Cum se va calcula tariful de livrare a apei pentru irigaţii?


Ministerul Agriculturii a publicat de curând pe propriul site un proiect de act normativ care modifică şi completează prevederile normelor metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1872/2005, în sensul punerii în acord cu prevederile legislaţiei care modifică Legea nr. 138/2004 a îmbunătăţirilor funciare. În cadrul actului normativ sunt specificate şi reglementările privind tariful de livrarea a apei pentru irigaţii:
„Tariful de livrare a apei pentru irigaţii va acoperi costul apei, costurile de transport al apei de la sursă ori la priza la punctul de livrare a apei pentru irigaţii, prin intermediul infrastructurii de irigaţii din domeniul public şi domeniul privat al statului, aflată în administrarea Agenţiei. Costurile de transport includ cheltuielile cu energia electrică şi termică pentru pomparea apei. Tariful de livrare a apei pentru irigaţii nu cuprinde costurile de exploatare, întreţinere şi reparaţii, care se acoperă din abonamentul pentru irigaţii şi/sau fonduri ale Agenţiei. Sumele încasate din tariful de livrare a apei pentru irigaţii şi rămase neutilizate la finele anului se reportează în anul următor. Elementele de calcul ale tarifului de livrare a apei pentru irigaţii se calculează pe unitatea de volum de apă livrată de furnizor la punctul de livrare a apei pentru irigaţii şi se aprobă prin ordin al ministrului”, se notează în actul normativ.
Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare percepe tarife pentru serviciile de desecare, prestate beneficiarilor la solicitarea acestora, până la aplicarea abonamentului de irigaţii şi desecare. Până la aplicarea abonamentului de desecare, Agenţia va pune în funcţiune staţiile de pompare de desecare, pe bază de comenzi ferme, semnate de beneficiari, aceştia urmând să achite Agenţiei contravaloarea serviciilor de evacuare a apei prin reţeaua de desecare.
Alte modificări stipulate în lege se referă la următoarele aspecte: Infrastructură secundară de irigaţii aparţinând domeniului privat al statului aflată în administrarea Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare (Agenţie) sau în administrarea societăţilor comerciale, institutelor de cercetare şi producţie agricolă, unităţilor de învăţământ superior, agricol şi silvic şi a altor instituţii publice, situată pe teritoriul unei organizaţii de îmbunătăţiri funciare (OIF) se transmite, la cerere, în proprietatea, sub patru condiţii rezolutorii.
Infrastructura de îmbunătăţiri funciare aparţinând domeniului public al statului aflată în administrarea Agenţiei nu poate fi predată în administrarea federaţiilor de îmbunătăţiri funciare (FOIF).
Contractele de concesiune, închiriere şi arendă încheiate în condiţiile legii, de către titularii de autorizaţii cu proprietarii de perimetre de exploatare constituie titluri pentru emiterea autorizaţiei de construcţie, dacă respectivele contracte cuprind explicit acordul proprietarilor pentru executarea lucrărilor de construcţii pe aceste terenuri. Amenajările de îmbunătăţiri funciare sau părţile de amenajări de îmbunătăţiri funciare care nu mai îndeplinesc statutul de utilitate publică se trec în conservare pe o perioadă de 15 ani de la data intrării în vigoare a legii nr. 138/2004. Agenţia percepe un tarif de livrare a apei pe bază de contract multianual sau sezonier.