Verdicte sumbre date de Cartea Albă a IMM-urilor


cci_sediu• doar jumătate dintre întreprinderile mici şi mijlocii îşi previzionează activitatea şi nu elaborează deloc strategii de acţiune pe termen scurt, mediu sau lung, după cum reiese dintr-un sondaj realizat de Consiliul Naţional al IMM-urilor în rândul întreprinzătorilor
• numai 9% dintre IMM-uri au strategii pe termen mai lung, de 3-5 ani

Camera de Comerţ şi Industrie Vâlcea dezvăluie că studiul, realizat pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1723 de întreprinzători, este cuprins în ediţia a IX-a a Cartei Albe a IMM-urilor, o lucrare care analizează situaţia IMM-urilor din România. Potrivit datelor studiului, 49,25% dintre întreprinzătorii chestionaţi nu elaborează planuri sau strategii de acţiune. Totuşi, 43,22% dintre respondenţi realizează planuri şi politici anuale, în timp ce doar aproximativ 9% dintre IMM-uri au strategii pe termen mai lung, de 3-5 ani. Sondajul postat de website-ul CCI Vâlcea a mai arătat că, în 2010, cele mai mari dificultăţi cu care s-au confruntat IMM-urile au fost scăderea cererii interne, fiscalitatea excesivă, inflaţia şi birocraţia. De asemenea, întreprinzătorii au menţionat şi controalele excesive, corupţia, costurile ridicate ale creditelor, precum şi întârzierea încasărilor facturilor de la firmele private sau instabilitatea monedei naţionale. În ceea ce priveşte performantele economice, peste 60% din IMM-uri au înregistrat performanţe inferioare faţă de 2009 şi doar 17% dintre întreprinzătorii chestionaţi au declarat că societăţile pe care le conduc s-au descurcat mai bine în 2010 decât in 2009. Mai puţin de 40% dintre întreprinzători au condus acţiuni concrete pentru a contracta fonduri europene, cei mai mulţi întreprinzători, peste 60%, declarând că se informează încă asupra fondurilor structurale.  Dintre cei care au întreprins acţiuni concrete pentru a primi finanţări europene, 17% au contactat o firmă de consultanţă sau un patronat pentru a primi ajutor, iar aproximativ 9% sunt în faza de elaborare a proiectului. 5,71% dintre IMM-uri au depus deja proiectul, iar un procent similar de întreprin­ză­tori, 5,92%, au primit deja aprobare pentru proiectul depus.

Mai mult de jumătate dintre IMM-uri intenţionează să îşi extindă moderat activitatea în următorii doi ani, în timp ce 37% dintre întreprinzătorii chestionaţi declară că, în acelaşi interval, urmăresc menţinerea afacerii la dimensiunea actuală. Doar un procent de aproximativ 6% dintre întreprinzători vizează o extindere rapidă a afacerii în următorii doi ani. La polul opus, 2% dintre IMM-uri previzionează o reducere a dimensiunii afacerii în următorii doi ani. De asemenea, în aceeaşi perioadă de timp, puţin peste 1% dintre întreprinzători intenţionează să vândă afacerea, iar un procent asemănător de întreprin­zători (1,34%) urmăresc închiderea ei.