Riscăm să pierdem 1,3 miliarde euro!


• printre autostrăzile care vor fi lansate în 2015 nu se regăseşte tronsonul de pe Valea Oltului din autostrada Sibiu – Piteşti
Într-un memorandum aprobat de Guvern în care se stabileşte strategia de absorbţie a fondurilor europene în domeniul autostrăzilor se evidenţiază posibilitatea pierderii a peste 1,3 miliarde de euro, pentru proiecte în derulare, dar care nu pot fi terminate pana la finele anului 2015. În memorandum se arată că alocarea pe exerciţiul financiar 2007 – 2013 (cu extindere până anul viitor) al Uniunii Europene este de 1,99 miliarde de euro, din care România a absorbit doar 708 milioane euro până la 31 decembrie 2013, adică puţin peste o treime. În acest an și în 2015, România trebuie să absoarbă diferenţa de aproape 1,3 miliarde euro, altfel riscă nu doar să piardă banii, ci să achite din bugetul naţional lucrările deja contractate.
Din nefericire pentru judeţul Vâlcea şi pentru economia zonei, printre autostrăzile care vor fi lansate în 2015 nu se regăseşte tronsonul de pe Valea Oltului din autostrada Sibiu – Piteşti. În acest timp, Ministerul Fondurilor Europene avertizează că lansarea simultană a unor contracte de autostrăzi a cărora valoare atinge cinci miliarde de euro induce riscuri bugetare mari în cazul refuzului organismelor europene de a finanţa una sau mai multe dintre acele secţiuni. În contradicţie cu realitatea şi în defavoarea secţiunii Sibiu – Vâlcea a Culoarului IV pan-european, este foarte posibil să fie finanţată, din bugetul naţional, legătura rutieră Craiova – Calafat. „Unele tronsoane de autostradă nu prezintă condiţiile să fie considerate fezabile din punct de vedere economic, social şi de mediu. Legătura rutieră Craiova – Calafat avea, în 2010, un trafic de mai puţin de 4.900 de vehicule pe zi, ceea ce este cu mult sub limita de capacitate a unui drum naţional, între 12.000 şi 15.000 de vehicule pe zi”, se arată într-un document oficial.