Totul despre „Dor de gust”


În cadrul celei mai recente ședințe a Comitetului de Analiză a Strategiilor de Dezvoltare Zonală (CASDZ), organizată și desfășurată la sediul Consiliului Județean Vâlcea, a fost prezentat și proiectul „Dor de gust”, program prin intermediul căruia, agricultorii români pot avea, din acest an, accesul de a-şi vinde producţia în marile lanţuri de magazine alimentare.
Acest proiect este o iniţiativă a Asociaţiei Cultivatorilor de Legume, cu sprijinul Organizaţiei Interprofesionale PRODCOM Legume-Fructe şi a Centrului de Comunicare al Fermierilor din România şi este susţinut de Grupul Agricover care asigură platforma operaţională a programului, oferind suportul logistic, tehnic şi financiar.
Gheorghe Vlad, legumicultor din Vidra și inițiatorul acestui program, a avut sarcina de a detalia modul cum decurge programul și beneficiile pe care le va aduce mediul agricol vâlcean. Demarat în decembrie 2013, programul a fost până acum în faza de testare și calibrare pentru a asigura o livrare continuă la o calitate constantă. Programul îi include în prezent pe cei mai importanți 200 de fermieri din bazine legumicole de renume cum ar fi Vidra, Izbiceni, Dracea, Nuci, Lunguleţu, Gheorghe Doja, Măriuţa.
„În acest moment, legumicultura poate fi o activitate profitabilă pentru un fermier mic și mijlociu, cu condiția să fie serios și corect. Noi nu facem depozitare, camioanele dimineața trec pe la fiecare producător din program, iau marfa și plătesc banii pe loc pentru legumele încărcate. Totul se face cu borderou, cu factură, ca la carte. Prețurile de achiziție se stabilesc săptămânal, se mai adaugă ambalarea și consumul de carburant pentru transport și asta e tot. De exemplu, pentru castraveți prețul de achiziție acum este, cu aproximație, de 0,7 lei pe kilogram pentru castraveți și 3 lei pentru roșii”, a fost mesajul simplu și direct pe care l-au primit agricultorii vâlceni. Pentru consumator, acest program va fi o noutate absolută din două puncte de vedere: trasabilitatea legumei (fiecare lădiță va avea numele și localitatea producătorului) și prospețimea garantată (după serviciu, când merge la supermarket, consumatorul poate cum­păra legume ce au fost culese în aceeași dimineață, la ora 5).
Pentru anul acesta, Asociaţia Cultiva­to­rilor, care a lucrat la proiect împreună cu Organizaţia Interprofesională Prodcom Legume-Fructe şi Centrul de Comunicare al Fermierilor din România şi compania Agricover, estimează că se vor livra către magazine în acest mod în jur de 10.000 de tone de legume şi fructe, produse pe o suprafaţă cumulată de 8.000 de hectare, cantităţile urmând să crească treptat.
Pe rafturile magazinelor care au intrat deja în acest program, legumele şi fructele producătorilor din sudul României se evidenţiază prin sigla „Dor de gust”. Legumele sunt crescute pe pământ, în câmp sau sere, iar tot procesul de pro­ducţie este trecut printr-un control al cali­tăţii prin analize fizico-chimice şi fişe de cultură. Odată ajunse la maturitate, produ­sele sunt culese şi transportate în locaţiile de depozitare ce aparţin producătorilor, unde sunt selectate, calibrate şi ambalate. Practic, fiecare lădiță cu numele „Dor de Gust” este etichetată cu zona și numele fermei, apoi paletizată, pentru a asigura trasabilitatea.