E imposibil să ne legăm de autostradă pe fosta cale ferată Vâlcea – Vâlcele?


• şeful Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale spune că tunelele ar putea fi adaptate traficului auto

În urmă cu câteva zile, condu­cerea Companiei Naţionale de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale a anunţat că a aprobat „planul de acţiune” pentru acest an, în care ar fi inclus şi „un drum pe ampla­sa­men­tul căii ferate Râmnicu Vâlcea – Vâlcele”. „Vrem să adăugăm la proiectul autostrăzii Piteşti – Sibiu încă un drum de legătură spre Râmnicu Vâlcea, pe ampla­sa­mentul căii ferate”, a declarat şeful CNADNR, Narcis Neaga. „Nu schim­băm traseul autostrăzii Piteşti – Sibiu, cel prin Curtea de Argeş, ci doar studiem posibilitatea realizării unei bretele de legătură cu Râmnicu Vâlcea pe ceva ce avem deja. Am trimis oameni să vadă daca putem adapta infrastructura feroviară existentă pentru a realiza acest drum”, a mai spus Neaga.

Specialiştii spun „nu”

Conform declaraţiilor specialiş­tilor în amenajări rutiere şi feroviare, ideea de a realiza o autostradă spre Râmnic pe amplasamentul căii ferate este imposibilă! De ce? Sim­plu: pentru că tunelele şi viaductele de cale ferată nu pot fi folosite pen­tru o autostradă din cauza dimen­siu­nilor diferite. În plus, terasa­mentul căii ferate nu este suficient de lat pentru o autostradă, iar mo­difi­carea acestuia poate costa mult mai mult decât un drum construit de la zero. Directorul CNADR susţine, însă, că aceste neajunsuri pot fi depăşite: „Spre exemplu, acolo unde pe traseu este un tunel feroviar – mult mai îngust şi cu gabarit ce nu se potriveşte cu unul rutier de autostradă – soluţia ar putea fi realizarea unui alt fir de tunel, iar prin fiecare să treacă doar câte o cale de rulare”.

Vâlcea – Vâlcele rămâne, totuşi, cale ferată?

Pe de altă parte, în „Master – planul de transporturi”, ruta fero­viară Râmnicu Vâlcea – Vâlcele este unul din proiectele identificate pentru a fi reabilitate. Astfel, pe lista de proiecte prioritare, calea ferată despre care vorbim ocupă locul 16 din 24, cu dată de implementare până în anul 2030.