„STARS”, calea spre inimile deschise ale Energeticului, a ajuns la final


Dezvoltarea durabilă este unul dintre conceptele care au cunoscut cea mai largă răspândire în ultimele decenii. Mai mult decât o „teorie”, o paradigmă constituie o „viziune asupra lumii” care ghidează modul de cunoaștere al unui grup social pe o perioadă îndelungată, oferindu-i o bază de principii, obiective, reguli explicite și tacite, realizări exemplare, metode relativ consensuale pentru identificarea problemelor și găsirea soluțiilor.
Astfel, în spiritul acestor idei Proiectul Erasmus+ „STARS”, adică Specific Training Aiming at Renewable energies and Sustainability / Formare specifică urmărind energiile regenerabile și dezvoltarea durabilă (Număr de referință: 2016-1-FR01-KA102-022859) are drept coordonator Coulomb Lycée Charles Augustin din Franța și parteneri școli din Marea Britanie, Danemarca și România – Colegiul Energetic, Râmnicu Vâlcea.
În perioada 26 februarie – 19 martie 2017, Colegiul Energetic a fost gazdă pentru 6 elevi care și-au aprofundat cunoștințele despre energia geotermală. În același timp, ca parte a programului de pregătire, se predau cursuri de limbă și civilizație românească. În prima săptămână au fost prezentate tradiții specifice acestei perioade din an – Mărțișorul – dar și legende cu privire la zilele Babelor. Sistemul educațional românesc și noțiuni introductive despre evoluția și istoria limbii române s-au aflat, de asemenea, pe agenda săptămânii. Au urmat vizitele culturale la Castelul Bran și la izvoarele de la Olănești.
În timpul vizitei de la Călimănești, elevii au aflat că dintre forajele existente pe malul drept al râului Olt, cele două din vecinătatea localităţilor Căciulata şi Cozia, sunt exploatate local. Apa geotermală este utilizată în cadrul unui grup de mai multe hoteluri, utilizate ca unităţi de tratament balnear, pentru încălzire, prepararea apei calde de consum şi pentru alimentarea piscinelor termale. Exploatarea potenţialului termic al apei geotermale se efectuează direct, prin distribuirea acesteia către consumatori. Elevii francezi au realizat materiale care au vizat avantajele și dezavantajele exploatării energiei geotermale, utilizarea apelor termale în scop terapeutic, au învățat, ghidați de profesorii Colegiului Energetic, modul de alcătuire și funcționare a diferitelor tipuri de pompe și instalații de exploatare – au fost construite machete, pliante, postere etc.
Activitățile teoretice și practice au fost completate de mai multe vizite culturale ce le-au prilejuit oaspeților francezi să cunoască tradițiile, cultura, obiceiurile din regiunea noastră. Fie că au vizitat atelierele olarilor de la Horezu, Muzeul Trovanților de la Costești, Salina Ocnele-Mari, Uzina de la Ciunget, Grădina Zoologică din Râmnic, Mănăstirile din zona Călimănești ori Sibiu, concluzia a fost aceeași: zona are un imens potențial care, din nefericire, nu este cunoscut și popularizat la adevărata lui valoare de către autoritățile locale.
Pentru noi, profesorii Colegiului Energetic, cele trei săptămâni de activitate în cadrul proiectului au fost o adevărată provocare, cuvintele postate în ziua plecării de Angele Vanbecelaere: „Vreau să le mulțumesc tuturor celor pe care i-am întâlnit de-a lungul experienței mele în aceasta țară minunată. Sunt foarte primitori și m-am simțit foarte bine să vorbesc și să îmi petrec timpul alături de voi. E ciudat să spun că am stat aici doar trei săptămâni, o parte din mine crede ca au trecut doar câteva zile, alta spune că au fost mulți ani. România e o țară frumoasă și sper că voi reveni în câțiva ani cu familia sau cu prietenii. Voi păstra România și oamenii ei în suflet pentru mult timp”, fiind certitudinea că eforturile noastre au dat roade.

Prof. Codruța Țenea (coordonatorul proiectului din partea Colegiului Energetic)
Prof. dr. Ana-Maria Udrescu