Raportarea contabilă semestrială pentru entităţile care intră în sfera de reglementare contabilă a BNR


• Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează contribuabilii că Ordinul Băncii Naţionale a României (BNR) nr. 7/2011 a adus modificări şi completări Ordinului BNR nr. 8/2010 privind aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială a instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, pe care le prezentăm, în sinteză, în articolul de mai jos

Sistemul de raportare contabilă semestrială se aplică entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a BNR, respectiv: băncilor, persoane juridice române, sucursalelor din România ale instituţiilor de credit străine, organizaţiilor cooperatiste de credit, instituţiilor emitente de monedă electronică, băncilor de economisire şi creditare în domeniul locativ, băncilor de credit ipotecar, înscrise în Registrul instituţiilor de credit potrivit prevederilor art. 417 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. Sistemul de raportare contabilă semestrială se aplică şi instituţiilor financiare nebancare, instituţiilor de plată care acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la acordarea de servicii de plată şi instituţiilor emitente de monedă electronică sau la Fond a căror activitate este limitată la emiterea de monedă electronică şi prestarea de servicii de plată.

Formularistică şi completare

Raportări contabile semestriale aplicabile entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a BNR cuprind următoarele formulare: Situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, cod 10; Contul de profit şi pierdere, cod 20; Date informative, cod 30.

Pentru raportările contabile semestriale care trebuie depuse la Direcţia supraveghere din cadrul BNR, instituţiile de credit primesc de la această direcţie, prin reţeaua de comu­ni­caţii interbancare sau pe dischete HD/1,44 Mb, fişierele cuprinzând modelele for­mu­larelor ce trebuie completate, care constituie baza pentru editarea în formă scrisă, prin lis­ta­re, a formularelor respective, modificarea în orice fel a structurii fişierelor fiind interzisă.

Pentru raportările contabile semestriale care trebuie depuse la unităţile teritoriale ale finanţelor publice, formatul electronic, conţinând formularistica necesară şi programul de verificare cu documentaţia de utilizare aferentă, se obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor Publcie (MFP) pentru entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de BNR. Programul de asistenţă este pus de MFP la dispoziţia acestor entităţi, gratuit, de unităţile teritoriale ale finanţelor publice, poate fi descărcat de pe websiteul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, de la adresa www.anaf.ro/ Asistenţă contribuabili/ Programe utile/ Situaţii financiare.

Atenţie! Necompletarea corectă pe prima pagină a formularului „Situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii” a datelor de identificare conduce la imposibilitatea identificării instituţiei de credit şi, în consecinţă, se consideră că lucrarea nu a fost depusă, instituţia de credit fiind sancţionată potrivit prevederilor art. 42 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată.

Raportările contabile semestriale sunt semnate de persoanele în drept, respectiv directorul economic, contabilul-şef sau alt persoană împuternicită să îndeplinească aceas­tă funcţie, potrivit legii sau persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, mem­bre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, cuprin­zând şi numele în clar ale acestora.

Alte precizări

Instituţiile de credit care nu au desfăşurat activitate de la data înfiinţării până la data de 30 iunie a anului de raportare, precum şi instituţiile de credit care se află în curs de lichidare, potrivit legii, nu întocmesc raportări contabile semestriale, ci depun o declaraţie pe propria răspundere la Direcţia supraveghere din cadrul BNR şi la unităţile teritoriale ale fi­nanţelor publice, care va cuprinde toate datele de identificare ale instituţiei de credit: de­nu­mirea completă (conform certificatului de înmatriculare); adresa şi numărul de tele­fon; numărul de înregistrare la registrul comerţului; codul unic de înregistrare; capitalul social.

Depunere

Raportările contabile semestriale se depun la Direcţia supraveghere din cadrul BNR şi la unităţile teritoriale ale finanţelor publice împreună cu o copie de pe codul unic de înregistrare, precum şi o copie a balanţei de verificare a conturilor sintetice. La unităţile teritoriale ale finanţelor publice, raportările contabile semestriale pot fi depuse direct la registratura unităţilor respective sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată.

Termen de depunere

Pentru anul 2011, termenul de depunere a Raportării contabile semestriale şi a declaraţiei pe propria răspundere pentru entităţile care intră în sfera de reglementare contabilă a BNR este miercuri, 31 august 2011.

*

Baza legală: ordinele Băncii Naţionale a României nr. 8/2008 pentru aprobarea Siste­mu­lui de raportare contabilă semestrială a instituţiilor de credit, instituţiilor financiare neban­care şi a Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, publicat în Moni­to­rul Oficial al României, Partea I, nr. 620/25.08.2008 şi nr. 7/2011 privind modificarea şi com­­­pletarea Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 872008 pentru aprobarea Siste­mu­lui de raportare contabilă semestrială a instituţiilor de credit, instituţiilor financiare ne­ban­­care şi a Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 585/18.08.2011.