Deputatul Neață conectat la modificările legislative cu privire la consumul și tratamentul consumatorilor de droguri


Cu ceva timp în urmă, Deputatul Eugen Neață a adresat o interpelare ministrului Afacerilor Interne, Marian-Cătălin Predoiu, având ca obiect principal – Modificările legislative și măsurile întreprinse cu privire la consumul de droguri și tratamentul consumatorilor de droguri. Asta în condițiile în care deputatul Vâlcean nu este la prima tentativă de acest gen, căutând variantele cele mai bune pentru îmbunătățirea legislației din domeniu. Spicuim din întrebarea adresată ministrului Predoiu: Am transmis în data de 01.07.2024 o întrebare care a avut și are la bază intenția mea de a reglementa o situație, din ce în ce mai evidentă în ultima perioadă, și anume ”persoana care consumă droguri și devine un pericol real pentru sine și cei din jur”. Atașat acelei întrebări, am transmis și textul inițiativei, astfel cum l-am gândit în ideea în care ministerul dumneavoastră și agenția din subordine cu atribuții și competențe în această materie să puteți oferi mai multe detalii cu privire la domeniul în cauză și să puteți îmbunătăți textul propus.
În răspunsul transmis în numele celor două structuri, minister și agenție, am constatat că la
prima solicitare mi s-a transmis că nu există/nu se ocupă de statistici în domeniul drogurilor, motiv
pentru care nu cunosc dacă și câți consumatori sunt periculoși, iar, la cea de-a doua solicitare cu
privire la textul inițiativei, mi s-a transmis că modificarea nu face obiectul Legii 123/2000 privind
combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, ci a Legii 487/2002 a sănătății mintale și a
protecției persoanelor cu tulburări psihice pentru că ”manifestările se încadrează în criteriile de
diagnostic pentru practica psihiatrică”.
Am prezentat în întrebarea precedentă și vă prezint și acum raționamentul ce conduce la
nevoia de modificare legislativă. În țara noastră, în acest moment nu există reglementări specifice
cu privire la tratarea specializată a persoanei dependente. În continuare, dacă este de acord, este
internată în clinici de psihiatrie unde tratamentele se adresează unui spectru larg de probleme fără a
fi țintit pe nevoia de a-l recupera ca individ.
În acelasi timp, fără a avea reglementări cu privire la abordarea situației specifice a unei
persoane dependente, care prezintă pericol pentru sine și/sau pentru alții, am ajuns in situația
ridicolă de a obține mai usor un ordin de restricție, decât să-l internăm și să-l tratăm pentru
a nu mai fi un pericol. Ordinul de restricție, după cum stiți, ajută doar temporar pe cei care
se află în preajma unui dependent periculos.
Nr.14080A/21.10.2024
Intenția inițiativei are drept scop reglementarea unei situații de excepție și anume de a trata
dependentul de droguri periculos, de a trata cauza și nu efectul. Este evident că dependentul
periculos nu mai știe ce face atunci când consumă, de aici și riscul pentru el și cei din jur. A-l trata
într-o clinică de psihiatrie, cu un tip de medicație pentru boli psihice și nu cu un tratament
specializat pe problema medicală pe care o are, nu face decât să-l ”imunizeze” și în momentul
externării să vrea și mai mult să consume droguri.
România are nevoie de o schimbare radicală a abordării consumului de droguri, inspirată de
modelele statelor în care aceste politici și-au dovedit eficiența și anume sprijinirea consumatorilor
pentru a accesa îngrijire bazată pe tratamente de reabilitare, servicii de reducere a efectelor
nocive și alte servicii medicale și sociale.
De asemenea, de foarte mulți ani, 80% din bugetul Agenției Naționale Antidrog se duce pe
plata salariilor, deși Agenția funcționează de aproape 20 de ani, consumul de droguri tot crește,
fiind evidentă ineficiența sa. În anul 2022, din bugetul de 32 de milioane de lei anual, 26 de
milioane s-au cheltuit cu plata salariilor personalului si doar sub 20% din bani s-au alocat pentru
implementarea de programe.
În România, în momentul de față, serviciile adresate consumatorilor de droguri, atât în ceea
ce privește activitatea de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri, cât și serviciile
specializate, sunt disponibile la nivel teoretic pentru persoanele consumatoare din marile orașe ale
țării și pentru persoanele consumatoare aflate în sistemul penitenciar.
Ministerul Sănătății este singura autoritate implicată când vorbim de acest domeniu.
Consider mai mult decât necesară implicarea Agenției, finanțată din bani publici, atât pentru a
identifica și susține modificările legislative necesare în acest domeniu cât și prin punerea la
dispoziție a unor centre medicale, ale Ministerului de Interne întrucât sunt primii care
interacționează cu un consumator de droguri, și, evident ale sistemului judecătoresc pentru ca
toate acestea să respecte drepturile și libertățile celui în cauză cât și a celor din jur.
În concluzie, după prezentarea situației de la care am pornit și a inițiativei pe care am
elaborat-o, solicitarea mea către instituția pe care o conduceți este de a-mi prezenta o statistică care
să cuprindă detalii referitoare la consumatorii de droguri, consumatorii de droguri periculoși și
consumatorii periculoși pentru care s-au luat diferite măsuri.
În plus, întrebarea mea este următoarea:
În calitatea dumneavoastră de ministru considerați oportună, completă și suficient de
explicită această inițiativă, asa cum v-a fost prezentată în întrebarea adresată la data de
01.07.2024?
De asemenea, doresc să îmi comunicați dacă în urma analizelor, efectuate de
specialiștii ministerului pe care îl conduceți, s-a desprins concluzia că pentru diminuarea
traficului și consumului de droguri sunt necesare și alte modificări ale legislație