Modalităţile de comunicare a actului administrativ fiscal


finante_sediuÎn articolul de mai jos, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea prezintă modalităţile de comunicare a actului administrativ fiscal emis de organele fiscale în conformitate cu pre­vederile Codului de Procedură Fiscală.

Definire, elemente componente

Actul administrativ fiscal este actul emis de organul fiscal competent în aplicarea legislaţiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor şi obligaţiilor fiscale şi se emite numai în formă scrisă. Actul administrativ fiscal cuprinde următoarele elemente: denumirea organului fiscal emitent; data la care a fost emis şi data de la care îşi produce efectele; datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei împuternicite de contri­buabil; obiectul actului administrativ fiscal; motivele de fapt; temeiul de drept; numele şi semnătura persoa­nelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii; ştampila organului fiscal emitent; posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestaţiei şi organul fiscal la care se depune contestaţia; menţiuni privind audierea contribuabilului.

Comunicarea actului administrativ fiscal

Actul administrativ fiscal se comunică prin remiterea acestuia contribuabilului/împuternicitului, dacă se asigură primirea sub semnătură a actului administrativ fiscal sau prin poştă, cu scrisoare recomandată cu con­firmare de primire. Actul adminis­tra­tiv fiscal poate fi comunicat şi prin alte mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de trans­mitere la distanţă, dacă se asigură trans­miterea textului actului adminis­trativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia şi dacă contribuabilul a solicitat expres acest lucru.

În cazul în care comunicarea actului administrativ fiscal nu a fost posibilă prin modalităţile prevăzute mai sus aceasta se realizează prin publicitate. Comunicarea prin publici­tate se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. În cazul actelor admi­nistrative emise de organele fis­cale ale autorităţilor administraţiei publice locale, afişarea se face, concomitent, la sediul acestora şi pe pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective. În lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judeţean. În toate cazurile, actul administrativ fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.

În situaţia contribuabililor fără domiciliu fiscal în România, care şi-au desemnat împuternicit precum şi în situaţia numirii unui curator fiscal, actul administrativ fiscal se comunică împuternicitului sau curatorului.

Alte precizări

Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul în care este comu­nicat contribuabilului sau la o dată ulterioară menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii. Actul administrativ fiscal ce nu a fost comunicat potrivit celor menţionate mai sus nu este opozabil contri­buabilului şi nu produce niciun efect juridic. Lipsa unuia dintre elementele actului administrativ fiscal, referitoare la numele, prenumele şi calitatea per­soanei împuternicite a organului fiscal, numele şi prenumele ori denu­mi­rea contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnăturii persoa­nei împuternicite a organului fiscal, cu excepţia cazurilor în care actul admi­nistrativ fiscal se emite prin intermediul unui centru de imprimare masivă, atrage nulitatea acestora. Nulitatea se poate constata la cerere sau din oficiu.

*

Baza legală: art. 41-46 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.