Modificări ale Legii administraţiei publice locale şi ale Legii privind statutul aleşilor locali
Guvernul a adoptat, în ultima sa şedinţă, un proiect de lege care modifică Legea administraţiei publice locale şi Legea privind statutul aleşilor locali, care va fi trimis Parlamentului spre adoptare în procedură de urgenţă. Schimbările aduse celor două acte normative au ca scop clarificarea raporturilor în interiorul administraţiei publice locale, întărirea autorităţii primarului, clarificarea unor aspecte care ţin de validarea mandatelor de consilieri locali, dar şi reglementarea modului de adoptare a Hotărârilor Consiliilor locale şi judeţene cu privire la patrimoniu. Guvernul a aprobat 4 modificări care au fost aduse celor două legi, iar acestea se referă la validarea mandatelor consilierilor locali şi judeţeni, la conducerea şedinţelor Consiliilor locale şi judeţene, la adoptarea hotărârilor în Consiliul local şi Consiliul judeţean şi la răspunderea autorităţilor locale în baza actelor administrative emise de acestea. Astfel, referitor la validarea consilierilor, schimbarea operată porneşte de la faptul că în multe unităţi administrativ-teritoriale se întâlnesc blocaje politice la vacantarea unui post. O altă modificare se referă la faptul că, spre deosebire de situaţia actuală, care permite consilierilor locali, prin rotaţie, să conducă şedinţele de consiliu local, începând din momentul în care această lege va produce efecte, primarul va conduce şedinţele de consiliu local, dar neavând drept de vot. A treia schimbare vizează adoptarea hotărârilor în Consiliul local, pentru care va fi nevoie de votul a jumătate plus 1 din consilierii prezenţi la şedinţă, cu excepţia hotărârilor care vizează patrimoniul, unde este nevoie de două treimi din votul consilierilor. Ultima modificare are ca obiect răspunderea autorităţii locale în baza actelor administrative emise.