POSDRU, salvarea e pe drum


• Guvernul a aprobat Planul de măsuri preliminare pentru remedierea deficienţelor constatate în derularea Programului Operaţional Sectorial “Dezvoltarea Resurselor Umane” (POSDRU), elaborat de către Autoritatea de Management pentru POSDRU şi care va fi revizuit pentru a include elementele suplimentare care vor rezulta din rapoartele de audit ale Comisiei Europene

Giosan-Lidia03Camera de Comerţ şi Industrie prin portavocea sa europeană, Enterprise Europe Network, anunţă că potrivit documentului, măsurile ce vor fi luate în regim de urgenţă se referă la verificarea tuturor pro­iectelor aflate în implementare prin personalul existent şi prin externalizare, securizarea şi îmbunătăţirea sistemelor informatice de la nivelul POSDRU şi modificarea procedurilor de lucru, precum şi semnarea protocoalelor operaţionale.

De asemenea, se are în vedere revizuirea atât a procedurii privind verificarea cererilor de rambursare (administrativ şi la faţa locului) cât şi a celei de evaluare în funcţie de rezultatele studiului privind rezonabilitatea costurilor (inclusiv cele salariale), dar şi în funcţie de recomandările auditorilor. Alte măsuri aprobate privesc managementul neregulilor şi conflictul de interese.

În prezent, stadiul derulării POSDRU, prin Fon­dul Social European (FSE), este următorul: 2.468 contracte de finanţare aprobate, din care 1.035 con­tracte de finanţare cu valori de până la cinci milioane euro, 184 contracte de finanţare aferente sche­melor de ajutor de stat, 1.210 contracte de finan­ţare cu valori de până la 500.000 euro şi 39 contracte de asistenţă tehnică finanţate în cadrul axei 7.

Rambursările efectuate de Autoritatea de Management către beneficiari sunt în valoare de circa 1,1 miliarde euro, sumă care reprezintă aproxi­mativ 29,77% din alocarea UE pentru POSDRU, în perioada 2007 – 2013. Sumele rambursate de către Comisia Europeană sunt de circa 220 milioane euro, reprezentând un grad de absorbţie de 6,34% din alocarea UE pentru POSDRU, în perioada 2007 – 2013.

Prin scrisoarea nr. 194395/20 februarie 2012, Comisia Europeană a informat asupra deciziei de a întrerupe plăţile (art. 91 din Regulamentul CE nr. 1083/2006) până când autorităţile române vor lua măsurile necesare pentru remedierea disfuncţionali­tăţilor sistemului de management şi control.

Decizia a fost luată ca urmare a Raportului Anual 2011, emis de Autoritatea de Audit din România care a acordat o opinie calificată (categoria 3) în ceea ce priveşte funcţionarea Autorităţii de Management POSDRU, ca urmare a evaluării cerinţelor-cheie 2 – Proceduri adecvate pentru selectarea operaţiunilor şi 4 – Verificări adecvate de sistem.

Comisia Europeană a considerat că deficienţele constatate afectează întregul sistem de mana­gement şi control şi, ca atare, a concluzionat că sunt îndeplinite condiţiile pentru aplicarea prevederilor art. 91 litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1083/2006.

„Disfuncţionalităţile sunt legate de procedurile de selectare a operaţiunilor şi de monitorizarea verifi­cărilor de prim nivel ale Autorităţii de Manage­ment. Autoritatea de Management pentru POSDRU a înce­put remedierea şi implementarea măsurilor dispuse de către Autoritatea de Audit prin rapoartele de audit de sistem aferente anilor 2009, 2010, 2011. În urma reevaluării, Autoritatea de Audit a acordat o opinie favorabilă Autorităţii de Management pentru POSDRU în Raportul transmis Comisiei Europene în data de 5 martie 2012. Prin scrisoarea nr. 396394/30.03.2012, Comisia Europeană a informat autorităţile române că va relua efectuarea plăţilor intermediare şi că va organiza misiuni de audit (audit de sistem şi operaţiuni), în perioada aprilie – mai 2012, în vederea obţinerii unei confirmări şi a unei asigurări suplimen­tare asupra funcţionalităţii sistemului de management şi control al POSDRU, inclusiv în ceea ce priveşte eficienţa şi eficacitatea verificărilor de management.

Principalele probleme semnalate de către repre­zentanţii Comisiei Europene la închiderea misiunii de audit au vizat, între altele, deficienţe majore în proce­dura de evaluare a proiectelor. În urma verificării pro­cedurilor de evaluare a proiectelor din anii 2008, 2009, 2010, au fost identificate deficienţe în modul de evaluare a aplicaţiilor depuse (de exemplu în ceea ce priveşte modul de justificare a bugetelor pro­iectelor privind cheltuielile salariale). Nerespectarea principiului cost-eficienţă în evaluarea şi selectarea proiectelor poate genera corecţii financiare.

Reprezentanţii Comisiei Europene au constatat şi deficienţe serioase în verificările de management efectuate în scopul rambursării cheltuielilor către beneficiari. Au fost identificate deficienţe în proce­dura de eşantionare a cheltuielilor ce se utilizează la verificarea fiecărei cereri de rambursare POSDRU.

Totodată, misiunea de audit a CE a semnalat că verificarea achiziţiilor publice se efectuează doar pe bază de eşantion şi lipseşte o verificare încrucişată a cheltuielilor declarate pe proiecte diferite, de către acelaşi beneficiar.

Alte deficienţe identificate se referă la nivelul ridicat de salarizare, coroborat cu numărul de experţi nejustificat de mare pentru unele proiecte, iar în unele cazuri, nejustificarea pe bază de documente a activităţii experţilor.

Până la comunicarea concluziilor verificărilor efectuate de către Comisia Europeană în perioada aprilie – mai 2012, Autoritatea de Management pen­tru POSDRU a elaborat un plan de măsuri preli­mi­nare, aprobat în şedinţa de miercuri a Executivului şi care va fi revizuit pentru a include şi elementele suplimentare care vor rezulta din rapoartele de audit ale Comisiei Europene” ne-a declarat Lidia Giosan (foto), Enterprise Europe Network.