Undă verde pentru majorarea exportului de legume


Giosan-Lidia03•  Comisia Europeană a aprobat vineri 14 programe din 11 state membre pentru a promova legumele şi fructele atât pe piaţa internă, cât şi în ţări din afara UE, în urma crizei cauzate de bacteria E-Coli

Potrivit datelor furnizate de către Enterprise Europe Network, din cadrul CCI Vâlcea, unul din cele 14 programe vizează direct fermierii autohtoni. Astfel, Organizaţia Naţio­nală Interprofesională ‘Prodcom’ Legume-Fructe va beneficia de o sumă totală de 984.776 de euro pe un interval de trei ani, cofinanţarea din partea UE fiind de 492.388 euro (50% din sumă). Obiectivul este de a promova legumele şi fructele româ­neşti pe pieţele din Rusia şi Ucraina. Pentru primul an, ‘Prodcom’ Legume-Fructe ar urma să primească 333.320 euro (din care 166.660 euro de la UE), în al doilea an – 315.848 euro (157.924 euro de la UE), iar în ultimul an – 335.608 euro (167.804 euro de la UE).

„România este una din cele trei pieţe (celelalte două sunt Germania şi Cehia) vizate de programul pentru Bulgaria, care va beneficia de o sumă totală de 2,5 milioane euro (pe doi ani), din care jumătate va fi asigurată de UE. Bugetul total pentru cele 14 programe, care se vor derula timp de trei ani, este de 34,1 milioane de euro, din care cofinanţarea UE este de 17 milioane euro (50%). Aceste programe fac parte dintr-o serie de măsuri propuse de Comisie în această vară pentru a rezolva situaţia dificilă de pe piaţă cu care se confruntă acest sector ca urmare a crizei E-coli.

Dată fiind criza E-coli care a lovit sectorul fructelor şi legumelor, comis­arul european pentru agricultură şi dezvoltare rurală Dacian Cioloş a pro­mis sprijin pentru acest sector prin accelerarea procedurilor de aprobare a programelor de promovare. Această an­velopă financiară suplimentară comple­tează măsurile de urgenţă adoptate pe timpul verii pentru a ajuta sectorul fruc­telor şi legumelor să depăşească criza E-coli. În această perioadă, Comisia şi-a arătat capacitatea de a reacţiona rapid şi proporţionat pentru a-i sprijini pe producătorii loviţi cel mai puternic de criză. Pe termen mediu, putem oferi de asemenea măsuri pentru a-i ajuta pe producători să revină la situaţia în care se aflau înainte de criză”, ne-a dezvăluit Lidia Giosan (foto).

În iulie, a fost adoptată o regle­mentare care a redus cu mai mult de ju­mătate timpul necesar pentru procedura obişnuită de adoptare asociată cu programele de cofinanţare de acest tip. În această perioadă, Comisia a primit solicitări pentru 17 programe (cu un buget total de 40,1 milioane de euro). 14 programe au fost selectate pentru cofinanţare. 11 dintre acestea au ca ţintă piaţa internă, iar trei vizează ţări din afara UE.