Aşadar, automatele autoarei nu-s altceva decât o subtilă parabolă a mecanizării existenţei umane, un protest faţă de rutina şi decăderea omului contemporan până la condiţia unei fantoşe. În fond, schimbul de „cosmograme”între cei doi „roboți aventurieri” ar putea fi la fel de bine chiar metafora actualului schimb de mesaje pe Internet ce a luat locul clasicei corespondențe amoroase de altădată. În Turn, cei doi amorezi îşi găsesc ascunzătoarea şi cuibul la fel cum un Alfred de Vigny îşi găsea în al său „turn de fildeş” refugiul necesar condeiului – şi nu degeaba „robotul” de fabricaţie C.D.B. vorbeşte undeva de plecarea „în concediu de creaţie”.
Iată, prin urmare, un scenariu evazionist pentru o fantezie romantică „în vremea holerei” aleasă ca ambalaj atrăgător al unui autentic manifest pentru „înomenire”, cum s-ar fi exprimat Vladimir Lossky. Un demers literar demn de a fi salutat nu doar pentru valenţele lui morale, dar şi pentru ingeniozitatea modalităţii estetice.
Bogata ilustrare a volumului cu grafică de interior strict tematică, iniţiativă datorată inimoasei editoare Raluca Tudor, întregeşte mizanscena cum nu se poate mai oportun, mimând parcă aspectul cărţilor destinate celor mici. „Axioma Turnului” este o reușită nostimadă ce te invită la un joc pentru adulţi cu miză mare, versiune modernă a pericopei evanghelice de odinioară ce promitea Împărăţia Cerurilor doar celor inocenţi „asemenea copiilor”.
Emil Lungeanu