Polițiștii atrag atenția: Centura da siguranță – moft sau nevoie?


Săptămâna trecută, la nivel naţional, s-au desfăşurat acţiuni pentru impunerea respectării prevederilor legale cu privire la portul centurii de siguranţă şi utilizarea telefonului mobil în timpul conducerii, scopul acestor activităţi constituindu-l reducerea riscului de victimizare a participanţilor la traficul rutier.
Activitatea face parte din campania preventivă iniţiată în plan european de Organizaţia  Poliţiilor Rutiere din Europa ( TISPOL) la care România este parte. În acest sens, şi poliţiştii Serviciului Rutier Vâlcea au fost organizate zilnic acţiuni în trafic, la nivelul întregului judeţ, pentru prevenirea şi combaterea accidentelor rutiere. Deşi portul centurii de siguranţă este obligatoriu  un procent mic de conducători auto şi pasageri se conformează acestei reglementări. În toate ţările civilizate, primul lucru pe care îl fac cei care urcă în autoturism, este să îşi cupleze centura de siguranţă.
Omul care „a adus” centura de siguranţă în maşină a fost inginerul suedez Nils Bohlin. O întâmplare tragică, în care una dintre rudele preşedintelui firmei Volvo a murit într-un accident, i-a dat lui Bohlin posibilitatea de a dezvolta un sistem nou şi eficace în ceea ce priveşte siguranţa ocupanţilor unui autovehicul.
Conform legislaţiei în vigoare toţi pasagerii unui  autovehicul, inclusiv cei de pe bancheta din spate, trebuie să poarte centura de siguranţă. Experţii în siguranţă auto au calculat că şansele de supravieţuire în caz de accident cresc cu peste 50% în cazul purtării centurii de siguranţă. Cu toate acestea, un studiu IMAS arată că, la noi, există prejudecata că nu e nevoie de centură, întrucât din cauza aglomeraţiei se circulă încet şi pericolele sunt mai mici, dar se omite că mare parte din accidente au loc în mediul urban.
Ştiţi ce se poate întâmpla dacă nu aveţi montată centura de siguranţă?
În timpul unui impact, la 50 km/h (viteza legală de deplasare în localitate), asupra unui adult de 80 kg, acţionează o forţă de 2 tone. În cazul unui copil, lovitura acţionează cu o forţa de 500 kg. Pentru pasagerii din spate care nu şi-au pus centurile de siguranţă, o astfel de lovitură este foarte periculoasă. Ei se pot lovi de plafonul autovehiculului, iar pasagerul din mijloc, în general, este proiectat prin parbriz.
Dar dacă efectele utilizării centurii de siguranţă sunt benefice, de ce nu toată lumea poartă centura?
Printre şoferi circulă mituri potrivit cărora centura este periculoasă pentru că te împiedică să ieşi din autovehicul în cazul unui accident, că şifonează hainele, că este incomodă şi că airbag-ul oferă suficientă protecţie. Cu toate acestea, coliziunile sunt periculoase chiar şi la viteze mici. Un impact la 40 km/h supune corpul uman la presiuni similare cu o cădere de la etajul trei al unei clădiri.
Astfel, pentru a-i conştientiza pe conducătorii auto, dar şi pe pasageri cu privire la riscurile la care se expun prin nefolosirea centurii de siguranţă, săptămâna trecută, poliţiştii din cadrul Serviciului Rutier Vâlcea au desfăşurat activităţi preventive în acest sens pe toate drumurile din judeţ. Zilnic au participat 38 de poliţişti care au constatat 389 de abateri la participanţii la trafic care nu purtau centura de siguranţă, dintre care 1 copil. De asemenea, au fost aplicate 19 sancţiuni contravenţionale pentru folosirea telefonului mobil fără sistemul „mâini libere” şi au fost întocmite 11 dosare penale pentru comiterea de infracţiuni rutiere.
Chiar dacă nu este în mod direct o cauză care generează accidentele rutiere, folosirea/ nefolosirea centurii de siguranţă creşte/ scade riscul de supravieţuire în cazul unui accident rutier.