Du-te la...

Curierul de Vâlcea pe YouTubeRSS Feed

24 octombrie 2020

Bătaie de joc la inventarierea actelor din primării


Arhivarea documentelor din cadrul unităților administrativ-teritoriale a reprezentat tema dezbătută cu ocazia întrunirii Colegiului Prefectural, iar problemele majore au fost puse, imediat, pe tapet. Primăriile, pentru a scăpa de această sarcină, fie externalizează arhivarea actelor, acestea ajungând la privați, fie deleagă angajați ce au cu totul alte atribuții și specializări. Așa s-a ajuns ca, pentru ridicarea unor certificate de la firmele ce au preluat arhivarea, persoana interesată să achite și 1.000 lei! Lucru care vine în totală contradicție cu legea, după cum susține atât prefectul Radu Renga, cât și reprezentanții Arhivelor Vâlcea. De asemenea, există și edili care însărcinează cu arhivarea angajați ai primăriilor nespecializați în acest domeniu.
Exemplele date de reprezentantul Guvernului în teritoriu sunt cât se poate de clare: primăriile ajung să semneze și contracte fără să ceară ceva societății sau, mai pe scurt, operatorul poate încasa banii fără a arhiva ceva sau fără a se pricepe. De asemenea, dacă s-a închis o fabrică, statele de plată sunt preluate de o societate pentru ca primăriile să nu se încarce cu această sarcină, iar reprezentanții firmei oferă certificate și adeverințe, contracost evident.
„Este un subiect sensibil, dar dacă nu gestionăm documentele, ajungem ca peste 200 de ani nimeni să nu afle ce s-a întâmplat, spre exemplu, în 2010. Dacă n-ar fi existat Cronica de la Viena, nu s-ar fi știut de Bătălia de la Posada. Important e să gestionăm arhiva. În plus, dacă o persoană vrea un act, trebuie să plătească. Legislația nu e cea mai bună. Ajungem să dăm și 10 milioane de lei vechi pentru trei certificate!!! Să nu se înțeleagă că avem ceva cu mediul privat, dar să se respecte legea”, a declarat prefectul Renga.

14 primării nu au inventariat documentele, iar 25 au scăpat de sarcină
Sunt 14 localități care nu au inventariat nici până acum documentele, amintind aici: Mateești, Scundu, Valea Mare etc. Alte 25 au externalizat serviciul, aici fiind vorba, printre altele, de: Băbeni, Băile Olănești, Drăgoești, Laloșu, Pesceana, Racovița, Stroești, Stănești. La Ghioroiu, spre exemplu, depozitul nu este adecvat păstrării actelor, iar în Nicolae Bălcescu și-n Voineasa numirea celor cu arhivarea este una formală. Oamenii nu sunt specialiști în domeniu, având alte sarcini în cadrul primăriilor. Sunt și opt localități care respectă legea, amintind aici: Berbești, Drăgășani, Ștefănești și Berislăvești.
Ca și decizie finală, Corpul de Control al Prefectului și cei de la Arhivele Statului Vâlcea vor face controale la primării pentru depistarea neconformităților. Termenul este jumătatea lunii noiembrie. Rezultatele și măsurile se vor cunoaște într-o viitoare ședință a Colegiului Prefectural.

Etichete: , ,

Alte articole de la Politică și Administrație