„România a ajuns una din țările europene cu agricultura cea mai fărâmițată”


• susținea, în 1993, fostul deputat vâlcean, Grigore Răban

rabanScriam, în urmă cu câteva zile, despre perioada de activitate a fostului parlamentar de Vâlcea, Grigore Răban, iar mare parte din acestea a avut ca obiect dezbaterea, aplicarea Legii 18/1991. Am redat în paginile ziarului mai multe interpelări ale actualului șef al CAR Pensionari Râmnicu Vâlcea și revenim cu o altă dezbatere legată de fondul funciar.
„Prin apariția Legii fondului funciar nr.18/1991, în condițiile instaurării democrației, s-a sperat oferirea cadrului juridic de ancorare în realitate de a asigura dreptul primordial la viață asigurat prin muncă celor care locuiesc la sate. Pornindu-se de la principiul reparatoriu pentru țărănime prin prevederile sale și prin modul defectuos de aplicare a acestei legi, s-a dovedit că adevăratul țăran român a rămas în continuare sărac; distrugerea cooperativelor agricole nu s-a întâmplat în nicio altă țară fostă socialistă. După ani de aplicare a acestei legi, România a ajuns una din țările europene cu agricultura cea mai fărâmițată.
Împărțirea celor 9.174.705 ha la 4.900.422 persoane (valabil în 1992), reluarea în considerare a unor măsuri tehnice care nu au nimic cu comunismul, cele peste 3,2 milioane hectare irigate, un milion hectare CES, ignorarea comasării terenurilor, a investițiilor din marile complexe de tip industrial, unite cu o politică necontrolată și populistă, au condus și continuă să conducă la grave erori în agricultura românească.
Ca membru în comisia de anchetă pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice stabilită prin Hotărârea nr. 7 din 8.02.1993 a Camerei Deputaților, potrivit constatărilor făcute privind aplicarea Legii nr. 18/1991, am procedat și la adresarea unor întrebări corespunzătoare Guvernului României, respectiv ministrului Agriculturii, întrebări la care nu întotdeauna am primit răspunsurile lămuritoare precum: procesul verbal al comisiei de anchetă a fost semnat de subsemnatul cu precizarea: «Se impune luarea de măsuri urgente cu cei care ne fac vinovați de aplicarea greșită a Legii nr. 18/1991; Nu sunt de acord ca în momentul actual să se aducă modificări sau amendamente care blochează finalizarea aplicării legii amintite și care ar genera convulsii generale»”.
Redăm mai jos și interpelarea făcută de Răban, în ședința din 15.11.1993:
„Vreau să pun două întrebări ministrului Agriculturii. Neasigurându-se suprafața minimă de 0,50 ha persoanelor îndreptățite conform art. 8 alin.3 din legea nr. 10/1991 privind fondul funciar, neaplicându-se un coeficient de reducere prevăzut de art. 13 alin.3, nereconstituindu-se izlazurile comunale, conform art.40 din aceeași lege, și altele, comisia comunală Mogoșoaia din Sectorul Agricol Ilfov a interpretat că această localitate are excedent de suprafață agricolă și a întocmit Anexa nr.12 b, pentru unele persoane, să nu le zic „personalități”, fără pământ, din alte localități, marea majoritate din București, care urmează să-și stabilească domiciliul în această localitate. Întrucât aspectele negative de mai sus s-au constatat și la alte localități din Sectorul Agricol Ilfov, limitrofe Bucureștiului, cât și în alte localități din țară, în Comisia pentru Agricultură am solicitat delegaților ministerului de resort unele situații necesare interpretării cât mai corecte a aberantei operative privind stadiul aplicării Legii fondului funciar, situații în posesia cărora nu ne aflăm. În aceste condiții, doresc să pun două întrebări:
Ce se dorește prin capitolul de operativă privind titlurile de proprietate eliberate? Nu cumva intrarea în posesia acestora a celor neîndreptățiți, a celor incluși nejustificat în anexe, în timp ce, la peste 800.000 persoane îndreptățite nu li s-a asigurat suprafața minimă de 0,50 ha și aceștia regretă Decretul-lege nr. 40 din 1990? A doua întrebare: Cine dorește compromiterea specialistului cadastral, a OCOT-urilor, forțându-i să elibereze titluri de proprietate înainte de o închidere riguroasă cadastrală a teritoriului, înainte de asigurarea suprafeței minime de 0,50 ha tuturor celor îndreptățiți, înainte de finalizarea litigiilor aflate pe rol la instanțele de judecată, și altele? ”