Cine se oferă să îi ajute pe miniștrii de la Digitalizare și Educație? DANIELA OTEȘANU i-a «încuiat» cu câteva întrebări!


Pe 7 decembrie, abia după ce apucaseră să se bucure puțin de cadourile pe care li le lăsase Moșul, miniștrii Florin Roman (de la Cercetare, Inovare și Digitalizare) și Mihai Cîmpeanu (de la Educație) s-au trezit că au… de răspuns la câteva întrebări. Unul dintre aleșii care reprezintă județul nostru în Parlamentul României le-a adresat celor doi câteva întrebări la care răspunsurile (ne referim la unele realiste, nu la SF-uri!) sunt cam… greu de găsit. Asta pentru că Daniela Oteșanu, deputat social-democrat de Vâlcea, i-a întrebat pe cei doi (observați că i-a luat «la pachet»; să aibă și ei mai multe șanse să răspundă… măcar împreună, adică în cor, ca la școală) cum vor accelera procesul digitalizării României o dată cu dezvoltarea competențelor digitale la nivelul întregii populații?
Știm, sună ca și cum ne-ați întreba pe noi în ce mod vrem să accelerăm pregătirile pentru viitorul concediu de pe Marte!
Dar, să vedem mai exact cum și-a construit Daniela Oteșanu interogatoriul la care cei doi, că vor sau nu, trebuie să răspundă:
„În toate dezbaterile și întâlnirile la care am participat, precum și în toate memoriile primite din partea mediului de afaceri a fost adusă în atenție problema digitalizării administrației publice, dar o dată cu creșterea accesului și utilizarea reală a acestor forme de interacțiune la nivelul întregii țări, nu doar în municipii și orașele mari. În lipsa unei dezvoltări paralele a acestor două aspecte, digitalizarea riscă să contribuie la creșterea inegalităților din societate, fără competențe digitale dobândite pe scară largă şi certificate corespunzător.
Anul trecut, la începutul pandemiei, Asociația Oamenilor de Afaceri din România trăgea un semnal de alarmă cu privire la faptul că o bună parte a populației riscă să fie exclusă din interacțiunile cu statul și administrația, în cazul în care competențele digitale nu vor fi dobândite pe scară largă. În același timp, este vital ca școala şi serviciile publice să servească toţi cetăţenii, asigurându-le acces în mod egal şi uniform. În lipsa competenţelor adecvate vom avea platforme digitale pe care angajaţii sectorului public nu le pot face operaţionale şi care sunt destinate a oferi servicii unor cetăţeni care nu le pot accesa. Deci totul va fi inutil.
Conform celor mai recente date Eurostat, 80% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16 şi 24 de ani au competenţe digitale la nivelul Uniunii Europene. Tinerii din România se află pe ultimul loc, doar 56% dintre ei deţinând competenţe digitale avansate.
Ce măsuri ați prevăzut pentru modificarea cadrului legislativ privind digitalizarea, astfel încât să fie acordată prioritate dobândirii competenţelor, de la nivelul şcolii şi până la nivelul sectorului public, precum şi a certificării acestora?
Așa cum știți, digitalizarea este un proces de educare şi de schimbare a culturii profesionale în sectorul public şi privat. Obţinerea competenţelor digitale, care stau la baza acestui proces, trebuie confirmată prin metode de testare consacrate, cel puţin la nivelul Uniunii Europene, începând cu diagnosticarea competenţelor minim necesare locului de muncă şi mergând până la obţinerea unor certificări de nivel european.
Ați luat în vedere alocarea de fonduri pentru procese de pregătire care să fie în acord cu necesităţile locului de muncă şi să implice atragerea răspunderii pentru rezultat?
Solicit răspuns în scris”.
Vedeți, nu-i așa că pentru cei doi stimabili miniștri aceste întrebări sună ca și cum ne-ați întreba pe noi ce demersuri am făcut pentru a ajunge mai repede pe Marte?!