Elevi și profesori de la Colegiul Energetic La Camposampiero (Padova), Italia


copiiUn melanj al biodiversității, multiculturalității și artei…
Micuțul oraș Camposampiero, din provincia Padova, a fost cadrul de desfă­șu­rare pentru cea de-a treia reuniune a proiec­tu­lui multilateral Come­nius „A Statistic and Scientific Research on Biodiversity / Cerce­tare statistică și științifică a biodiversității”, derulat de Colegiul Energetic în perioada 2013-2015.
Padova este unul dintre cele mai încântătoare și dinamice orașe din Italia, un amestec de istorie și noutate, de tradiții vechi de secole combinate cu ritmuri metropolitane care creează o atmosferă unică.
Proiectul reprezintă un parteneriat între I.E.S. Manuel de Falla- Puerto Real – Spania (școala coordonatoare), Valkas Gimnazija – Valka – Letonia, Istituto Di Istruzione Superiore „Sandro Pertini” – Camposampiero – Italia, H.O.V.Alemdag Tunc Capa Anadolu Lisesi – Istanbul – Turcia și este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, în cadrul Programului Sectorial Comenius, parte a Programului Învățare pe tot Parcursul Vieții.
Întâlnirea de proiect a avut loc în perioada 14-17 octombrie 2014, la Istituto di Istruzione Superiore „Sandro Pertini”, o școală cu peste 600 de elevi în care am fost primiți cu căldură de către profesorii și elevii din țara gazdă, unii dintre ei fiind chiar de origine română. Colegiul Energetic a fost reprezentat de către următorii profesori și elevi: inspector responsabil cu proiectele europene, doamna Matei Marilena, profesor de informatică, doamna Uță Mirela, profesor de geografie, doamna Preoteasa Elena, profesor de limba engleză, doamna Cioculeasa Alina și un grup de șase elevi din clasele a XI-a și a XII-a, profil protecția mediului și informatică.
Toate activitățile desfășurate în această etapă a proiectului au vizat atingerea obiectivelor propuse, workshop-uri cu echipe mixte pentru elevi și profesori, prezentarea școlii și a sistemului educațional din țara gazdă(Italia), discuții și dezbateri, întâlnirea cu doamna primar din Camposampiero, activități practice specifice studiului biodiversității pentru a căror reușită elevii s-au pregătit și documentat anterior.
S-au efectuat vizite în zone de interes și cu relevanță pentru tema proiectului, precum parcul național Colli Euganei,dealuri de origine vulcanică în regiunea Veneto – Padană care s-au format acum 30 de milioane de ani. Aici se găsesc numeroase specii de plante care aparțin climatului cald-arid (termofile), dar și zonei submontane și montane (microterme).
Experiența a fost profitabilă mai ales pentru elevi, care îndrăgesc activitățile în natură. Indiferent de țara din care provin,ei au avut posibilitatea de a se cunoște, de a interacționa utilizând limba engleză, de a-și îmbogăți cunoștințele asupra biodiversității și protejării mediului înconjurător și de acționa cu responsabilitate față de acesta.
O altă vizită a fost la grădina botanică din Padova, cea mai veche grădina botanică universitară din lume ,fondată în anul 1545 de către Francesco Bonafede. Inițial aici se cultivau plante medicinale, fiind stațiune de aclimatizare și experimentare.(Horti Simplicium).
Grădina a fost întotdeauna îmbogățită cu noi specii provenite din diferite părți ale lumii unde Republica Veneția făcea schimburi comerciale și astăzi adăpostește 3.500 de specii de plante și o importantă bancă a semințelor de la mai mult de 2000 de specii.În 1997 Grădina Botanică din Padova a fost introdusă în patrimoniul mondial al UNESCO.
Elevii au putut admira serele amenajate potrivit climei și biodiversității specifice fiecărui continent, plante otrăvitoare, pe cale de dispariție, acvatice, medicinale, insectivore, carnivore, precum și cea mai veche plantă din grădină, ” palmierul lui Goethe”-1585, numit după interesul pe care l-a stârnit renumitului om de litere german. Informațiile de pe panourile de prezentare cât și explicațiile cuprinzătoare și inedite ale ghidului au constituit o modalitate interactivă de acumulare și asimilare a cunoștințelor, în special pentru elevi.
Proiectul Comenius la care am participat a implicat și cunoașterea culturii si tradițiilor. Am fost fascinați de Arqua Petrarca,locul unde poetul Francesco Petrarca a locuit în ultimii patru ani ai vieții sale (1370-1374), un sat cu aspect medieval, situat într-o locație pitorească de pante, parte din dealurile Euganei. Casa este acum un muzeu dedicat poetului.
Un alt loc care ne-a sensibilizat și ne-a unit într-o notă spiritual-artistică a fost capela Scrovegni din Padova unde renumitul pictor Giotto a pictat frescele în nuanțe de albastru, unele dintre cele mai importante opere ale artei occidentale. Maxim 25 de persoane pot vedea capela timp de 15 minute pentru a reduce condensarea cauzată de respirație în vederea protejării picturilor proaspăt restaurate.
Pe parcursul reuniunii de proiect s-a lucrat într-o atmosferă destinsă, atingându-se fiecare obiectiv, urmând ca activitățile să se desfășoare la nivel local și în cadrul întâlnirii viitoare care va avea loc în țara noastră, la începutul lunii martie.
Cu siguranță această întâlnire a facilitat dezvoltarea cunoașterii și înțelegerii diversității culturale și lingvistice în rândul profesorilor și elevilor și a oferit sprijin pentru dobândirea competențelor și abilităților necesare dezvoltării personale pentru integrare profesională și cetățenie activă, prin urmare poate fi catalogată ca o reușită în cadrul complexului program Comenius.

(prof. Cioculeasa Ileana Alina, Colegiul Energetic, Râmnicu Vâlcea)