DANIELA OTEȘANU a pus «punctul» pe o realitate dureroasă:
„42% DINTRE ELEVII DIN ROMÂNIA nu pot interpreta o informație pe care să o folosească în formarea unor idei proprii”


Mulți elevi, alături de părinții lor, și-au exprimat puncte de vedere nefavorabile amplelor modificări pe care Ministerul Educației le-a propus cu privire la modul în care se va desfășura examenul de Bacalaureat. Însă, dacă pe oamenii din ministerul de resort îi preocupă veșnica schimbare a modului în care se susține și se desfășoară acest «examen al maturității», iată că există și politicieni care pun «punctul» pe o realitate mai dureroasă a sistemului de învățământ românesc. Este vorba despre ceea ce unele studii susțin că ar fi analfabeți funcționali, dar și despre anumite disfuncționalități legate de folosirea informațiilor preluate din texte, folosire deficitară pe care ar avea-o nu mai puțin de 42% dintre elevii români.
După ce a analizat rezultatele ultimului raport național privind nivelul competențelor funcționale din România, ca urmare a testelor care au fost completate de peste 47.000 de elevi din toate regiunile țării (testele au fost completate pe parcursul a 15 luni), Daniela Oteșanu a expus unele concluzii care nu au cum să fie pe placul oficialilor din Ministerul Învățământului. Așa cum a arătat și într-o interpelare pe care i-a adresat-o încă de la mijlocul lunii mai ministrului Educației Naționale, Sorin Cîmpeanu, Daniela Oteșanu susține că acest procent al elevilor (42%) care nu pot interpreta o informație pe care să o folosească în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin argumentarea unor ipoteze este alarmant de ridicat.
„În urma acestor evaluări, a reieșit că acești elevi nu pot stabili asemănări și diferențe personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și formula concluzii pe baza detaliilor accesate și nu pot trata informația în raport cu un context general, cu o realitate recognoscibilă sau posibilă. Nivelul competențelor funcționale la populația școlară a României în intervalul de vârstă 6-14 ani este scăzută. Nivelul mediu este plasat la foarte puțin peste nivelul de nefuncțional, în categoria minim funcțional. De aceea, consider că este nevoie de o dublare a competențelor și a abilităților funcționale pentru ca nivelul mediu să treacă de 50 de puncte, intrând astfel în categoria funcțional”, a precizat Daniela Oteșanu, deputat de Vâlcea.

Una dintre soluțiile pentru rezolvarea acestei probleme a fost expusă de către Daniela Oteșanu

„În opinia mea, este mult mai important să identificăm măsuri concrete prin care să punem accentul pe creșterea nivelului acestor competențe care reflectă capacitatea unei persoane de a relaționa cu un text, cu o situație, cu o problemă, decât pe nivelul notelor obținute la clasă”, a mai punctat reprezentanta județului nostru în Parlamentul României.