„Reformarea învăţământului profesional şi tehnic este absolut necesară”


• afirmă deputatul Vasile Cocoș

Cel mai important proiect dezvoltat în prezent de Ministerul Fondurilor Europene are ca scop extinderea la nivel naţional a modelului de învăţământ profesional dual dezvoltat la Braşov de şcoala Kronstadt. „Cel mai important proiect la care se lucrează în Ministerul Fondurilor Europene, în parteneriat cu Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, este un proiect care vizează reformarea învăţământului profesional şi tehnic, inclusiv a componentei de învăţământ dual, sprijinirea componentei de învăţământ dual. Braşov este un loc în care învăţământul profesional dual a arătat că se poate, că este forma optimă prin care să reuşim să ne calificăm elevii la locul de muncă şi apoi angajatorii chiar să-i poată păstra în respectivele companii. Acest proiect, deşi se va derula pe parcursul a doi ani, probabil chiar trei, deci este pe o durată medie ca şi impact, va putea să aducă cu adevărat un plus pentru acea forţă de muncă de care noi avem nevoie, am vrea să fie forţă de muncă nativă, din România, nu ne dorim în mod special să lucrăm cu persoane care vin din afara ţării, este vorba şi de o mentalitate în cultura muncii, ca să spunem aşa, iată că încercăm să ne preocupăm şi de acest proiect”, declară deputatul Vasile Cocoș. Conform informațiilor obținute de la Ministerul Fondurilor Europene, deputatul Cocoș spune că există fonduri europene pentru spijinirea forţei de muncă din România, iar acestea vor creşte în următorii ani. „Sunt aproximativ 642 de milioane de euro în derulare pentru subvenţiile pe care AJOFM-urile le oferă lunar angajatorilor – 2.250 de lei, unele dintre subvenţii sunt acordate chiar pentru programe de ucenicie şi pentru stagiatură. Deci iată că banii au venit şi continuă să vină. Perioada de programare pentru care ne pregătim va fi şi mai generoasă în ceea ce priveşte resurse financiare pentru pregătirea forţei de muncă, dar eu cred că cel mai important este cine sunt oamenii care stau în spatele acestor proiecte”, a mai spus Cocoș. „În data de 30 septembrie, de exemplu, s-a închis o perioadă de câteva luni de zile în care în România am avut 100 de milioane de euro la dispoziţie pentru ca angajatorii, în parteneriat cu şcolile sau cu alte structuri, să aplice pentru a face învăţare la locul de muncă pentru studenţi şi elevi. Am avut două linii de finanţare prin care această învăţare la locul de muncă, parteneriatele de practică între companii şi unităţile de învăţământ să poate fi finanţate, începând de la costurile cu echipamentele pe care învaţă copiii, până la costurile cu un sistem informatizat de conectare a angajatorilor pe anumite domenii cu unităţile de învăţământ – multe, multe cheltuieli eligibile. Sunt curioasă şi eu să văd, ca urmare a acestui apel de 100 de milioane de euro, care este nivelul calitativ al propunerilor de proiecte pe care le vom finanţa, pentru că doar pentru staţiile de practică pentru elevi am primit peste 200 de proiecte”, a conchis Vasile Cocoș.