15. Insulele Okinawa
Sunt cele mai de sud insule japoneze. Se întind pe un arc de cerc, petece de pământ într-o apă cristalină ca smaraldul. Este apa întinsă a Mării Chinei de Est, plină de corali și de pești multicolori. Aceste insule exotice, un paradis de hibiscus, orhidee, palmieri și ștranduri albe, sunt loc ideal pentru vacanțe. Cu excepția Okinawei, celelalte 56 de insule sunt asaltate în sezonul estival de turiști, în majoritate japonezi, dar și din alte țări ale lumii. În afară de interesul turistic, Okinawa trezește și amintiri dureroase. În timpul războiului Pacificului, aici a avut loc una dintre ultimele, dar și cele mai sângeroase lupte între americani și japonezi, cu mii de victime de ambele părți, fapt ce a transformat aceste locuri în locuri de pelerinaj. Din aceste motive, Okinawa mai este cunoscută și sub numele de „insula morții”. După război, Okinawa va fi controlată de America, insulele fiind redate Japoniei abia în 1972. Chiar în prezent se mai află pe insulă câteva unități militare americane.
Înainte de a deveni o prefectură japoneză, în 1879, insulele erau un regat independent – sub numele Ryukyu. Un ținut disputat frecvent de chinezi și japonezi. În al doilea război mondial, capitala Naha a fost total distrusă, la reconstrucția orașului participând ulterior și americanii.
ISHIGAKI, poarta de sud a Japoniei, este cea mai sudică insulă, aici făcându-se primul nostru contact cu Japonia. Primirea a fost călduroasă, primarul orașului ținând o alocuțiune și oferindu-i căpitanului de vas o placă cu însemnele orașului. Situat într-un golf pitoresc –Kabira–, Ishigaki este un oraș modern, cu două bulevarde late și cu străduțe înguste ce conduc în centrul orașului. Zona pietonală, pe toată lungimea ei, este acoperită de o arcadă, care, de-a lungul a două străduțe paralele, are zeci de magazine, unele foarte elegante, cu produse de manufactură indigenă. Oferta este orientată pe îmbrăcăminte, bijuterii, cosmetică, obiecte de artă și pe foarte multe suveniruri, insula fiind un paradis turistic, în special pentru japonezi. Desigur, sunt căutate și produsele alimentare, din care aș menționa unul tipic acestei insule, Chlorella pyrenoidosa, o algă. Ca și spirulina are efecte benefice. Se vinde aici în stare proaspătă, are aspectul unor ciorchine minuscule verzi cu gust acrișor, dar totuși plăcut, ce se adaugă la salate.
Printre obiectivele turistice importante se numără templul Gongen Do, Zen-Tempel Torin Ji, la periferia de nord a orașului, iar în centru, biserica catolică și muzeul naval. În drum spre port am intrat într-un restaurant foarte nostim, ai cărui pereți sunt tapetați cu mii de cărți de vizită și care s-au mai îmbogățit cu încă una, cea a noastră. Alături de o bere foarte bună am comandat și o gustare cu pește și tempura de legume, bineînțeles cu sosuri dulci, acre, iuți, care făceau de fapt tot deliciul acestei gustări. La plecarea din port am fost conduși de o fanfară de elevi, unii din membrii formației fiind mai mici decât tromboanele și trompetele lor.
Cu aceasta s-a încheiat vizita în Okinawa, impresiile fiind extrem de pozitive asupra unui popor pe care îl asemuim cu germanii, numai că japonezii îi depășesc la tenecitate și mândrie națională. Și încă ceva, se pare a fi unic în lume, în Japonia nu se oferă bacșiș, acesta fiind socotit o jignire. Ne-au impresionat și oamenii care se poartă foarte civilizat și extrem de amabili cu străinii, și școlarii cu frumoasele lor uniforme, albastre cu bluze albe, așa cum era și pe vremuri în România. Mai trebuie spus că Japonia are cea mai mică criminalitate din lume. La plecarea din Naha am fost salutați de un ansamblu de tineri, care, de pe chei, ne-a oferit un frumos spectacol de dansuri.
Până la Yokohama, următorul port, am mers două zile pe mare. Vremea s-a înrăutățit, temperatura a scăzut până la un grad dimineața, a fost ploaie și vânt. Am avut și întâlnirea cu pasagerii medici, de data aceasta am fost destul de mulți: 18 la număr. Desigur, la prezentare, auzindu-ne numele, au știut că noi suntem români. Mulți, așa cum am întâlnit și în rândul altor pasageri, ne-au povestit că au fost în România, în special croaziere pe Dunăre până la Constanța și Deltă. Până acum nu am întâlnit niciunul care să aibă impresii pozitive. În Constanța, în Delta – ne-au spus – se află multe gunoaie, dezordine, blocuri ce arată jalnic, ruine ale unor foste clădiri industriale, peste tot peturi plutitoare pe cuprinsul Dunării albastră. Și asta în anii apropiați, nu în deceniile trecute. Degeaba am încercat să le explicăm ce frumoasă este țara noastră și că avem foarte mulți prieteni care ne vizitează cu regularitate de ani de zile. Nu prea ne credeau! Le-am vorbit de prințul Charles și de Wilde Carpathia, au dat din cap și au rămas la impresia lor. Este foarte penibil să trăiești asemenea clipe. Statul român face mult prea puțin pentru a schimba această impresie. Nu se face turism fluturând o frunză de doi lei, pe care ai dat sute de mii de euro!… Este, oare, atât de dificil să se stabilească garanție la peturi? Daca la peturi s-ar stabili o garanție, s-ar găsi o armată de oameni care le vor căuta peste tot, așa cum am văzut în New York, la începutul anilor 80, sau în anii trecuți în Croația. Ce ar fi ca statul să subvenționeze refacerea fațadelor blocurilor și să demoleze ceea ce în trecut reprezenta „mândria socialistă”? Și să nu uităm nici de infrastructura stradală. Cum pot ajunge turiștii străini la adevăratele frumuseți naturale, singurele cu care ne putem mândri, dacă nu avem șosele și autostrăzi de calitate?! Pe unde am cutreierat noi, chiar și în Papua Noua-Guinee, există străzi și autostrăzi precum în lumea civilizată. Iar o altă problemă destul de gravă o reprezintă cerșetorii. Pe unde am fost în lume, în afară de India și Egipt, nu am întâlnit așa ceva, deși am vizitat țări foarte sărace. Și la capitolul cerșetori trebuie făcut ceva, o problemă la care să fie mobilizată întreaga societate. De ce ne este indiferent ce gândesc alții despre noi? Ne-am pierdut, oare, mândria națională? Nu credem că poporul român, un popor minunat, merită și o altă soartă?