Modificări ale Codului de Procedură Fiscală


finante_sediuDirecţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează contribuabilii că, în data de 2 septembrie a.c., în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626/ 2 septembrie 2011, a fost publicată Ordonanţa Guvernului nr. 29/2011, prin care au fost aduse modificări şi completări Codului de Procedură Fiscală, pe care le prezentăm, în sinteză, în documentarul de mai jos.

Precizăm că noile prevederi legislative intră în vigoare la 15 zile după publicarea lor în Monitorul Oficial al României, adică începând cu 17 septembrie a.c., iar pentru prevederile care au alte termene de intrare în vigoare, vom menţiona expres data la fiecare caz în parte.

Ordinea de stingere a obligaţiilor fiscale

Ordinea de stingere a obligaţiilor fiscale a fost modificată în situaţia în care contribuabilul datorează mai multe tipuri de impozite, taxe, contri­bu­ţii şi alte sume reprezentând creanţe fiscale, iar suma plătită nu este sufi­cientă pentru a stinge toate datoriile, în sensul stingerii cu prioritate a tuturor obligaţiilor principale în ordinea vechimii acestora şi apoi a accesoriilor în ordinea vechimii acestora.

Această prevedere intră în vigoare la 1 octombrie 2011.

Certificatul de atestare fiscală va cuprinde şi obligaţiile statului către contribuabili

Prin modificările aduse, s-a regle­mentat posibilitatea organului fiscal de a înscrie în certificatul de atestare fis­cală şi a sumelor certe, lichide şi exigi­bile pe care contribuabilul solicitant al certificatului le are de încasat de la autorităţile contractante – autorităţi publice sau instituţii publice care atribuie contracte de achiziţie publică, conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.

Înscrierea se face în baza unui do­cu­ment eliberat de autoritatea contrac­tantă prin care se certifică faptul că sumele sunt certe, lichide şi exigibile.

Reglementarea ordinii de comunicare a actului administrativ fiscal

Noul act normativ stabileşte ordi­nea de comunicare a actului admi­nis­trativ fiscal în sensul că actul admi­nis­trativ fiscal se comunică cu prioritate prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Numai în cazul în care comunicarea actului administrativ fiscal nu este posibilă prin poştă se utilizează celelalte mijloace, în următoarea ordine:

– prin remiterea acestuia de către persoanele împuternicite ale organului fiscal sau prin prezentarea contribua­bi­lului/împuternicitului la sediul orga­nu­lui fiscal, dacă se asigură primirea, sub semnătură, a actului administrativ fiscal;

– prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanţă, dacă se asigură transmiterea textului şi confirmarea primirii acestuia.

Comunicarea actului administrativ fiscal se realizează prin publicitate nu­mai în cazul în care comunicarea nu a fost posibilă prin celelalte mijloace.

Îndreptarea erorilor materiale din actul administrativ fiscal

S-au reglementat condiţiile în care organul fiscal poate îndrepta erorile ma­teriale din cuprinsul unui act admi­nis­trativ fiscal în sensul că îndreptarea erorilor materiale de tipul greşelilor de re­dactare, omisiunilor sau a menţiu­ni­lor greşite, cu excepţia celor care atrag nulitatea actului administrativ fiscal, se face prin emiterea unui act de îndrep­tare a erorii materiale. Astfel, în cazul în care după comunicarea actului ad­ministrativ fiscal organul fiscal cons­tată, din oficiu sau la cererea contri­bua­bilului, că există erori materiale în cu­prinsul acestuia, va comunica con­tri­buabilului actul de îndreptare a erorii materiale sau decizia prin care se co­mu­nică contribuabilului respingerea cererii.

Estimarea bazei de impozitare

Noile reglementări precizează si­tua­ţiile concrete în care organul fiscal poate stabili obligaţii fiscale prin esti­ma­rea bazei de impozitare, şi anume:

– în situaţia în care contribuabilul nu a depus declaraţii fiscale;

– atunci când organele de inspec­ţie fiscală constată că evidenţele contabile sau fiscale, declaraţiile fiscale sau documentele şi informaţiile prezentate în cursul inspecţiei fiscale sunt incorecte, incomplete sau nu există ori nu sunt puse la dispoziţia organelor de inspecţie fiscală.

Cuantumul obligaţiilor fiscale re­zul­tate din estimarea bazei de impu­nere sunt stabilite sub rezerva verifi­cării ulterioare, cu excepţia celor sta­bilite în cadrul inspecţiei fiscale.

Verificarea documentară

Pentru stabilirea corectă a situaţiei fiscale a contribuabililor, s-a introdus po­sibilitatea organului fiscal de a pro­ceda la o verificare documentară, pe baza documentelor existente la dosa­rul fiscal, precum şi pe baza oricăror informaţii şi documente transmise de terţi sau deţinute de organul fiscal, care au relevanţă pentru determinarea si­tua­ţiei fiscale. În situaţia în care, ur­ma­re verificării documentare, organul fis­cal constată diferenţe faţă de obli­ga­ţiile fiscale declarate de contribuabil, pro­ce­dează la notificarea acestuia, la soli­citarea de documente suplimentare în vederea clarificării situaţiei fiscale şi ul­terior, la stabilirea diferenţelor de obli­­gaţii fiscale datorate prin emiterea unei decizii sau dispune măsurile ne­ce­­sare pentru respectarea preve­de­ri­lor legale.

În cazul în care documentele soli­citate nu au fost prezentate de contri­bua­bil în termen de 30 de zile de la co­municarea notificării sau documentele prezentate nu sunt suficiente pentru clarificarea situaţiei fiscale, organul fiscal procedează la stabilirea dife­ren­ţelor de obligaţii fiscale datorate prin emiterea unei decizii sau dispune măsurile necesare respectării preve­de­rilor legale, după caz.

Procedura va fi stabilită prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Termenul de eliberare a certificatului de înregistrare fiscală

Termenul de eliberare a certifica­tului de înregistrare fiscală care con­ţine codul de identificare fiscală s-a redus de la 15 la 10 zile de la data de­pu­nerii declaraţiei de înregistrare fis­cală sau a cererii de către contribuabil.

Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi

Noile reglementări au stabilit înfiin­ţarea Registrului contribuabililor inac­tivi/reactivaţi.

Declararea contribuabililor inactivi, precum şi reactivarea acestora se fac de către organul fiscal, prin decizie, emi­să conform competenţelor şi pro­ce­durii stabilite prin ordin al preşe­din­telui Agenţiei Naţionale de Admi­nis­trare Fiscală, care se comunică contri­buabilului.

Contribuabilii declaraţi inactivi se reactivează dacă îndeplinesc, cumu­lativ, următoarele condiţii:

a) îşi îndeplinesc toate obligaţiile declarative prevăzute de lege;

b) îşi îndeplinesc toate obligaţiile de plată;

c) organele fiscale au constatat că func­ţionează la domiciliul fiscal decla­rat.

Condiţia privind îndeplinirea tutu­ror obligaţiilor declarative prevăzute de lege se consideră îndeplinită şi în ca­zul în care obligaţiile fiscale au fost sta­bilite, prin decizie, de către orga­nele fiscale.

Ori de câte ori se constată că un contribuabil a fost declarat inactiv din eroare, organul fiscal emitent anu­lea­ză decizia de declarare a contri­bua­bi­lului ca inactiv, cu efect pentru viitor şi pentru trecut.

Registrul contribuabililor inac­tivi/reac­­tivaţi este public şi se afişează pe siteul Agenţiei Naţionale de Admi­nistrare Fiscală.

Organul fiscal va înscrie contri­bua­bilii declaraţi inactivi/ reactivaţi după comunicarea deciziei de inactivitate/ reactivare, în termen de cel mult 3 zile de la data comunicării.

Decizia de declarare a contri­bua­bi­­lilor inactivi/ reactivaţi produce efecte faţă de terţi de la data înscrierii în Re­gistrul contribuabililor inactivi/reac­ti­vaţi.

Depunerea electronică a declaraţiilor fiscale pe portalul e-România

Data depunerii declaraţiilor prin mij­loace electronice de transmitere la distanţă pe portalul e-România a fost mo­dificată în sensul că această dată este data înregistrării acestora pe por­tal, astfel cum rezultă din mesajul elec­tronic transmis de sistemul informatic, cu condiţia validării conţinutului decla­ra­ţiilor (anterior data depunerii era data validării acestora, astfel cum re­zultă din mesajul electronic de confir­marea validării declaraţiei).

De reţinut! Reglementarea se re­fe­ră la D 112 şi la toate declaraţiile de­pu­se online de contribuabili mari şi mij­lo­cii care utilizează portalul e-România.

Dobânzi şi penalităţi de întârziere în procedura insolvenţei

Începând cu 17 septembrie a.c., data intrării în vigoare a prevederilor Ordo­nanţei Guvernului nr. 29/2011, în cazul contribuabililor cărora li s-a des­chis procedura insolvenţei, pentru crean­ţele fiscale născute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolvenţei se datorează dobânzi şi pe­nalităţi de întârziere potrivit legii care reglementează această proce­dură (până la această dată nu s-au datorat şi nu s-au calculat dobânzi şi penalităţi de întârziere).

Înlocuirea bunului sechestrat

Printre noutăţi se numără şi regle­mentarea posibilităţii debitorului exe­cu­tat silit de a înlocui sechestrul asu­pra unui bun mobil cu sechestrul asu­pra altui bun mobil sau imobil dacă bu­nul oferit în vederea sechestrării este liber de orice sarcini.

Modificări ale regimului sancţionatoriu

Pentru nedepunerea sau depune­rea de declaraţii recapitulative incorec­te sau incomplete în sensul aplicării unei amenzi fixe, s-au stabilit amenzile astfel:

– de la 1.000 la 5.000 lei în cazul nedepunerii declaraţiei recapitulative la termenele legale;

– de la 500 la 1.500 lei în cazul depunerii declaraţiei recapitulative cu date incorecte ori incomplete.

Anterior, sancţiunea era 2% din suma totală a achiziţiilor/livrărilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau din diferenţele nedeclarate rezul­ta­te ca urmare a declaraţiilor incorecte ori incomplete.

Nu vor fi sancţionate contra­venţ­io­nal persoanele care corectează de­cla­raţia recapitulativă până la termenul legal de depunere a următoarei decla­ra­ţii recapitulative, dacă fapta nu a fost constatată de organul fiscal anterior corectării.