Deputatul Mazilu, interesat de canalul București – Oltenița


Din păcate, proiectul domnitorului Alexandru Ioan Cuza, respectiv transformarea Bucureștiului în port la Dunăre prin construirea unui canal navigabil, a ajuns o ruină! Primele mențiuni despre intenția de a construi un canal între Dunăre și București datează din 1864, când un trimis al lui Alexandru Ioan Cuza la Paris comunica propunerea unui grup de capitaliști francezi de a canaliza Dâmbovița „de la București și chiar mai sus spre, Oltenița” și de a înființa o companie de navigație.
Ideea lui Cuza, preluată de regimul comunist, a fost pusă în aplicare, realizându-se până în 1990 două treimi din lucrări pentru canalul Bucureşti-Du­năre. De atunci și până în prezent, așa-zisa con­servare a lucrărilor a avut ca singur efect degradarea progresivă a tot ceea ce s-a realizat pentru canalul București – Oltenița. „Finalizarea canalului ar micșora semnificativ costurile și ar ușura transportul de marfă între Marea Neagră/Constanța și București, precum și cu statele din vestul Europei. Mai mult, acest canal ar putea facilita și încuraja turismul. De asemenea, canalul Dunăre-București ar putea fi și un producător de energie, prin cele patru microhidrocentrale din nodurile hidrotehnice, amenajate pe lângă ecluze, putându-se ajunge la o producție de energie electrică de peste 50 MW. Apa din canal va putea fi și o sursă de irigații pentru circa 150.000 de hectare teren arabil. Un alt beneficiu ar consta în faptul că 11 locali­tăți și circa 30.000 hectare terenuri agricole vor fi scoase de sub efectul inundațiilor. Din aceste motive i-am adresat o întrebare doamnei Sevil Shhaideh – ministru al Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin care îi cer să-mi comunice dacă pentru aceste îndelung discutate investiții prevăzute pentru canalul București – Oltenița s-a mai realizat ceva con­cret şi ce măsuri va lua în această speță în calitatea de ministru”, a declarat deputatul Dan Mazilu.