CCI Vâlcea anunță calendarul actualizat al lansărilor de apeluri de proiecte
Reprezentanții Camerei informează cum că, potrivit acesteia, pentru luna aprilie este anunțată lansarea unor linii de finanțare extrem de așteptate de către sectorul privat din România, cum ar fi: „Sprijin financiar în valoare cuprinsă între 1.075.001 – 6.450.000 lei acordat pentru investiții în IMM-uri” (POSCCE); „Sprijin pentru consolidarea și modernizarea sectorului productiv prin investiții tangibile și intangibile pentru întreprinderi mari” (POSCCE); „Suport pentru implementarea sistemelor informatice integrate și a altor aplicații electronice pentru managementul afacerilor” (POSCCE); „Suport pentru dezvoltarea sistemelor de comerț electronic și a altor soluții electronice pentru afaceri” (POSCCE). Aceeași sursă atrage atenția potențialilor beneficiari că există, însă, anumite diferențe între calendarul publicat de ACIS și calendarul publicat de OI din cadrul MCSI care gestionează axa 3 a POSCCE, în ceea ce privește lansarea Operațiunilor 331 și 332, varianta de calendar de la MCSI fiind mai recentă, respectiv la 11 aprilie 2011. Astfel, conform calendarului publicat de MCSI pe 11 aprilie 2011, cele două linii de finanțare urmează să se lanseze în luna mai, nu în luna aprilie.
START pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor
Prin implementarea Programului pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului acestora la finanțare – START, Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii sprijină și dezvoltă înființarea de noi IMM-uri. Obiectivul Programului îl constituie stimularea înființării de noi societăți comerciale, îmbunătățirea performanțelor economice ale celor existente, creșterea potențialului de accesare a surselor de finanțare și dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale întreprinzătorilor în scopul implicării acestora în structuri economice private. Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2011 este de 10.000.000 lei gestionați de Agenție pentru organizarea și desfășurarea de workshopuri de pregătire antreprenoriala UNCTAD /EMPRETEC și acordarea de Alocații Financiare Nerambursabile (AFN). „Beneficiari eligibili sunt persoanele fizice și juridice care, la data înscrierii on-line, îndeplinesc cumulativ următoarele criterii de eligibilitate: Etapa I – persoanele fizice: sunt cetățeni români; nu au beneficiat de finanțare în cadrul acestui Program nici ca persoană fizică și nici ca asociat, acționar, administrator într-o societate comercială care a beneficiat de ajutor financiar nerambursabil în cadrul acestui program în anii anteriori; au studii medii sau superioare definitivate. Etapa a II – societățile comerciale (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii): sunt organizate în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale cu modificările și completările ulterioare sau în baza Ordonanței de Urgență nr. 6/2011; sunt IMM; au capital social integral privat și sunt persoane juridice române; nu au beneficiat de alocație financiară nerambursabilă în cadrul Programului și nu au asociați, acționari sau administratori care dețin sau au deținut calitatea de asociați/acționari/administratori ai altor societăți comerciale care au beneficiat de alocație financiară nerambursabilă în cadrul Programului – START în anii anteriori; administratorul societății are cel puțin studii medii definitivate; au cel mult 2 ani de la înregistrare la Registrul Comerțului la data completării online a formularului de preselecție la etapa a II-a și au ca obiect de activitate cel puțin un cod CAEN eligibil în cadrul Programului pe care accesează; nu au datorii la bugetul general consolidat și la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru. Programul se va derula în două etape: Etapa I – cursuri de pregătire antreprenorială UNCTAD EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării IMM-urilor în domenii de interes pentru dezvoltarea capacităților antreprenoriale, în scopul dobândirii cunoștințelor teoretice și cu aplicabilitate practică, necesare începerii și dezvoltării unei afaceri. Produsul de bază oferit participanților la program este atelierul de lucru pentru dezvoltarea competențelor personale antreprenoriale dezvoltat de Universitatea Harvard împreună cu Management Systems International și McBeer & Co care se va desfășura pe parcursul a 9 zile calendaristice. În vederea implementării primei etape a Programului, serviciile de instruire specifice Programului vor fi efectuate de traineri naționali certificați și în curs de certificare de către UNCTAD Geneva. Etapa a II a – se finanțează implementarea celor mai bune Planuri de Afaceri în următoarele condiții: Schema de finanțare cu credit bancar:·Alocație Financiară Nerambursabilă – maxim 70% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 100.000 lei/beneficiar;·Credit bancar – minim 30% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 50.000 lei/beneficiar – acordat de către instituția de credit parteneră. Schema de finanțare fără credit bancar: Alocație Financiară Nerambursabilă – maxim 70% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 100.000 Lei/beneficiar. Contribuție proprie – minim 30% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului. Înscrierea în program se face on-line pe site-ul www.aippimm.ro, începând cu data de 18 aprilie 2011 ora 10.00, până în data de 22 aprilie 2011 ora 16.30.
Pași către eficiența energetică și produsele mai ecologice
Conform Enterprise Europe Network, Comisia Europeană a prezentat recent o propunere de revizuire a vechilor norme de impozitare a produselor energetice în Uniunea Europeană. Noile reglementari își propun să restructureze modul de impozitare a produselor energetice, pentru a elimina dezechilibrele actuale și pentru a ține cont atât de emisiile de CO2 ale acestora, cât și de conținutul lor energetic. „Astfel, impozitele actuale vor fi defalcate în două componente care, luate împreună, vor determina rata totală de impozitare a unui produs. Comisia dorește să promoveze eficiența energetică și consumul de produse mai ecologice, evitând în același timp denaturarea concurenţei pe piața unică, ne-a explicat Lidia Giosan. Propunerea va ajuta statele membre să își redefinească structura generală de muncă, prin deplasarea sarcinii fiscale de la salarii către consum. Directiva revizuită va intra în vigoare în 2013. Grație perioadelor de tranziție lungi, până în 2023, prevăzute pentru alinierea completă a impozitării conținutului energetic, industria va dispune de timp suficient pentru a se adapta la noua structură de impozitare. Impozitarea produselor energetice este armonizată la nivelul UE într-o anumită măsură. Directiva privind impozitarea energiei stabilește deja în prezent rate minime de impozitare a produselor energetice utilizate drept carburant și combustibil pentru încălzire, precum și a energiei electrice. Totuși, respectiva directivă este depășită și îi lipsește coerența. O impozitare bazată pe volumul de produse energetice consumat nu contribuie la atingerea obiectivelor energetice și de combatere a schimbărilor climatice ale UE. De asemenea, aceasta nu reușește să stabilească stimulente economice pentru a încuraja creșterea și crearea de locuri de muncă. Impozitarea produselor energetice trebuie să țină mai bine cont de conținutul energetic și de impactul asupra mediului pe care îl au acestea. Directiva revizuită privind impozitarea energiei va permite statelor membre să utilizeze impozitele într-un mod optim și, în final, să sprijine „creșterea durabilă”. Pentru aceasta, directiva propune defalcarea ratei minime de impozitare în două părţi: O parte va avea la baza emisiile de CO2 ale produsului energetic și va fi fixată la 20 EUR pe tonă de CO2. Cealaltă parte va avea la baza conținutul energetic, adică energia efectivă pe care o generează produsul, măsurată în gigajouli (GJ). Rata minimă de impozitare va fi fixată la 9,6 EUR/GJ pentru carburanți și la 0,15 EUR/GJ pentru combustibilii destinaţi încălzirii. Aceasta se aplică tuturor combustibililor utilizați în transporturi și pentru încălzire. Se iau în considerare aspectele sociale, statele membre având posibilitatea de a scuti în totalitate de impozit energia consumată pentru încălzirea gospodăriilor, fără a ține cont de produsul energetic utilizat.” Giosan subliniază că avantajele revizuirii impozitării energiei sunt că prezenta propunere favorizează sursele regenerabile de energie și încurajează consumul de energie din surse care produc mai puțin CO2. În prezent, sursele de energie care poluează cel mai mult sunt, în mod paradoxal, cel mai puțin impozitate. Pe de altă parte, biocarburanții fac parte dintre cele mai impozitate surse de energie, în pofida angajamentelor luate de UE în favoarea creșterii ponderii energiilor regenerabile în transporturi. Noua propunere va elimina aceste incoerente. De asemenea, noul text va pune la dispoziție o abordare mai coerentă a impozitării energiei în întreaga UE, evitând mozaicul de politici naționale și contribuind la crearea unor condiții de concurență echitabile pentru industria din întreaga UE. În plus, acesta reprezintă o oportunitate pentru statele membre de a-si redefini politicile de impozitare într-un mod care să promoveze crearea de locuri de muncă. În ceea ce privește reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, directiva revizuită își propune să completeze sistemul UE de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră (ETS) existent, prin perceperea unui impozit pe CO2 în sectoarele care nu fac parte din domeniul de aplicare al acestuia (transporturi, sectorul casnic, agricultura și mică industrie). Acestea sunt responsabile pentru jumătate din emisiile de CO2 din UE și, prin urmare, este important să li se adreseze, de asemenea, un semnal privind prețul CO2.