Site icon Curierul de Vâlcea

Vitralii: Sicilia, mon amour…

peregrin_prin_siciliaDupă ce i-am citit nenu­mărate poezii publi­cate prin volume, mi-a căzut în mână cartea „PEREGRIN PRIN SICILIA” (Editura Singur, Târgoviş­te), total diferită de ceea ce a scris și publicat până acum Puiu Răducan. O carte-reportaj, un jurnal de călătorie. Sunt însemnări pe parcursul a opt zile de drum prin bătrâna Sicilie, o călătorie „emoționantă, de vis”, cum zice el, făcută împreună  cu un grup dobrogean. Drumul spre Italia, cu o pasăre de oțel, nu le-a provocat mari emoții, dându-se pe mâna  unei companii aeriene competitive. Dar cei mai mulți kilo­metri autorul i-a străbătut pe uscat, cu „ogarul albastru”, amintindu-mi de lungile mele călătorii în America și Canada, cu Greyhound – Ogarul cenușiu – o companie nord-americană de tradiție, care oferă călătorilor siguranță, încredere și curtoazie, denumind altfel deviza ei permanentă, scrisă la vedere, pretutindeni, în lungul și-n latul continentului: „Safe, courteous dependabile”.
Grupul dobrogean, asimilându-l și pe autorul însemnărilor de față, a străbătut în lung și-n lat Sicilia, insulă unicat din Marea Mediterană, ce duce în spate  secole de istorie și de cultură, regiune aparte, putem spune, cu mult diferită de tot ce are mai bun și mai trainic Italia. Interesantă este comparația autorului între sicilieni și români, deși cam exagerată, dar cu un mare dram de adevăr: „Sicilienii sunt naţionalişti din tată-n fiu și nu-i dă nimeni afară din țara lor, nu li se pune în gură pumnul european. În schimb, la noi, românismul s-a pierdut, naționalism  înseamnă un cuvânt vetust. Îl mai întâlnim la românii din afara graniţelor, în locurile unde românul este minoritar. România noastră nu mai este a noastră! România profundă se scufundă! România nu este pe cale să fie să cotropită de vreun invadator anume, ea este distrusă, zi de zi, de către cei dinăuntru, care ne conduc.”
Puiu Răducan și tovarășii săi de drum bat pe la porțile orașelor  rânduite de arhitecți celebri în călcâiul Cizmei: Agrigento (Girgenti), Arsmeria, Taomina, Siracusa, urcă, cu un autobuz, gâfâind, spre Messina, Santa Venerina și Zafferna, ca să ajungă lângă gurile de foc ale celebrului Etna: „Şoseaua este pe vârf de munte. Undeva, în stânga, revedem oraşul Ena. Se distinge uşor prin poziţia sa pitorească de pe vârful muntelui. De pe înălţimile pe care ne deplasăm cu ogarul albastru apare vulcanul Etna, măreţia Siciliei. Parcă ne salută respectuos în semn de pace cu fumul său alb, nepericulos. Parcă este un braţ mare care fâlfâie şi ne salută, ne atenţionează cu fumul său alb ce iese continuu de mii de ani din gura căscată spre cer. Ne garantează că este linişte.”
Vizitează, în zilele următoare, Palermo și Catania, dar și câteva insulițe risipite prin Marea Ionică.  Se minunează de ce a fost în stare să facă uriașul vulcan  Etna  (imagini uluitoare!), deschid porți, ca să-l caute pe Bălcescu al nostru. Umblă, întreabă, se miră, caută urme ale Bălcescului într-un Palermo cu mormântul fără cruce al marelui patriot, revoluționar  și vizionar istoric român.
Lena și ceilalți dobrogeni  care l-au însoțit  pe autorul însemnărilor siciliene nu  au scăpat din ochi niciun detaliu, au atins tot ce au întâlnit în cale cu sufletul şi cu priviri atente. Şi au făcut-o cu o incontestabilă delicateţe, cu acea curiozitate a omului modern să afle cât mai multe, cu vădit interes intelectual.
Când termini de citit cartea îţi dai seama, de fapt, că ai asistat la un film documentar cu imagini recente, vii, care-ţi vorbesc despre oameni și locuri, despre monumente de artă, istorice  și despre o mulțime de catedrale, neîntrecute zidiri ale veacurilor, despre străzi  cu parfum de glorioasă istorie. Fiecare piatră e o filă de istorie. Miracole la tot pasul, frumusețe patinată de veacuri, modernul  în diversele lui ipostaze. Milenii, existenţiali, concretizați într-o mare istorie. Așadar, autorul fotogra­fia­ză locurile vizitate cu trecutul lor șters de uzura vremii, ca și prezentul frust, adică neprelucrat. Notează totul, geografic, cu ochiul inimii, fiecare imagine, îngăduindu-i confesiuni în curgerea cărora ne dezvăluie ce a văzut în tot ce are mai autentic Sicilia.
Autorul pare să fi receptat, înainte de a porni în această călătorie, îndemnul lui Scott Fitzgerald: „Trebuie să-ţi vinzi zilnic sufletul în ceea ce scrii”. Și-a notat  în amănunt ce a văzut, muindu-și condeiul în sudoarea unor amănunte, uneori prea abundente, dar deosebit de picante, interesante. O anumită bucurie a sa, deloc reținută, exaltată la fiecare pas făcut, se desprinde  în faţa trecerii şi petrecerii a toate câte a întâlnit în călătoria prin Sicilia. Lucrurile frumoase sunt veșnice pentru autorul însemnărilor, acele cu miros de putregai sunt perisabile.
Puiu Răducan, m-a convins, n-a scris această carte din orgoliu,  nici din dorinţa de  a epata. El o face dintr-un impuls tainic, acela de a împărtăşi cititorilor și prietenilor emoțiile trăite în faţa frumuseţilor siciliene ce i-au ieșit în cale. Zic eu, a izbutit într-o măsură demnă  de apreciat, dacă ținem seama că se află la prima carte de acest gen. Importantă rămâne noua poveste a sa despre o regiune autonomă a unei țări a Uniunii Europene, dar care nu și-ar trăda nicicum țara-mamă, care nu s-ar desprinde niciodată de întregul Italiei profunde, „terra di casa mia”, ca să reiau titlul unei mai vechi cărți a mea.