Prețul corect al celui mai mare vis de infrastructură rutieră: Autostrada Sibiu-Pitești va costa… cât nu vă așteptați!


160 de proiecte de investiții prioritare de 216,26 miliarde lei și un rest de finanțat pentru finalizarea acestora de 146,85 miliarde lei reprezintă investițiile care ar trebui finalizate în următorii ani. De câți ani e vorba? Asta e cu totul altă discuție. Tehnică? Electorală? Vom afla singuri în perioada următoare… Cert rămâne faptul că mai mult de un sfert, adică 46 de proiecte au un stadiu fizic de 0%, după cum arată Hotnews!
„17 proiecte sunt proiecte noi, o parte fiind introduse în Programul de Investiții Publice (PIP) pentru anul 2020, iar celelalte urmează să fie introduse în PIP în anul 2021. Alte 143 proiecte sunt proiecte în continuare, din care 47 proiecte au stadiul fizic 100%, respectiv lucrările de execuție sunt finalizate, iar 96 proiecte sunt în implementare. Ministerul Transporturilor se află pe primul loc cu 130 proiecte, cu o valoare actualizată totală de 197.087.910 mii lei și un rest de finanțat până la finalizarea acestora de 130.891.914 mii lei. Printre cele mai scumpe proiecte de la transporturi sunt Autostrada Sibiu-Pitești (18,5 miliarde lei) și reabilitarea liniei de cale ferată Curtici-Simeria (10,9 mld lei). Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor gestionează un număr de 11 proiecte, cu o valoare actualizată totală de 6.604.355 mii lei și un rest de finanțat până la finalizarea acestora de 5.397.877 mii lei, din care un proiect are stadiul fizic de 100%, iar sumele alocate acestuia pentru anul 2020 sunt necesare finalizării procesului de expropriere. Unul dintre proiectele cele mai importante de la mediu este reducerea eroziunii costiere faza II, în valoare de peste 3,4 miliarde lei. Ministerul Sănătății gestionează un număr de 6 proiecte, cu o valoare actualizată totală de 8.714.863 mii lei și un rest de finanțat până la finalizarea acestora de 8.707.361 mii lei, din care 4 proiecte sunt proiecte noi și 2 proiecte în implementare. La sănătate, printre cele mai importante proiecte sunt spitalele regionale Craiova, Cluj și Iasi, fiecare în valoare de peste 2 miliarde de lei. Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației gestionează un număr de 7 proiecte, cu o valoare actualizată totală de 1.387.609 mii lei și un rest de finanțat până la finalizarea acestora de 966.425 mii lei, din care 1 proiect nou și 6 proiecte în implementare. De la ministerul lucrărilor publice ar fi de amintit stadioanele, precum Arcul de Triumf, Giulești etc sau Cazinoul din Constanța. La polul opus se situează Ministerul Justiției cu 2 proiecte și Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Apărării Naționale și Serviciul de Protecție și Pază, care derulează fiecare câte un proiect de investiții publice semnificativ”, notează și Newsweek.

 

Porțiunea muntoasă din Autostrada Sibiu-Pitești
intră la licitație luna aceasta

 

Economica.net scrie despre Autostrada Sibiu – Pitești: „CNAIR lansează în august licitația pentru secțiunea din munte, Cornetu – Tigveni. Contract de un miliard de euro Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) lansează luna aceasta licitația pentru proiectarea și execuția secțiunii 3 Cornetu – Tigveni din Autostrada Sibiu – Pitești. Cu o valoare estimată de 4,78 de miliarde de lei (1 miliard de euro), acesta va fi cel mai mare contract de infrastructură licitat vreodată în România”.
„Documentația tehnică pentru lansarea la licitație a secțiunii 3 din cel mai important proiect rutier al României se află în elaborare. Luna aceasta urmează să fie lansată și licitația pentru proiectare și execuție, conform informațiilor actualizate de pe site-ul CNAIR. Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni va avea o lungime de 37,4 kilometri și se va întinde de la km 44+500 până la km 81+900. Alături de secțiunea 2, acest lot este unul dintre cele mai dificile din autostrada care va uni Muntenia de  Ardeal, întrucât va fi construit în zona de munte. Cornetu – Tigveni va fi al patrulea tronson din cel mai important proiect rutier al României scos la licitație, după secțiunea 1 Sibiu – Boița, câștigată de austriecii de la Porr, secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești, adjudecată de italienii de la Astaldi și secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș, încă fără constructor. Autostrada Sibiu – Piteşti va avea o lungime de 122,11 kilometri şi va fi împărţită în cinci loturi, Sibiu – Boiţa, Boiţa – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş – Piteşti, va avea opt noduri rutiere şi nouă tuneluri”, notează Economica.net.
Dacă v-ați bucura deja, e bine să știți că «tradiția» ne obligă să ne așteptăm la un tsunami de contestații ale celor care vor pierde contractul care se vor traduce în nesfârșite luni de procese, deci întârzieri tipic mioritice…