Tulugea şi-a scos chopper-ul la încălzire pentru marele tur al Scandinaviei


• managerul Muzeului Judeţean „Aurelian Sacerdoţeanu” refuză să abdice de la visul de a călca nordul Europei de la coarnele motocicletei sale

De cum dă colţul ierbii, în curtea interioară a „Casei Simian” răsare o motocicletă complet străină de restul peisajului boem al Muzeului de Artă. Dacă te încumeţi să întrebi prin jur, răspunsul vine şoptit, ca un secret: e „coşciugul lui Tulugea”! O glumă macabră pe care numai cei care ştiu de păţaniile managerului de la Aurelian Sacerdoţeanu şi-o permit.
Proprietarul vorbeşte însă de motorul său ca un tată despre fiul absolvent de facultate la stat. Chiar dacă goneşte spre anii vârstei mijlocii, Claudiu Tulugea nu pune pasiunea sa pentru motoare pe seama vreunei crize de identitate caracteristice bărbaţilor între 45 şi 55 de ani. „Boala” lui e lungă deci…: „Prima dată când am urcat în şaua unui motor a fost la începutul anilor 90, adică în adolescenţă. Era un Hoinar ceauşist cu care am început să simt cât de cât ce înseamnă hobby-ul acesta, pentru că la urma-urmei e un hobby, o pasiune. După acest moment, a urmat un IJ sovietic despre care mi-e destul de greu să vorbesc acum pentru că pare desprins din filmele alea de propragandă şi, sincer să fiu, cam şi –aşa arăta şi se comporta. Oricum, o experienţă folositoare, am învăţat multe! Recunosc, mai multă meca­nică decât condus propriu-zis, dar asta e, acum…”

„Motocicleta asta am găsit-o pur întâmplător, prin Bucureşti,
efectiv legată cu un lanţ”

Motorul care l-a marcat cel mai mult a fost însă un Kawasaki JPz, cu 80 cai putere care l-a adus în pragul morţii. Se întâmpla în 2010, la ieşirea din Horezu. Despre acel accident, Tulugea admite că se putea sfârşi mult mai rău: „O mână ruptă, o talpă dislocată şi vreun me­tru liniar de piele de la călcâie până la bazin. Atât şi nimic mai mult!” are acum curajul să se ia singur la mişto. Chiar dacă nu recunoaşte, tre­cerea de la un motor de viteză cu 80 de cai putere la unul de stradă cu 30 de cai mai puţin arată că lecţia a fost învăţată: „Acum, conduc un Kawasaki Eliminatrort ZL, 4 cilindri, din 2002, cu trans­mi­sie pe cardan, şasiu de chopper dar cu un motor de pe un model de viteză cumpărat din 2011, cu doar 50 de cai. Motocicleta asta am găsit-o pur întâmplător, prin Bucu­reşti, efectiv legată cu un lanţ, nefo­lo­sită de doi ani, cumparată de la re­prezentanţă. Am văzut-o în dru­mu­rile către Ministerul Culturii, un­deva în zona Arcului de Triumf, Pa­latul Elisabeta, Parcul Herăstrău. Două luni am tras de proprietar să mi-o vândă, omul tocmai ce emi­grase. În cele din urmă, am bătut palma la 1.200 euro. Pe parcurs, am mai adăugat alte 3-400 euro pentru a o aduce mai aproape de gustul meu. Nu regret însă nici un euro, am făcut 10.000 de kilometri fără să-i simt deloc, la mare, cu soţia, în nordul Bulgariei la Dunăre, cu un coleg, la Radovanu pe şantierul arheologic. Călătorii am făcut prin toată ţara, pe Transalpina, cu diferiţi prieteni bikeri din Vâlcea, Sibiu, Gorj, Bucureşti sau Hune­doa­ra. Ultima evadare a fost chiar în toamna trecută, vreo 500 de kilo­me­tri într-o singură zi, adică Tran­sal­pina. Planul cel mare este un tur al Scandinaviei. Sunt doi ani de când mă tot bântuie gândul acesta, ruta e gata: Ungaria, Austria, Ger­ma­nia, Danemarca, Suedia, Fin­lan­da şi înapoi prin Polonia. Un tur cu 5000 kilometri de libertate şi amintiri!”

Ce înseamnă „chopper” și „biker”?

MOTORChopper: Provine din verbul en­­gle­zesc „to chop = to cut in pieces”, adică a tăia în bucăţi. Curentul este ceva mai nou şi a luat amploare mai ales dupa apariţia în ‘69 a filmului regizat de Peter Fonda, Easy Rider, care avea în prim plan doi motociclişti şi calatoria lor de la Los Angeles la New Orleans. Chopper-ul este motocicleta la care unghiul furcii faţă de verticală a fost considerabil mărit faţă de cel al motocicletei originale. Unghiul furcii poate fi mărit prin modificarea sau înlocuirea jugurilor (triple trees), prin simpla alungire a furcii, prin tăierea cadrului şi schimbarea geometriei lui sau prin orice combinatie dintre aceste metode.
Biker: Renumitul dicţionar de limbă engleză Oxford a renunţat la referinţele „păr lung” şi „blugi murdari” din definiţia dedicată „biker”-ului, după mai multe plângeri primite din partea motocicliştilor. Decizia a fost luată de către editura Oxford University Press, cea care publică dicţionarul şi a venit în urma protestelor civilizate făcute de co­munitatea motocicliştilor din Marea Britanie, care au susţinut că descrie­rea respectivă este depă­şită. În principiu, termen defineşte o persoană care conduce o bicicletă sau o motocicletă.