat. Un comportament meritoriu a avut şi Uţă I. E. Vlad Ştefan, (pregătit de domnii prof. Sîiulescu Flavius Cătălin – istorie şi Dumbravă Cantemir – desen), care s-a situat pe un meritoriu loc 8 în ierarhia elevilor din ciclul gimnazial (care a obţinut 98,20 puncte la proba scrisă şi cu un rezultat final de 89,10 puncte).

Pentru toţi participanţii – elevi şi profesori – plăcutul sejur la Surduc (gazdă primitoare fiind filiala din România a organizaţiei creştine Precept Ministries), prilejuit de acest concurs desfăşurat în organizarea M.E.N., a Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, a „Memorial Library” din New York şi a Asociaţiei „Precept Ministries”, a reprezentat şi un fericit prilej de a cunoaşte supravieţuitori ai Holocaustului  (precum Iancu Ţucărman, Liviu Beris, Irving Roth) şi de a auzi mărturii ale acestora, cât şi de a audia expuneri ale unor istorici/personalităţi de marcă (precum Radu Ioanid, Alexandru Florian, David Field, Mark Berez, Steve Ausnit), preocupaţi de această delicată problematică. Câştigătoarea concursului a declarat: „Acest concurs a însemnat foarte mult pentru mine şi sunt convinsă că tot ce am învăţat aici îmi va fi de folos în viaţă. A fost superb la Lugoj, nu voi uita niciodată aceste zile”. Evidenţiind acest nou succes al şcolii vâlcene, trebuie să remarcăm încă o dată interesul actual pentru problematica Holocaustului, manifestat de unii elevi şi de profesorii care îi pregătesc.