Pragul achiziţiilor publice directe scade drastic
• noile plafoane sunt 15.000 euro pentru servicii și produse, 60.000 euro pentru lucrări
După cum vă informam și în edițiile noastre anterioare, pragurile achiziţiilor publice directe pe care autorităţile şi instituţiile publice trebuie să le respecte vor fi reduse începând de la jumătatea lunii februarie, conform unui pachet legislativ adoptat recent de senatori. Prevederile aprobate stabilesc, de asemenea, că pentru a cere instanţei suspendarea procedurii de atribuire şi/sau a executării unui contract, partea interesată va trebui să constituie o cauţiune raportată la valoarea estimată a contractului respectiv. Proiectul de lege privind achiziţiile publice a fost deja de Senat, ca primă Cameră sesizată, ceea ce înseamnă că, pentru a se aplica, acesta mai are nevoie de aprobarea deputaţilor. Documentul face parte dintr-un pachet de patru propuneri de acte normative iniţiate în toamnă de Guvern, care vor înlocui, de la 15 februarie, actualul cadru legislativ referitor la achiziţiile publice. Una dintre modificările importante propuse este scăderea pragurilor ce trebuie respectate în cazul achiziţiilor publice directe. Astfel, autorităţile şi instituţiile publice vor avea dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii atunci când valoarea estimată a achiziţiei este mai mică de 66.259,5 lei (aproximativ 15.000 de euro), fără TVA. În cazul lucrărilor, achiziţionarea directă va putea fi făcută dacă valoarea estimată este mai mică de 265.038 de lei (aproximativ 60.000 de euro), fără TVA. În prezent, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii stabileşte nişte praguri mult mai mari. Mai exact, achiziţionarea directă este permisă până în limita a 30.000 de euro, fără TVA, în cazul fiecărei achiziţii de produse/servicii, respectiv în limita a 100.000 de euro, fără TVA, în cazul fiecărei achiziţii de lucrări.
Criteriul «preţul cel mai scăzut» este cel mai important
Pragurile valabile în momentul de faţă au fost stabilite în vara anului 2013, atunci când acestea au fost majorate de parlamentari. Până atunci, autorităţile şi instituţiile publice puteau să facă achiziţii directe în limita a 15.000 de euro pentru fiecare achiziţie de produse, servicii sau lucrări. O altă noutate importantă propusă este reducerea costurilor prin introducerea conceptului „value for money” („valoare pentru bani”) în criteriile de atribuire a contractelor de achiziţie publică. Prin urmare, se va avea în vedere costul întregului ciclu de viaţă al produsului, serviciului sau lucrării achiziţionate, nu doar preţul cel mai scăzut. „În funcţie de obiectul contractului, identificarea ofertei cea mai avantajoasă din punct de vedere economic se va realiza pe baza criteriului «preţul cel mai scăzut» sau pe baza criteriului «costul cel mai scăzut», care are la bază costurile pe durata de viaţă a obiectului achiziţiei publice, sau pe baza criteriului «cel mai bun raport calitate-preţ», care să includă aspecte calitative, de mediu şi/sau sociale, astfel încât autorităţile contractante sunt încurajate să ia în considerare şi alți factori, nu exclusiv preţul. Criteriul «preţul cel mai scăzut» nu va fi utilizat în cazul procedurilor de atribuire privind servicii intelectuale şi care prezintă un grad de complexitate ridicat, ci doar criteriul «cel mai bun raport calitate-preţ»”, au explicat în toamnă reprezentanţii Guvernului. Totodată, faţă de regulile aplicabile în prezent, duratele minime ale procedurilor de atribuire vor fi mai scurte, deoarece va fi obligatorie folosirea mijloacelor electronice pe tot parcursul acestora. Suspendarea procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului până la soluţionarea cauzei va putea fi dispusă de instanţă, la cererea unei părţi interesate, prevede proiectul de lege referitor la căile de atac în materie de achiziţii publice, care a trecut, de asemenea, de votul Senatului. Acesta face parte tot din pachetul legislativ amintit. Concret, solicitarea de suspendare va putea fi făcută doar în cazuri temeinic justificate şi pentru a preveni o pagubă iminentă. Totuşi, partea care va cere acest lucru va trebui să constituie în prealabil o cauţiune calculată prin raportare la valoarea estimată a contractului de achiziţie publică sau de concesiune, după cum urmează:
• 2% din valoarea estimată a contractului de achiziţie de produse/servicii sau de concesiune de servicii, dacă aceasta este mai mică decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunţului de participare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), dar nu mai mult de 35.000 de lei;
•2% din valoarea estimată a contractului de achiziţie de lucrări sau de concesiune de lucrări, dacă aceasta este mai mică decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunţului de participare în JOUE, dar nu mai mult de 88.000 de lei;
• 2% din valoarea estimată a contractului de achiziţie de produse/servicii sau de concesiune de servicii, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunţului de participare în JOUE, dar nu mai mult de 220.000 de lei;
• 2% din valoarea estimată a contractului de achiziţie de lucrări sau de concesiune de lucrări, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunţului de participare în JOUE, dar nu mai mult de 880.000 de lei.